Gå til innhold

Er det så farlig å være litt manisk??? Nils?

Anbefalte innlegg

Skreiv et innlegg om att jeg trodde jeg var på vei inn i en mani. Gjorde som du sa. Ringte behandleren - hun hadde ferie til neste år. Gikk på legevakta og fikk beskjed om å ta kontakt med fastlegen dagen etter. Ringte dit, men hun hadde fri til fredagen. Snakka forøvrig med en anna lege. Han sa bare jeg skulle ta en halv remeron istedenfor en og se det litt ann. Fikk time på fredag og ble sjukemeldt fram til da.

Jeg begynte og tenke på noe også. Har ofte tatt 2-3 remeroner på 30mg to siste måndene for å få sove. Men de siste to ukene vanlig dose. Kan det utløse mani???

Siste to dagene har jeg ikke vært så glemsk og ukonsentret. Men humøret mitt har vært helt supert. Jeg hissa meg sjikkelig opp i går på parkometervaktene, men ellers har det vært topp. Begynner også smått å planlegge prosjekter. I dag meldte jeg meg på bibelkurs og skaffa meg ett fadderbarn. Men det er vel ikke så negativt? Jeg har jo full kontroll...tror jeg da..

Jeg liker egentlig å være slik, får gjort så mye! Men vist jeg ikke sliter meg ut og får nokk søvn tror du ikke det kan gå bra da? Jeg bruker jo antideppresiva og lamictal, skulle vel ikke få en sånn kjempenedtur etterpå da? Nå er det null problem å gå på fest edru heller. Laget kjempeliv i går!

Håper du har noe fornuftig å si!

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Du må ikke bruke ekstra Remeron for å få sove. Overdosering med antidepressiva _kan_ utløse manier. Om du trenger noe å sove på i tillegg til den faste dosen med Remeron, må du få en annen medisin.

Muligens roer dette seg kun ved at du går tilbake til din faste remerondose.

2. Det er ikke farlig å være "litt manisk" = hypoman. Grensen går ved om du gjør ting som du senere angrer på: Ukritisk pengebruk, blamerer deg offentlig, skaffer deg seksuelle kontakter du ellers ikke ville valgt osv.

Grunnen til at en skal ta slike stigninger alvorlig, er at en aldri vet helt sikkert hvor høyt en stiger før det flater ut.

Slik du beskriver situasjonen din i dag, høres det ut som om du har kontroll.

Jeg synes likevel at det er på sin plass med en samtale med legen/behandleren din.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...