Gå til innhold

Metoprolol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt på disse igjen etter at jeg kjenner meg veldig redd og urolig på jobb, og ikke helt klarer å håndtere dette på en akseptabel måte. Tablettene gjør meg trøttere og gjør at jeg sover en del på natten. Det å sove om natten er positivt, men jeg blir enda litt tregere i tankegangen også av tablettene.

Jeg fikk disse av legen en gang da jeg hadde hjertebank og veldig høy puls. Har det igjen nå, så da er det vel greit å bare begynne på dem igjen uten å ta kontakt med lege? 

Fordi jeg synes det er vanskelig å forholde meg til andre mennesker, være i fokus og ta avgjørelser, har det vært svært vanskelig å starte i ny jobb. Da må jeg kanskje godta at jeg gjør handlinger som jeg ikke ville akseptert av meg selv i vanlige situasjoner?

Skrevet (endret)

Metoprolol er en fin medisin. Men hvis du ønsker mer effekt på andre angstsymptomer enn bare hjertebank (f.eks uro, skjelving, svetting), så er Propranolol kanskje bedre. Hvis du ikke vil ha noen effekt på hjernen i det hele tatt er Atenolol bedre (den krysser ikke over til hjernen sånn som de to foregående gjør).

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Metoprolol er en fin medisin. Men hvis du ønsker mer effekt på andre angstsymptomer enn bare hjertebank (f.eks uro, skjelving, svetting), så er Propranolol kanskje bedre. Hvis du ikke vil ha noen effekt på hjernen i det hele tatt er Atenolol bedre (den krysser ikke over til hjernen sånn som de to foregående gjør).

Jeg sover av dem, noe som jeg ser som en vesentlig effekt, og som jeg virkelig trenger litt av nå. Uroen lager jeg jo veldig selv ved å stresse og tenke så mye, så vet ikke om det er noe poeng i å bytte. Jeg tar tablettene nå på morgenen og på kvelden og merker ganske stor trøtthet på dagen også i tillegg til når jeg skal sove. Vet ikke om jeg handler på en akseptabel måte ved å ta tablettene.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med ikke har noen effekt på hjernen i det hele tatt? Hva har den effekt for da?

Skrevet

Atenolol har "ren" effekt på puls, hjertebank og blodtrykk uten å gi trøtthet eller dempende effekter på angsten.

Metoprolol er litt "både og"

Propranolol har enda sterkere effekt på hjernen, samt at den blokkerer andre kroppslige angstsymptomer

:)

Skrevet

Atenolol har "ren" effekt på puls, hjertebank og blodtrykk uten å gi trøtthet eller dempende effekter på angsten.

Metoprolol er litt "både og"

Propranolol har enda sterkere effekt på hjernen, samt at den blokkerer andre kroppslige angstsymptomer

:)

Takk, da er nok ikke atenolol aktuell, da det å få sove er ganske vesentlig for meg. Hjertebanken og pulsen er plagsomt, men absolutt ikke det verste (men det legen fokuserte mest på da jeg snakket med han for noen år siden, så kanskje det mest problematiske sånn helsemessig i lengden?)

Høres litt skummelt ut med en sterk effekt på hjernen. Mine kroppslige angstsymptomer er en så integrert del av meg at jeg er usikker på hvordan det kan være mulig å fjerne dem... Jeg føler nærmest at det er en del av min identitet å være urolig, opphetet, ha bankende hjerte og være konstant rød, så det høres for godt ut til å være sant at noen av disse skal kunne blokkeres...

Siden jeg allerede har metoprolol får jeg forsøke dem først, og så eventuelt snakke med lege om noe annet etterhvert hvis det skulle være aktuelt. Må bare på en eller annen måte komme meg igjennom den nærmeste tiden uten å lage for mye skade og ødeleggelser for andre.

Tusen takk for råd. Jeg ble litt roligere på at jeg kan ta disse tablettene nå uten å gå rundt med skyldfølelse og tankene om at jeg gjør noe veldig dumt.

Skrevet

Bør jeg ta dem både morgen og kveld hver dag, slik jeg fikk beskjed av legen når jeg tok dem sist, eller er det tabletter jeg kan ta bare ved behov når jeg har et virkelig stort behov for dem?

Skrevet

Bør jeg ta dem både morgen og kveld hver dag, slik jeg fikk beskjed av legen når jeg tok dem sist, eller er det tabletter jeg kan ta bare ved behov når jeg har et virkelig stort behov for dem?

Det spørs om du har depottabletter (det vanligste) eller umiddelbar frisetting.

Depottabletter kan tas en gang om dagen, noen leger anbefaler to ganger daglig for sikkerhets skyld, men det er i følge Felleskatalogen og andre leger ikke nødvendig. Umiddelbar frisetting er litt annerledes. Metoprolol har kort halveringstid.

