Gå til innhold

Telepatiske beskjeder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å få det igjen, de kommer out of the blue. Vanskelig å vite om det er mine egne tanker eller om det kommer utenfra, i dag fikk jeg "Du stinker", hadde nettopp tatt en røyk. Har også fått vite at det blir flom igjen, blir skremt da. Dette er ikke stemmer men tanker som kommer inn i hodet, er det noe å gjøre med det? Syns det er litt plagsomt. Har alle det sånn?

Skrevet

Ja, ALLE har det sånn og det er ikke telepatiske beskjeder. Det er tankene dine.

Vi har alle en "indre kritiker" som iblant kan bli ganske intens. Hør på "Styggen på ryggen".

Forskjellen er nok at du tenker at slike "beskjeder" kommer utenfra. Det gjør de ikke.

Skrevet

Ja, ALLE har det sånn og det er ikke telepatiske beskjeder. Det er tankene dine.

Vi har alle en "indre kritiker" som iblant kan bli ganske intens. Hør på "Styggen på ryggen".

Forskjellen er nok at du tenker at slike "beskjeder" kommer utenfra. Det gjør de ikke.

Det er ikke jeg som lager disse tankene, føles ikke sånn ut ihvertfall. Men det er vel normalt da hvis alle har det sånn og ikke sykdom, det er jo bra :-)

Indre kritiker føler jeg er noe annet, de tankene kommer jo fra meg. Men hvorfor blir telepatiske beskjeder regnet som sykt hvis det er normalt? Da kan jeg jo ha feil diagnose.

Skrevet

Det er selvfølgelig du som lager disse tankene, ubevisst. Det er IKKE telepatiske beskjeder som kommer fra "hva det nå enn måtte være"!!!

Skrevet (endret)

Det er ikke jeg som lager disse tankene, føles ikke sånn ut ihvertfall. Men det er vel normalt da hvis alle har det sånn og ikke sykdom, det er jo bra :-)

Indre kritiker føler jeg er noe annet, de tankene kommer jo fra meg. Men hvorfor blir telepatiske beskjeder regnet som sykt hvis det er normalt? Da kan jeg jo ha feil diagnose.

Det er nok du som lager disse tankene :-) Det bare føles ikke sånn, fordi tankene ikke er i tråd med det du vanligvis tenker. I psykiatrien har det et navn, det heter egodystone tanker. Med tvangslidelse kjenner jeg til fenomenet veldig godt, det kommer tanker som jeg overhode ikke vil ha. Jeg kan få en tanke som sier "spytt venninna di i ansiktet" - det er jo min tanke, men den kommer helt ut av det blå. Nå er jeg så godt behandlet at jeg egentlig bare synes slike tanker er morsomme, et spesielt men litt komisk fenomen.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Det er selvfølgelig du som lager disse tankene, ubevisst. Det er IKKE telepatiske beskjeder som kommer fra "hva det nå enn måtte være"!!!

Ok, men det føles ikke som det kommer fra meg. Føles som det kommer fra ånder, men de lurer meg kanskje. Har gjort det før.

Skrevet

Det er nok du som lager disse tankene :-) Det bare føles ikke sånn, fordi tankene ikke er i tråd med det du vanligvis tenker. I psykiatrien har det et navn, det heter egodystone tanker. Med tvangslidelse kjenner jeg til fenomenet veldig godt, det kommer tanker som jeg overhode ikke vil ha. Jeg kan få en tanke som sier "spytt venninna di i ansiktet" - det er jo min tanke, men den kommer helt ut av det blå. Nå er jeg så godt behandlet at jeg egentlig bare synes slike tanker er morsomme, et spesielt men litt komisk fenomen.

Ok, så det er tvangstanker? Jeg har jo det også, hadde masse tvangstanker i helgen. Fantaserte om å reise meg opp å si stygge ting til ei som var her, det var ikke noe gøy. Ville jo ikke ha gjort det jeg.

Skrevet

Nettopp - godt svart.

