Gå til innhold

Tramadol 80 mg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et morfin-lignende preparat. Noen som vet om jeg kan ta denne for beroligende effekt?

Har et voldsomt indre trykk/psykisk smerte, og klarer ikke roe meg. Får heller ikke sove.

Skrevet

Da er vel Sobril bedre?

Anonymous poster hash: 5107e...45f
Skrevet

Tror ikke det hjelper, men du dør ikke av å prøve. Jeg fikk tramadol etter en operasjon. Første uka sov jeg mye, var nok en kombinasjon av operasjonen og tablettene som gjorde meg trøtt. Etter den første uka hadde de kun smertestillende effekt.

Skrevet (endret)

Takl for svar. De hjalp nesten ingenting, ble litt søvnig men det var alt. Sovnet til slutt, men våknet flere ganger i natt med sterk uro - klarte ikke å roe meg ned i hele tatt. Så idag føler jeg meg "ødelagt" også fysisk. Det er vel slike tilfeller man kan få sobril for? Skal høre med legen om jeg kan få det.

Endret av hww
Skrevet

Dette er feil bruk av tramadol.

Jeg tror du primært trenger å lære deg hvordan roe deg selv. Fortell deg selv at du tåler å ha det vondt. Det vil gå over igjen.

Skrevet

Det er sjelden jeg bruker å ta noe for psyken. Kan telle på en hånd hvor mange ganger det har skjedd de siste 8 årene. Det har skjedd når ting har vært på det mest ekstreme og jeg ikke har klart å roe meg selv.

Men som sagt så hjalp de nesten ingenting uansett.

Skrevet

Det er sjelden jeg bruker å ta noe for psyken. Kan telle på en hånd hvor mange ganger det har skjedd de siste 8 årene. Det har skjedd når ting har vært på det mest ekstreme og jeg ikke har klart å roe meg selv.

Men som sagt så hjalp de nesten ingenting uansett.

Snakk deg selv roligere og husk at du alltid vil bli roligere etter hvert.

Skrevet

Snakk deg selv roligere og husk at du alltid vil bli roligere etter hvert.

Om man bare kunne snakket seg selv roligere, så hadde vel ikke beroligende medikamenter vært på markede. Hadde kanskje ikke vært så gode tider for psykologer heller?

Skrevet

Om man bare kunne snakket seg selv roligere, så hadde vel ikke beroligende medikamenter vært på markede. Hadde kanskje ikke vært så gode tider for psykologer heller?

De fleste mennesker forsøker å gjøre seg selv roligere på den måten jeg beskriver. Mener du at dette er irrelevant for mennesker med psykiske lidelser når livskriser oppstår?

Skrevet

De fleste mennesker forsøker å gjøre seg selv roligere på den måten jeg beskriver. Mener du at dette er irrelevant for mennesker med psykiske lidelser når livskriser oppstår?

Nei, jeg sier ikke at det er irrelevant, men at det ikke er så enkelt som du prøver få det til å høres ut som.

Beautiful_Creatures
Skrevet (endret)

Et morfin-lignende preparat. Noen som vet om jeg kan ta denne for beroligende effekt?

Har et voldsomt indre trykk/psykisk smerte, og klarer ikke roe meg. Får heller ikke sove.

Oj, må bare advare deg litt her for dette vet jeg litt om. Jeg har ikke selv brukt tramadol men bor sammen med en som lever med store smerter og (desverre) må ta denne medisinen daglig i depot varianten. Vær klar over at tramadol er noe av det jævligste å trappe ned eller slutte på etter man har brukt den en stund.

Selv etter å bare ha tatt 50 mg ekstra en dag med ekstra smerter er det ekstremt merkbart, og man får rett og slett abstinens når man går ned til vanlig dose igjen. Ekstrem angst/uro, og man kan også merke dette som at man blir "akutt deprimert" fordi tramadol til en viss grad påvirker serotonin. Prøv å google litt om det og folk som fosøker å slutte så ser du hvor jævlig det er. Noen sammenligner det t.o.m. som å slutte med optiater. Tror ikke mange er veldig klar over dette, selv ikke fastleger.

Jeg ville vært VELDIG forsiktig med å ta det hvis du ikke absolutt MÅ, og smertene er så intense at det dreier seg om "to onder" hvis du skjønner. 

Endret av Beautiful_Creatures
Skrevet

Oj, må bare advare deg litt her for dette vet jeg litt om. Jeg har ikke selv brukt tramadol men bor sammen med en som lever med store smerter og (desverre) må ta denne medisinen daglig i depot varianten. Vær klar over at tramadol er noe av det jævligste å trappe ned eller slutte på etter man har brukt den en stund.

Selv etter å bare ha tatt 50 mg ekstra en dag med ekstra smerter er det ekstremt merkbart, og man får rett og slett abstinens når man går ned til vanlig dose igjen. Ekstrem angst/uro, og man kan også merke dette som at man blir "akutt deprimert" fordi tramadol til en viss grad påvirker serotonin. Prøv å google litt om det og folk som fosøker å slutte så ser du hvor jævlig det er. Noen sammenligner det t.o.m. som å slutte med optiater. Tror ikke mange er veldig klar over dette, selv ikke fastleger.

Jeg ville vært VELDIG forsiktig med å ta det hvis du ikke absolutt MÅ, og smertene er så intense at det dreier seg om "to onder" hvis du skjønner. 

