Pallida Skrevet 16. desember 2014 Skrevet 16. desember 2014 Jeg føler meg for tiden svært beklemt og ille berørt i terapi-timene. Sa noe om dette i dag, at jeg opplever det som pinlig, og at jeg skulle ønske jeg klarte framstå som mer moden, reflektert og rasjonell enn hva som er tilfelle. Psykologen svarte at det nettopp er det irrasjonelle (og grelle...) vi trenger å få opp i lyset; de underliggende, mønstrene som ubevisst styrer så mye av mitt liv og skaper vansker. At jo åpnere jeg klarer å uttrykke hvordan jeg egentlig trigges, reagerer, unnviker osv., jo lettere blir det å avdekke uheldige strategier og endre disse. Det gjorde godt å få denne påminnelsen. At jeg kan slippe å skamme meg over å være lite "voksen" og "flink" i forhold til hva jeg uttrykker i timene. At det tvert i mot er ønskelig og bra å "bare" være det og der man er, med minst mulig filter. Ren logikk, egentlig, men samtidig så vanskelig å la masken falle, uten å føle at man går i stykker. Det stikker overraskende dypt, dette med å skulle måtte prestere, være flink, snill osv.! 0 Siter
DoleMari Skrevet 16. desember 2014 Skrevet 16. desember 2014 Jeg føler meg for tiden svært beklemt og ille berørt i terapi-timene. Sa noe om dette i dag, at jeg opplever det som pinlig, og at jeg skulle ønske jeg klarte framstå som mer moden, reflektert og rasjonell enn hva som er tilfelle. Psykologen svarte at det nettopp er det irrasjonelle (og grelle...) vi trenger å få opp i lyset; de underliggende, mønstrene som ubevisst styrer så mye av mitt liv og skaper vansker. At jo åpnere jeg klarer å uttrykke hvordan jeg egentlig trigges, reagerer, unnviker osv., jo lettere blir det å avdekke uheldige strategier og endre disse. Det gjorde godt å få denne påminnelsen. At jeg kan slippe å skamme meg over å være lite "voksen" og "flink" i forhold til hva jeg uttrykker i timene. At det tvert i mot er ønskelig og bra å "bare" være det og der man er, med minst mulig filter. Ren logikk, egentlig, men samtidig så vanskelig å la masken falle, uten å føle at man går i stykker. Det stikker overraskende dypt, dette med å skulle måtte prestere, være flink, snill osv.! Enig! Jeg sier ofte i terapien at jeg vet det er irrasjonelt, eller jeg vet ditt og datt, men allikevel reagerer jeg sånn og sånn. Jeg vil også helst bare vært flink og ikke til bry. Men det kommer man jo ikke langt med i terapi:) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.