Gå til innhold

MD - hjelp til ektefelle og barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Ektefellen

Min kone fikk for vel et år siden diagnosen manisk depressiv. Da hadde hun vært syk et år allerede. I tiden etter har hun vært periodevis dårlig - med en svært dårlig periode akkurat nå.

Jeg og barna (7 og 3 år) har levd med dette i snart 2,5 år og begynner å bli svært slitne og nedbrutte. Vi får liten eller ingen hjelp - vi behøver det - for å forstå om og hvordan vi kan leve med dette og hvordan sykdommen arter seg - og hvordan vi skal forholde oss til den og henne.

Finnes det slik tilbud for pårørende? Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40299-md-hjelp-til-ektefelle-og-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ektefellen

Får din kone hjelp i form av medisiner eller annet?

Ja, hun får hjelp - litium og Zyprexa per i dag - ög har nylig gjenopptatt kontakt med fastlege og psykiatrisk poliklinikk.¨

Men hun har nektet å ta medisiner i 6 måneder og har nå begynt å bli syk. Hun har heller ikke gått til avtalt behandling i denne perioden.

Jeg har fått være tilstede under besøkene hos fastlege - og det er fint. Problemet er at der handler alt (naturlig nok) om henne og hennes sykdom - og lite om hvordan jeg og ungene har det.

Gjest Ektefellen

Ja, hun får hjelp - litium og Zyprexa per i dag - ög har nylig gjenopptatt kontakt med fastlege og psykiatrisk poliklinikk.¨

Men hun har nektet å ta medisiner i 6 måneder og har nå begynt å bli syk. Hun har heller ikke gått til avtalt behandling i denne perioden.

Jeg har fått være tilstede under besøkene hos fastlege - og det er fint. Problemet er at der handler alt (naturlig nok) om henne og hennes sykdom - og lite om hvordan jeg og ungene har det.

Det hører også med til situasjonen at hun har begynt å drikke - ikke mye, men hun kjører når hun drikker og har begynt å gjemme alkohol i huset.

Det jeg mente var at om hun ikke får (eller vil ta) medisiner, så kunne det å komme igang (igjen) med riktige medisiner i seg selv være til hjelp for dere andre i familien. At hun ble mer stabil og at situasjonen ble mer normal for alle i familien.

Jeg håper Nils H. Dahl eller andre kan gi deg et bedre svar enn hva jeg kvalifisert til... :-)

Det hører også med til situasjonen at hun har begynt å drikke - ikke mye, men hun kjører når hun drikker og har begynt å gjemme alkohol i huset.

Min mann har vært syk i 7 år. Vi har 3 barn og jeg vet mye om hvor sliten og nedkjørt man blir i en sånn situasjon. Jeg har erfart akkurat som du at det er lite hjelp å få for oss rundt. Det aller, aller meste dreier seg om den som er syk, men det er vi som lever sammen med pasienten som ofte får de største påkjenningene. Barna lider jo under at den ene av foreldrene er syk og kanskje gjør rare og uforutsette ting. Det faller i den sammenheng mye ansvar på den andre av foreldrene, og det er tungt, forferdelig tungt, å dra lasset alene. Jeg kan bare anbefale deg å "skrike høyt". Si klart fra til psykiatritjenesten i kommunen, VOPP, helsesøster eller fastlegen at her er dere flere som har det vondt og trenger hjelp. Selv har jeg brukt mye krefter og mange tårer på å få hjelp til meg og ungene. Ingen har tilbudt meg noe som helst. For meg ble løsningen å få samtaler på familievernkontoret. Der fikk jeg tømme ut all frustrasjon over et liv som var veldig vanskelig i perioder. Prøv noe sånt; vi som ektefeller av psykisk syke personer trenger absolutt hjelp og støtte for å gå videre. Ellers kan jeg anbefale deg å ta kontakt med Landsforeningen for pårørende innen psykiatri. (hovedkontor i Oslo som kan fortelle deg om nærmeste lokallag) Der har jeg selv funnet mye støtte og hjelp da vi alle sliter med noe av det samme.

Jeg ønsker deg og dine en riktig god jul uten at sykdom får forstyrre eller ødelegge den!!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...