Nå føler jeg meg lurt. Googlet og fant at det kunne være vanedannende. Jeg spurte flere leger og andre helsepersonell da jeg fikk det etter operasjon og de mente man ikke kunne bli avhengige av dem. Jeg tok maks dose i 3 uker og etter det tok jeg ved behov. Har heldigvis aldri merket noe abstinenser, kanskje man må ha anlegg for det for å bli avhengig av dem.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Nå føler jeg meg lurt. Googlet og fant at det kunne være vanedannende. Jeg spurte flere leger og andre helsepersonell da jeg fikk det etter operasjon og de mente man ikke kunne bli avhengige av dem. Jeg tok maks dose i 3 uker og etter det tok jeg ved behov. Har heldigvis aldri merket noe abstinenser, kanskje man må ha anlegg for det for å bli avhengig av dem.

Ja, det er ikke lett dette her. Personen jeg bor sammen med fikk samme beskjed fra sin lege den gangen det var startet opp på disse. Det var fordi legen ikke ønket å skrive ut mer paragin forte og mente tramadol ville være mye bedre og "ufarlig". Etter å ha sett hvordan vedkomne sliter med å trappe ned i perioder må jeg si jeg er skremt over at ikke dette er mer kjent. 

Noen har sikkert lettere for å trappe ned enn andre, og det hadde i grunnen vært mye bedre om man faktisk fikk den beskjeden på forhånd, så man ihvertfall visste at det kunne være vanskelig. Om det hadde vært noe annet valg enn denne medisinen for vedkomne jeg kjenner er jo ikke sikkert, men jeg synes det er uforsvarlig av fastlegen å ikke informere om dette. Ihvertfall å kalle den så godt som "ufarlig", for DET er den ikke!

Skrevet

Ja, det er ikke lett dette her. Personen jeg bor sammen med fikk samme beskjed fra sin lege den gangen det var startet opp på disse. Det var fordi legen ikke ønket å skrive ut mer paragin forte og mente tramadol ville være mye bedre og "ufarlig". Etter å ha sett hvordan vedkomne sliter med å trappe ned i perioder må jeg si jeg er skremt over at ikke dette er mer kjent. 

Noen har sikkert lettere for å trappe ned enn andre, og det hadde i grunnen vært mye bedre om man faktisk fikk den beskjeden på forhånd, så man ihvertfall visste at det kunne være vanskelig. Om det hadde vært noe annet valg enn denne medisinen for vedkomne jeg kjenner er jo ikke sikkert, men jeg synes det er uforsvarlig av fastlegen å ikke informere om dette. Ihvertfall å kalle den så godt som "ufarlig", for DET er den ikke!

Var det inntrykket jeg fikk, at de var bort imot ufarlige. Jeg spurte siden det sto at det var et morfinlignende preparat, men fikk beskjed om at det ikke var morfin så det var ikke vanedannende. Jeg trappet jo ned etterhvert som smertene avtok så jeg sluttet ikke brått. For meg var det jo bra de ikke sa noe siden jeg uansett ikke fikk abstinenser og den beskjeden da bare hadde ført til ekstrem bekymring. Men jeg syns alikevel ikke de kan unnlate å informere om slikt.

Skrevet

Du bør ikke blande Tramadol med Efexor. Det finnes en interaksjon der, fordi Tramadol frigjør serotonin i synapsene og Efexor hemmer reopptaket, noe som teoretisk sett kan føre til for mye serotonin der.

Nå tar du jo små doser Efexor så det trenger ikke spille noen rolle, men uansett er dette 1) ikke virksomt til demping av uro, og 2) feil bruk av smertestillende. Hvis du fortsetter å ha det vondt, og siden dette er tidsbegrenset, ville jeg heller hørt med legen om noe beroligende, hvis du ikke mestrer smerten uten medisiner.

Skrevet

Nei, jeg sier ikke at det er irrelevant, men at det ikke er så enkelt som du prøver få det til å høres ut som.

Jeg har ikke sagt at det er enkelt, men jeg mener dette er den mest konstruktive tilnærmingen i vanskelige situasjoner enten man har en psykisk lidelse eller ikke. Jeg mener vi som mennesker er konstruert slik at vi stort sett klarer oss godt gjennom denne typen vanskelige situasjoner, selv om det oppleves som svært belastende.

Skrevet (endret)

Jeg har ikke sagt at det er enkelt, men jeg mener dette er den mest konstruktive tilnærmingen i vanskelige situasjoner enten man har en psykisk lidelse eller ikke. Jeg mener vi som mennesker er konstruert slik at vi stort sett klarer oss godt gjennom denne typen vanskelige situasjoner, selv om det oppleves som svært belastende.

Nåja, det kommer an på hvor lenge de vanskelige og belastende situasjonene varer.

Endret av slabbedask
Skrevet

Nåja, det kommer an på hvor lenge de vanskelige og belastende situasjonene varer.

Det kommer sannsynligvis enda mer an på hvordan man er i utgangspunktet før den belastende situasjonen oppstår. Men mitt poeng i denne sammenhengen er at jeg er overbevist at det er bedre med en selvforståelse av typen "jeg kan roe meg selv ned når jeg blir redd, og jeg kommer meg gjennom vanskelige situasjoner" enn at man raskt tenker at "dette klarer jeg ikke".

Skrevet

Frosk:

Skal en virkelig ikke unne seg selv pauser fra smertehelvetet - fordi man skal mestre det uten hjelp (beroligende)?

Er det bedre at man møter veggen til slutt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...