Gå til innhold

Stress og søvnmangel i ny jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter lang tid utenfor arbeidslivet har jeg begynt å ny jobb, vært der en mnd. Jeg har aldri tjent så mye før og jobben er relevant i forhold til utdanningen min. Men jeg sliter på jobb og føler jeg ikke møter forventingene til sjefen(e).

Dette gjør at jeg bruker mye tid også utenfor jobb til å bekymre meg for jobben. Jeg sover dårlig, har problemer med å sovne inn og våkner i løpet av natten. Har brukt innsovningstabletter for dette, men våkner likevel. Etter en mnd. er ikke problemet mindre, snarere tvert imot.

I tillegg gir produktet vi lager liten mening. Egentlig oppfatter jeg det som et produkt som tilfører andre mennesker mer negativt enn positivt. Men jeg måtte ta denne jobben fordi jeg ikke hadde mange andre tilbud etter lang tid uten arbeid. Jeg har også begynt å tenke at jeg aldri skulle være i denne bransjen (IT-bransjen). Jeg føler meg egentlig ikke som en teknisk anlagt person og syns generelt arbeidsoppgavene er både kjedelige og vanskelige.

Jeg syns etter hvert situasjonen er så slitsom at jeg har begynt å fantasere om å ta livet av meg. Jeg har ingen konkrete planer, men jeg syns det hjelper å tenke at jeg kan gjøre det om jeg må.

Jeg sier til meg selv at jeg må tenke at det bare er en jobb, ikke la det stresse meg. Har forsøkt ulike avslappingsteknikker, som bare delvis fungerer. Har noen tips om hva jeg kan gjøre for å slappe mer av i forhold til jobb sånn at den ikke overtar hele livet mitt? Jeg føler at jobben gjør alt så meningsløst og faktisk at livet er mye mer tømt for mening nå og at jeg bidrar mer negativt til samfunnet og verden nå enn da jeg ikke jobbet.

Anonymous poster hash: 1920a...484

Gjest Gargamel
Skrevet

Høres ut som du bør holde ut i jobben, men bare til du finner en ny jobb som er meningsfull. Selv om du har teknisk bakgrunn er det mange muligheter for en jobb som ikke er så teknisk.

Skrevet (endret)

Etter lang tid utenfor arbeidslivet har jeg begynt å ny jobb, vært der en mnd. Jeg har aldri tjent så mye før og jobben er relevant i forhold til utdanningen min. Men jeg sliter på jobb og føler jeg ikke møter forventingene til sjefen(e).

Dette gjør at jeg bruker mye tid også utenfor jobb til å bekymre meg for jobben. Jeg sover dårlig, har problemer med å sovne inn og våkner i løpet av natten. Har brukt innsovningstabletter for dette, men våkner likevel. Etter en mnd. er ikke problemet mindre, snarere tvert imot.

I tillegg gir produktet vi lager liten mening. Egentlig oppfatter jeg det som et produkt som tilfører andre mennesker mer negativt enn positivt. Men jeg måtte ta denne jobben fordi jeg ikke hadde mange andre tilbud etter lang tid uten arbeid. Jeg har også begynt å tenke at jeg aldri skulle være i denne bransjen (IT-bransjen). Jeg føler meg egentlig ikke som en teknisk anlagt person og syns generelt arbeidsoppgavene er både kjedelige og vanskelige.

Jeg syns etter hvert situasjonen er så slitsom at jeg har begynt å fantasere om å ta livet av meg. Jeg har ingen konkrete planer, men jeg syns det hjelper å tenke at jeg kan gjøre det om jeg må.

Jeg sier til meg selv at jeg må tenke at det bare er en jobb, ikke la det stresse meg. Har forsøkt ulike avslappingsteknikker, som bare delvis fungerer. Har noen tips om hva jeg kan gjøre for å slappe mer av i forhold til jobb sånn at den ikke overtar hele livet mitt? Jeg føler at jobben gjør alt så meningsløst og faktisk at livet er mye mer tømt for mening nå og at jeg bidrar mer negativt til samfunnet og verden nå enn da jeg ikke jobbet.

Jeg kjenner meg igjen i en del av dine opplevelser og ville bare uttrykke min sympati.

Jeg har ikke så mange gode råd å komme med for jeg er i omtrent samme situasjon selv, og er veldig usikker på hvordan jeg skal klare å stå i det, og om det i det hele tatt kommer til å bli bedre. 