Om du kan ta Metoprolol ved behov? Det spørs hva du bruker den mot og hva legen sier. Hvis du kun bruker den mot angstsymptomer vil jeg tro du kan det men hør med legen din. Bruker du den mot arytmier, høyt blodtrykk eller hjertesykdom i tillegg må du ikke finne på å stoppe med den uten legens ettertrykkelige beskjed.

Skrevet

Det spørs om du har depottabletter (det vanligste) eller umiddelbar frisetting.

Depottabletter kan tas en gang om dagen, noen leger anbefaler to ganger daglig for sikkerhets skyld, men det er i følge Felleskatalogen og andre leger ikke nødvendig. Umiddelbar frisetting er litt annerledes. Metoprolol har kort halveringstid.

Om du kan ta Metoprolol ved behov? Det spørs hva du bruker den mot og hva legen sier. Hvis du kun bruker den mot angstsymptomer vil jeg tro du kan det men hør med legen din. Bruker du den mot arytmier, høyt blodtrykk eller hjertesykdom i tillegg må du ikke finne på å stoppe med den uten legens ettertrykkelige beskjed.

Det står depottabletter på dem. Jeg fikk beskjed om å ta dem to ganger om dagen da jeg fikk dem for nesten to år siden, og trappe gradvis ned hvis jeg skulle slutte. På tablettene står det at jeg har fått dem mot hjertebank, så kan ikke forstå at jeg fikk dem for noe annet. Burde jeg spørre legen hvis jeg skal bruke medisiner jeg har fått av legen tidligere og som jeg har mer igjen av? Da er det kanskje bedre å droppe det helt i stedet for å bry legen. Har bare vært litt godt å slippe å ha slik hjertebank hele tiden, og faktisk få sove, selv om det også gjør meg ganske trøtt på dagtid (og dermed kanskje ikke er bra å bruke hele tiden). Det er ikke meningen å være plagsom, er bare usikker på hva jeg skal gjøre. 

Skrevet

Det står depottabletter på dem. Jeg fikk beskjed om å ta dem to ganger om dagen da jeg fikk dem for nesten to år siden, og trappe gradvis ned hvis jeg skulle slutte. På tablettene står det at jeg har fått dem mot hjertebank, så kan ikke forstå at jeg fikk dem for noe annet. Burde jeg spørre legen hvis jeg skal bruke medisiner jeg har fått av legen tidligere og som jeg har mer igjen av? Da er det kanskje bedre å droppe det helt i stedet for å bry legen. Har bare vært litt godt å slippe å ha slik hjertebank hele tiden, og faktisk få sove, selv om det også gjør meg ganske trøtt på dagtid (og dermed kanskje ikke er bra å bruke hele tiden). Det er ikke meningen å være plagsom, er bare usikker på hva jeg skal gjøre.

Du er ikke plagsom :)

Dette med trøtthet er så vanskelig. Greit å få sove med dumt å være trøtt på dagtid. Jeg _tror_ jeg da heller hadde gått for Atenolol som man ikke blir like trøtt av, og heller håndtert søvnvanskene på annen måte, eventuelt et antihistamin eller noe slikt for søvn.

Men hvis du kan leve med denne trøttheten på dagtid, synes jeg absolutt du bare kan gjøre som legen din har sagt, og unne deg en tilværelse fri fra hjertebank ved å ta Metoprolol.

Skrevet

Du er ikke plagsom :)

Dette med trøtthet er så vanskelig. Greit å få sove med dumt å være trøtt på dagtid. Jeg _tror_ jeg da heller hadde gått for Atenolol som man ikke blir like trøtt av, og heller håndtert søvnvanskene på annen måte, eventuelt et antihistamin eller noe slikt for søvn.

Men hvis du kan leve med denne trøttheten på dagtid, synes jeg absolutt du bare kan gjøre som legen din har sagt, og unne deg en tilværelse fri fra hjertebank ved å ta Metoprolol.

Ja, det er ikke helt heldig å være så trøtt som jeg er på jobb, det passer seg ikke helt og gjør meg bekymret for at jeg gjør en veldig dårlig jobb. Men samtidig hvis jeg ikke sover på natten blir jeg jo også ganske så trøtt etterhvert... Her gjelder det på en måte å velge det beste av to onder.

Det er ganske vanskelig for meg å få tak i legen for øyeblikket så blir nok enten metoprolol eller ingenting. Hvis jeg kan ta den et par dager i uken der jeg virkelig har behov for søvn, hadde det vært det beste tror jeg, hvis det funker. Det er kanskje også bedre å ta den bare på kvelden for eksempel, det å ta den på morgenen gjør kanskje at jeg blir trøttere på dagen, eller spiller det kanskje ikke noen rolle når på dagen jeg tar den tror du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...