Gå til innhold

ADD og Serotonin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ADD eller som det kalles ADHD for voksene, og går på Cipralex og Ritalin, som funker bra. Leste at Cipralex hemmer tap av aminosyren Serotonin i hjernen, men Ritalin øker Serotonin gjennom sentralnervesystemet. Altså må jeg ha et underskudd av Serotonin, i og med at disse medisinene funker positivt på meg. Trypofan er byggestenen til Serotonin, og taes opp kun gjennom mat/føde i tarmene. Det fins mange matvarer som påvirker tryptofanopptak positivt. Det er i alle fall viktig å spise sunt. Også nok lys, evnen til å hvile, god søvn og trening påvirker serotonin positivt. Det samme gjør magnesium, jern, sink, C og B-vitaminer (alle B typene). Jeg lurer på om Tyrosin har noe effekt her ? Det fåes jo kjøpt på helsekost. Enn Lecitin ?

Skrevet

Serotonin er ikke en aminosyre. Tryptofan er det, og den er en byggestein for serotonin.

Tyrosin er en byggestein for dopamin og noradrenalin. Det er disse stoffene en mangler i hjernen ved ADD. Men jeg ville vært ytterst forsiktig med å bruke tilskudd av slike stoffer, når de kan ha alvorlige interaksjoner med medikamenter. Problemet med å ta tryptofan er at du får serotonin andre steder enn i hjernen, som fører til fibrose på hjerteklaffer, etc. Tyrosin kan føre til for mye av de adrenalinlignende stoffene i kroppen og kan gi alvorlig høyt blodtrykk.

Ikke tukle med dette selv.

Skrevet

wellbutrin virker på noradrenalin ja? så det kan ha effekt på add?? jeg burde prøve det for jeg tror jeg har fått add liknende symptomer etter mani

Skrevet

Serotonin er ikke en aminosyre. Tryptofan er det, og den er en byggestein for serotonin.

Tyrosin er en byggestein for dopamin og noradrenalin. Det er disse stoffene en mangler i hjernen ved ADD. Men jeg ville vært ytterst forsiktig med å bruke tilskudd av slike stoffer, når de kan ha alvorlige interaksjoner med medikamenter. Problemet med å ta tryptofan er at du får serotonin andre steder enn i hjernen, som fører til fibrose på hjerteklaffer, etc. Tyrosin kan føre til for mye av de adrenalinlignende stoffene i kroppen og kan gi alvorlig høyt blodtrykk.

Ikke tukle med dette selv.

riktig det du skriver, har ikke så mye kunnskap ang Tyrosin, men det er aminosyre, og det er slik at alle 20 aminosyrer må være i balanse, slik at  inntak av Tyrosin kan påvirke andre aminosyrer, da er det kanskje bortkastet, og da jeg går på cipralex og ritalin, er det mulig at effekte av disse forskyves, men noen som vet om effekten av Lecitin ?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det har ingen hensikt å endre inntaket av aminosyrer hvis du ikke har fått påvist at du har mangel på noen av dem. Vi produserer det vi trenger forutsatt at tilgangen på råstoffer er ok.

Som ISW korrekt har påpekt er det dopamin og NA en prøver å påvirke med medisiner hos de med ADD/ADHD. Det gjør en ved hjelp av medisiner.

En annen sak er at dersom personer med ADHD trenger antidepressiva, er det i det minste teoretisk gunstig å velge et SNRI som f.eks Efeksor.

Skrevet

riktig, jeg kommer ikke til å ta inn noe aminosyre uten at ev legen skulle anbefale det, det vil jo også forskiple balansen mellom aminosyrene, og da kan det oppstå annen ubalanse, men du nevner dopamin og NA for de md ADD, men de to medisiner som funker bra på meg cipralex og ritalin, påvirker serotonin, Cipralex er SSRI, du anbefaler SNRI.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...