Gjest Gargamel
Skrevet

Har begynt å få det igjen, de kommer out of the blue. Vanskelig å vite om det er mine egne tanker eller om det kommer utenfra, i dag fikk jeg "Du stinker", hadde nettopp tatt en røyk. Har også fått vite at det blir flom igjen, blir skremt da. Dette er ikke stemmer men tanker som kommer inn i hodet, er det noe å gjøre med det? Syns det er litt plagsomt. Har alle det sånn?

Jeg opplever det ikke som om noen andre sier ting til meg inni hodet mitt. Jeg kan jo ha plagsomme tanker jeg ikke blir kvitt, men det er aldri tvil om at det er mine egne tanker.

Jeg tror mennesker kan sende ut vibrasjoner som treffer resonanser hos andre mennesker så de kan føle hverandres tanker. Det kalles å snakke.

Jeg mener ikke å gjøre narr av deg, men jeg synes bare verden er fantastisk nok som den er.

Skrevet

Jeg opplever det ikke som om noen andre sier ting til meg inni hodet mitt. Jeg kan jo ha plagsomme tanker jeg ikke blir kvitt, men det er aldri tvil om at det er mine egne tanker.

Jeg tror mennesker kan sende ut vibrasjoner som treffer resonanser hos andre mennesker så de kan føle hverandres tanker. Det kalles å snakke.

Jeg mener ikke å gjøre narr av deg, men jeg synes bare verden er fantastisk nok som den er.

Jeg tror man kan få inn andres tanker og andres følelser, så det er jo ikke bare via snakking mennesker har kontakt.

Skrevet

Ok, så det er tvangstanker? Jeg har jo det også, hadde masse tvangstanker i helgen. Fantaserte om å reise meg opp å si stygge ting til ei som var her, det var ikke noe gøy. Ville jo ikke ha gjort det jeg.

Det er flytende overganger mellom tvangstanker og det normale. Overgangene handler i hovedsak om hvordan man forholder seg til tanker som stadig dukker opp i hodet. Her er eksempler på hvor vanlig det er å få "rare tanker"

The table below shows the results of research findings from a survey of 293 students (198 female, 95 male), none of who had a diagnosed mental health problem. The column on the left shows the type of intrusive thought and the 2 columns on the right show the percentage of women and men who said they had experienced that particular thought. 

item

female %

male %

1.

driving into a window

13

16

2.

running car off the road

64

56

3.

hitting animals or people with car

46

54

4.

swerving into traffic

55

52

5.

smashing into objects

27

40

6.

slitting wrist/throat

20

22

7.

cutting off finger

19

16

8.

jumping off a high place

39

46

9.

fatally pushing a stranger

17

34

10.

fatally pushing friend

9

22

11.

jumping in front of train/car

25

29

12.

pushing stranger in front of train/car

8

20

13.

pushing family in front of train/car

5

14

14.

hurting strangers

18

48

15.

insulting strangers

50

59

16.

bumping into people

37

43

17.

insulting authority figure

34

48

18.

insulting family

59

55

19.

hurting family

42

50

20.

choking family member

10

22

21.

stabbing family member

6

11

22.

accidentally leaving heat/stove on

79

66

23.

home unlocked, intruder there

77

69

24.

taps left on, home flooded

28

24

25.

swearing in public

30

34

26.

breaking wind in public

31

49

27.

throwing something

28

26

28.

causing a public scene

47

43

29.

scratching car paint

26

43

30.

breaking window

26

43

31.

wrecking something

32

33

32.

shoplifting

27

33

33.

grabbing money

21

39

item

female %

male %

34.

holding up bank

6

32

35.

sex with unacceptable person

48

63

36.

sex with authority figure

38

63

37.

fly/blouse undone

27

40

38.

kissing authority figure

37

44

39.

exposing myself

9

21

40.

acts against sexual preference

19

20

41.

authority figures naked

42

54

42.

strangers naked

51

80

43.

sex in public

49

78

44.

disgusting sex act

43

52

45.

catching sexually transmitted disease

60

43

46.

contamination from doors

35

24

47.

contamination from phones

28

18

48.

getting fatal disease from strangers

22

19

49.

giving fatal disease to strangers

25

17

50.

giving everything away

52

43

51.

removing all dust from the floor

35

24

52.

removing dust from unseen places

41

29

Skrevet

Psykologen sier jeg må registrere tankene og la dem passere, prøver på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...