Er det største problemet at det er kjedelig og at du ikke synes det er en meningsfull jobb? Eller er det største problemet at du synes det er vanskelig, ikke klarer å la være å la deg stresse og at du føler du bidrar mer negativt til samfunnet og verden nå enn før?

Jeg vet ikke om det er et godt råd, men jeg prøver å holde på at jeg jobber som frivillig en dag i uka i tillegg til jobb. Det stresser meg ofte at jeg skal det, og jeg føler ofte jeg heller burde konsentrere meg om jobb, men det gir meg en god følelse hver gang jeg har bidratt. Da tenker jeg at uansett hvor mye negativt jeg bidrar med på jobben, gjør jeg i alle fall en god ting for samfunnet rundt meg. 

Endret av umakenverdt
Skrevet

Det største problemet er at jeg lar meg stresse av det jeg tenker er forventinger til arbeidet mitt, samtidig som jeg ikke liker tanken på å skulle jobbe videre med dette produktet (som jeg skammer meg over). Jeg er som regel så stresset på jobb at jeg ikke kjeder meg i vanlig forstand.

Jeg ser meg aktivt om etter andre jobber, også ting som ligger helt utenfor min bransje, selv om det kan bety en stor lønnsnedgang . Jeg hadde ikke trodd det selv, men nå lengter jeg etter å kunne jobbe direkte med mennesker eller dyr og se at det jeg gjør utgjør en forskjell for dem.

Men enn så lenge skulle jeg ønske jeg kunne gi mer pokker i jobben jeg har nå, tenke at jeg gjør mitt beste og at det får være nok, at jeg ikke skal være der evig osv. Men det er vanskelig å få stresset til å slippe taket.

Skrevet

Det største problemet er at jeg lar meg stresse av det jeg tenker er forventinger til arbeidet mitt, samtidig som jeg ikke liker tanken på å skulle jobbe videre med dette produktet (som jeg skammer meg over). Jeg er som regel så stresset på jobb at jeg ikke kjeder meg i vanlig forstand. Jeg ser meg aktivt om etter andre jobber, også ting som ligger helt utenfor min bransje, selv om det kan bety en stor lønnsnedgang . Jeg hadde ikke trodd det selv, men nå lengter jeg etter å kunne jobbe direkte med mennesker eller dyr og se at det jeg gjør utgjør en forskjell for dem. Men enn så lenge skulle jeg ønske jeg kunne gi mer pokker i jobben jeg har nå, tenke at jeg gjør mitt beste og at det får være nok, at jeg ikke skal være der evig osv. Men det er vanskelig å få stresset til å slippe taket. Anonymous poster hash: 1920a...484

Hva slags forferdelig produkt er det dere lager? Og tenker det er rart du tok slik utdannelse hvis du ikke er en teknisk anlagt person.

Anonymous poster hash: ae6ae...a4a

Skrevet

Det største problemet er at jeg lar meg stresse av det jeg tenker er forventinger til arbeidet mitt, samtidig som jeg ikke liker tanken på å skulle jobbe videre med dette produktet (som jeg skammer meg over). Jeg er som regel så stresset på jobb at jeg ikke kjeder meg i vanlig forstand.

Jeg ser meg aktivt om etter andre jobber, også ting som ligger helt utenfor min bransje, selv om det kan bety en stor lønnsnedgang . Jeg hadde ikke trodd det selv, men nå lengter jeg etter å kunne jobbe direkte med mennesker eller dyr og se at det jeg gjør utgjør en forskjell for dem.

Men enn så lenge skulle jeg ønske jeg kunne gi mer pokker i jobben jeg har nå, tenke at jeg gjør mitt beste og at det får være nok, at jeg ikke skal være der evig osv. Men det er vanskelig å få stresset til å slippe taket.

Jeg har stor forståelse for at det er vanskelig å få stresset til å slippe litt taket. Så lenge du har råd til en lønnsnedgang tror jeg ikke du burde tenke så mye på det. Verdien av å ha en jobb man føler utgjør en forskjell, tror jeg er større enn en høy lønn.

Noen har svært vanskelig for å gi litt mer pokker i jobben, selv om det sikkert hadde vært bedre for både dem og arbeidsgiver om de hadde greid det. Jeg har dessverre ingen gode råd å gi deg. Håper det går bedre etterhvert. En måned er uansett ikke så lenge (det er i alle fall det jeg prøver å fortelle meg selv når ting blir for ille). Prøv å hold ut, og akseptere at akkurat nå utgjør jobben en veldig stor del av livet ditt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...