Gå til innhold

Er psykopati arvelig??

Anbefalte innlegg

Jeg har en far som er psykopat, (ikke hustyrann, han er syk) og min bror, min mor, og jeg jeg har levd med dette i alle år. Vår form å takle hans sykdom, er å ha minst mulig kontakt.

Nå har min bror begynt å få likhetstrekk med pappa. Dette går på manipuleringer, ansvarsfraskrivelser (alle andres feil),

selvsentrert, (ser ingen hvor vondt jeg har det?), kraftige humørsvingninger, (ler i ene øyeblikket, kjefter i det neste).

Dette har vart i flere år, men har blitt mere tydelig nå. Han "kommanderer" andre, ved å fortelle oss, mamma og meg, hva vi skal si, ikke si, gjøre, og ikke gjøre, og når jeg protesterer, og prøver å forsvare meg, så slenger han på røret, for han har det så vondt, og orker ikke flere krangler.

Så gir han meg dårlig samvittighet, fordi jeg har laget flere problemer for ham, slik at jeg ber om unnskyldning for alt. Han ydmyker meg, manipulerer meg, og får meg til å føle meg hjelpesløs overfor ham.

Dette er trekk jeg kjenner igjen fra mange år tilbake, og jeg lurer derfor på, er psykopati arvelig?

Min bror er ikke psykopat, (tror jeg) men han viser klare likhetstrekk med min far, og det skremmer meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40264-er-psykopati-arvelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm...er i en noenlunde tilsvarende situasjon selv - og håper NHD vil uttale seg her.

Generelt sett vil jeg selv anta at en del av disse karaktertrekkene er arvelige ja; men at miljøet til en viss grad da forsterker eller forminsker disse karaktertrekkene.

Såvidt jeg erindrer, er vel og psykopat en term som ikke brukes i fagmiljøet lenger; det er vel i dag snakk om at en psykopat i ordets klassiske forstand lider av flere typer sinnslidelser...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40264-er-psykopati-arvelig/#findComment-151727
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Psykopati er et dårlig definert begrep.

Min forståelse av det er at det inneholder en narsissistisk komponent og en antisosial komponent.

Når det gjelder antisosial personlighetsforstyrrelse, er dette sterkt (genetisk) arvelig. En regner at ca 2/3 av det kan forklares ut fra gener.

Siden de aller fleste vokser opp med sine biologiske foreldre, vil den genetiske og den sosiale arven gå "hånd i hånd" og forsterke hverandre. Dette gjelder ikke bare psykopati.

Jeg vil advare mot å bruke det sterke ordet psykopati på folk som kun er litt for selvsentrerte, selvhevdende og vanskelige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40264-er-psykopati-arvelig/#findComment-151728
Del på andre sider

Hmmm...er i en noenlunde tilsvarende situasjon selv - og håper NHD vil uttale seg her.

Generelt sett vil jeg selv anta at en del av disse karaktertrekkene er arvelige ja; men at miljøet til en viss grad da forsterker eller forminsker disse karaktertrekkene.

Såvidt jeg erindrer, er vel og psykopat en term som ikke brukes i fagmiljøet lenger; det er vel i dag snakk om at en psykopat i ordets klassiske forstand lider av flere typer sinnslidelser...?

Takk for ditt svar.

Dette kombinert med NHD's svar gav meg den bekreftelsen jeg ventet, men håpet at jeg ikke skulle få.

Min far fikk diagnostisert antisosial personlighetsforstyrelse for 15 år siden, men vi bruker ordet psykopat i dagligtale, og jeg vet nå at både min bror, og jeg selv er genetisk disponert for dette.

Nå får vi bare håpe på at vi også har arvet min mors sunne fornuft, og rolige temperament, slik at det blir en viss balanse i "galskapen".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40264-er-psykopati-arvelig/#findComment-151761
Del på andre sider

Takk for ditt svar.

Dette kombinert med NHD's svar gav meg den bekreftelsen jeg ventet, men håpet at jeg ikke skulle få.

Min far fikk diagnostisert antisosial personlighetsforstyrelse for 15 år siden, men vi bruker ordet psykopat i dagligtale, og jeg vet nå at både min bror, og jeg selv er genetisk disponert for dette.

Nå får vi bare håpe på at vi også har arvet min mors sunne fornuft, og rolige temperament, slik at det blir en viss balanse i "galskapen".

Ja, ønsker deg og dine lykke til - og håper din far ikke er så ille å ha med å gjøre som min egen far var.

Og ja, det greit å være føre var med henhold å utvikle slike egenskaper selv når en har en psykopat som far; litt selvransakelse er absolutt nyttig i så måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40264-er-psykopati-arvelig/#findComment-151776
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...