Gå til innhold

Snart jul og i dag skal det bakes Flisas julekolakker :)

Anbefalte innlegg

Til alle dere som ikke har denne oppskriften, vil jeg dele den. Ingen julekaker er så gode - og det var min søster og jeg som trodde det het Kolakker - mens det egentlig er svenske karamellkaker (Kola-kakor).
I dag skal de bakes. Jeg skal pynte på trappa ute, skal pakke inn julepresangene som mangler - og i det hele tatt. Og så havna jeg innpå her!!! Mimrer litt om 16 år gamle tråder, helt utrolig at vi satt klistret til denne nettsiden døgnet rundt omtrent, avhengig av en nettside! Det var flaut, - bare DOLere kunne forstå -haha.

Men i alle fall.
Livet er godt, jeg er nå mormor til 4, to jenter og to gutter,  minstedatteren bor hjemme enda men er mer og mindre hos kjæresten, hun er straks 18 år - kjære vene! :) Eldste barnebarnet fyller 13 neste gang, en vakker, langbeint ung dame. Vi har flyttet fra landet til byen og trives med å kunne gå til alt :)

Vel, ville bare hilse på igjen - jeg gjør vel det hvert år omtrent. Her er oppskriften:

Flisas jule-Kolakker:

200 (500) gram margarin
200 (500) gram sukker
250 (625) gram mel
2 (5) ts vaniljesukker
2 (5) ts natron
1 (2,5) ss lys sirup

Rør margarin, sukker og sirup hvitt. Tilsett resten. Stenger trykkes ganske tykke oppå bakepapir på brettet. Stekes i ca 200 grader i 10-12 minutter. Skjæres i striper mens de er varme.

De er så gode at det lønner seg å bake de veldig nærme jul så man ikke må bake nye i siste liten. :)

Fortsetter under...

Til alle dere som ikke har denne oppskriften, vil jeg dele den. Ingen julekaker er så gode - og det var min søster og jeg som trodde det het Kolakker - mens det egentlig er svenske karamellkaker (Kola-kakor).

I dag skal de bakes. Jeg skal pynte på trappa ute, skal pakke inn julepresangene som mangler - og i det hele tatt. Og så havna jeg innpå her!!! Mimrer litt om 16 år gamle tråder, helt utrolig at vi satt klistret til denne nettsiden døgnet rundt omtrent, avhengig av en nettside! Det var flaut, - bare DOLere kunne forstå -haha.

Men i alle fall.

Livet er godt, jeg er nå mormor til 4, to jenter og to gutter,  minstedatteren bor hjemme enda men er mer og mindre hos kjæresten, hun er straks 18 år - kjære vene! :) Eldste barnebarnet fyller 13 neste gang, en vakker, langbeint ung dame. Vi har flyttet fra landet til byen og trives med å kunne gå til alt :)

Vel, ville bare hilse på igjen - jeg gjør vel det hvert år omtrent. Her er oppskriften:

Flisas jule-Kolakker:

200 (500) gram margarin

200 (500) gram sukker

250 (625) gram mel

2 (5) ts vaniljesukker

2 (5) ts natron

1 (2,5) ss lys sirup

Rør margarin, sukker og sirup hvitt. Tilsett resten. Stenger trykkes ganske tykke oppå bakepapir på brettet. Stekes i ca 200 grader i 10-12 minutter. Skjæres i striper mens de er varme.

De er så gode at det lønner seg å bake de veldig nærme jul så man ikke må bake nye i siste liten. :)

Er ikke disse det samme som brune pinner?

Det har jeg bakt og de er gode :-)

Annonse

Kalkunstuffingen er smaskens :) vi har sluttet å steke hel kalkun, så vi steker bare bryst - men lager stuffing i en form ved siden av jeg :) MOMS

Kan du legge ut oppskrift på kalkunstuffingen også? Pliiiis! Vi skal ha kalkun en eller annen gang i romjula og steker en hel kalkun og spiser oss fordervet i flere dager.  :D Nå er kjæresten rimelig sta og egen på den fronten, men jeg vil gjerne se oppskrifta di altså, kanskje det er noe han vil prøve seg på.  :rolleyes:

Livet er godt, jeg er nå mormor til 4, to jenter og to gutter,  minstedatteren bor hjemme enda, men er mer og mindre hos kjæresten, hun er straks 18 år - kjære vene! :) Eldste barnebarnet fyller 13 neste gang, en vakker, langbeint ung dame. Vi har flyttet fra landet til byen og trives med å kunne gå til alt :)

Heisan flisa, det var en stund siden!  Jeg husker godt da du ble mormor første gang, rart at hun snart er tenåring.  Jeg er ikke bestemor ennå, men datteren på 24 (hun med Westlife-sengetøyet, husker du?) er samboer og snart ferdig med utdannelsen, så det er visse muligheter i løpet av inneværende tiår  ;)  

Junior som jeg hadde i magen da jeg begynte å følge med på DOL, blir 16 om noen måneder og går i 10. klasse.  Han er mest opptatt av fotball og hospiterer nå på juniorlaget (riktignok i vår lokale "breddeklubb", det er et stykke igjen til Martin Ødegaard).

Hyggelig å høre at der har det bra - riktig god jul til deg og dine!

Kan du legge ut oppskrift på kalkunstuffingen også? Pliiiis! Vi skal ha kalkun en eller annen gang i romjula og steker en hel kalkun og spiser oss fordervet i flere dager.  :D Nå er kjæresten rimelig sta og egen på den fronten, men jeg vil gjerne se oppskrifta di altså, kanskje det er noe han vil prøve seg på.  :rolleyes:

Hei Lillemus!!! :)

Min stuffing er en salig blanding av

• Kjøttdeig
  • hakket løk
  • hakkede svisker
  • hakkede røde epler
  • smørkladd
  • salt, pepper,

MULIG jeg hadde på nellik og sånn, husker ikke...

Det er GODT

Hei Lillemus!!! :)

Min stuffing er en salig blanding av

• Kjøttdeig
  • hakket løk
  • hakkede svisker
  • hakkede røde epler
  • smørkladd
  • salt, pepper,

MULIG jeg hadde på nellik og sånn, husker ikke...

Det er GODT

Hmm... Bortsett fra kjøttdeigen tror jeg det er det samme som vi har brukt. :)

• 1 år senere...
19 minutter siden, flisa skrev:

Snart jul igjen da dere! :) 
Ønsker dere alle med dette en riktig god jul!

meg.jpg

Hei!

Er det deg?

Jeg liker ikke julekaker, men baker noen likevel, jeg liker ikke egentlig kaker, men jeg liker bake, og smake bittelitt, men jeg liker ikke spise en hel kake, det blir for søtt på en måte. Når jeg spiser sjokolade, kan jeg spise flere biter, kanskje til og med en halv melkerull, men det er sjeldent. Jeg kan også en sjelden gang spise et halvt kakestykke, men da blir jeg alltid litt kvalm.

Jeg liker chips og salte nøtter.

Annonse

On 12/14/2014 at 0:07 PM, flisa said:

200 (500) gram margarin
200 (500) gram sukker
250 (625) gram mel
2 (5) ts vaniljesukker
2 (5) ts natron
1 (2,5) ss lys sirup

Er det ikke bedre med kaker med nøtter?

Anonymkode: b84ad...b05

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...