Gå til innhold

stoffskifte, overvekt og zoloft.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og er overvektig. Stoffskiftet gikk ytterligere ned etter at jeg startet med Zoloft. Kan man få lavt stoffskifte av dette SSRI? Nå holder jeg på å trappe ned og er nå på 25 mg. Kan stoffskifte øke igjen etter å ha slutta med Zoloft eller er dette varig? Hva gjør jeg om ikke legen tillater økning?

Er veldig redd for at dette skal bli varig.

Anonymous poster hash: f06a0...e6a

Skrevet

Jeg fikk påvist lavt stoffskifte for ti år siden ved oppstart av litium. Jeg sluttet med litium, men det lave stoffskifte hadde etablert seg. Nå får jeg behandling for dette på en privatklinikk fordi oppfølgingen jeg har fått hos fastlegen har vært elendig. Jeg har også fått påvist nesten tomme jernlagre og får endelig behandling for dette. Ikke rart jeg har vært sliten, trett og elendig! Når de tar blodprøver av deg, påse at de også tar prøver for jern. Jeg står på lamictal, cipralex, wellbutrin, fluanxol og niferex hvis det sier deg noe.

Jeg vet ikke om stoffskifte vil normalisere seg hos deg. Vi får håpe det!

Skrevet

Jeg tror ikke det helt er forstått hvordan SSRI påvirker stoffskiftet. Forskning har vist at alle SSRI-preparater har en påvirkning på stoffskiftet, men likevel at det er svært sjeldent at noen går fra et normalt stoffskifte til et lavt stoffskifte på grunn av SSRI.

I mitt tilfelle falt fritt T4 fra om lag 20 til om lag 16 (var en gang nede i 13) etter å ha startet med Zoloft. TSH er uforandret. Det illustrerer jo samme poeng, jeg har fortsatt et normalt stoffskifte, men det har blitt lavere. For egen del var det faktisk helt greit, fordi jeg før jeg startet med Zoloft faktisk hadde visse symptomer på høyt stoffskifte (mer hjertebank, osv.)

Jeg vet ikke om effekten av dette vedvarer etter man slutter med SSRI.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...