Gå til innhold

Hvilken medisin bør jeg be om? NHD (schizofreni)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har da diagnosen Paranoid schizofreni med tvangstanker og angst i tillegg. Jeg går på 10mg zyprexa og 150mg zoloft.

Jeg har prøvd å bytte før, til solian (funket bra, men litt søvnproblemer), zeldox (funket dårlig, fikk økt angst og somnolens, men raste ned i vekt, hvilket jo var bra). Og sist seroquel, som ga meg veldig plagsom tretthet og svelgeproblemer og økt angst.

Fastlegen mener solian ikke er noe, han tilbyr å sende henvisning til DPS, men jeg har sagt att jeg skal undersøke litt selv, da jeg ikke ser helt behovet for å gå til DPS.

Grunnen til att jeg vil bytte er att jeg nå veier 130 kg, jeg er 186 cm høy. Så jeg vil gjerne gå på vektnøytral AP.

Jeg har gått på zyprexa i over 10 år, veide 105 da jeg begynte. Nå i det siste har jeg begynt å øke igjen.

Jeg har prøvd å slanke meg, gått over til sunnere mat, men ser ikke ut til å hjelpe.

Stabil på zyprexa, og liker den godt, men jeg kan ikke fortsette å gå opp i vekt. Da jeg prøvde zeldox, gikk jeg ned 12 kg på 2 måneder.

Takknemlig for svar

Anonymous poster hash: fabf6...d14
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ser to alternativer:

Risperdal. Jeg tenker på denne fordi den er den nest beste medisinen mot schizofreni etter Zyprexa, og fordi jeg har god erfaring med den der det er tvangssymptomer.

Latuda. En helt ny medisin som jeg ikke har erfaring med. I studier/dokumentasjonen for medisinen har den vist seg like god som Zyprexa på effekt, men den er "vektnøytral".

Skrevet

Latuda. En helt ny medisin som jeg ikke har erfaring med. I studier/dokumentasjonen for medisinen har den vist seg like god som Zyprexa på effekt, men den er "vektnøytral".

Mitt inntrykk er at endel leger kvier seg for å prøve nye preparater, som de selv eller sykehuset/kollegene ikke har erfaring med.

Og det er sikkert mange bra ting med det.

Men jeg tror det er lettere å "spørre" om Risperdal enn Latuda.

Skrevet

takk for svar NHD

Anonymous poster hash: fabf6...d14

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...