Gå til innhold

Depressiv psykose, vrangforestillinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen? Er vrangforestillinger alltid psykotiske?

Hvis man f.seks. i en dyp depresjon har sterke og overbevisende tanker og følelser om at man ikke er verdt en dritt, at verden ville vært et bedre sted uten at vedkommende var her i livet, at ingen liker en,osv. Er dette da psykotisk? Eller er det vrangforestilling? Eller bare et typisk symptom på depresjon?

Hva er en dpressiv psykose? Hvilke symptomer kan man ha da?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis en har vrangforestillinger, er det også en psykose.

Definisjonen på en vrangforestilling:

- En opplagt feil, gal eller uriktig oppfatning

-som for den enkelte har absolutt sannhetsverdi

-som er upåvirkelig av fornuft, argumentasjon og logikk

- pasientens kulturbakgrunn tatt i betraktning (forutsatt at mange nok har samme vrangforestilling, er det per definisjon ikke en vrangforestilling! jfr religion)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg har hatt psykose i løpet av jula da. At jeg gikk inn og ut av den flere ganger, men det er vel det som kalles grensepsykose.

Takk for at du skrev dette, NHD.

Anonymous poster hash: 7b118...72a
Skrevet

Jeg tror ikke at tanker om skyld, synd, verdiløshet, osv. ved en depresjon nødvendigvis er vrangforestillinger. Det er jo glidende overganger, men tror man på mer absurde ting, slik som at depresjonen er en straff for det gale man har gjort, at man er skyld i gale ting som skjer i verden, osv. så er man mer inne på vrangforestillinger. At du selv greier å stille spørsmål rundt disse tankene her på DOL taler også litt imot at det er vrangforestillinger (tror jeg?)

motorPrøysen
Skrevet

Enig med issomethingwrong, det er glidende overganger. 

En psykotisk depresjon har man når man har psykotiske symptomer i tillegg til en alvorlig depresjon. De psykotiske symptomene trenger ikke være av depressiv karakter, men er det ofte. Det skal mer til enn generell følelse av mindreverd, av at man ikke er likt osv. før man snakker om en vrangforestilling.

En vrangforestilling er det hvis man f.eks. i fullt alvor mener man fortjener å fengsles eller dø for noe andre vil anse som en bagatell, hvis man tror man råtner innvendig, er besatt av onde ånder osv. I tillegg kan man ha hallusinasjoner, f.eks. høre stemmer eller lukter som ikke er der. det er også vanlig å overfortolke omgivelsene (selvhenføring), f.eks. ved å tolke ting som blir sagt på tv eller vanlige bemerkninger fra venner som oppfordringer om at man bør ta livet av seg, osv.

Skrevet

Jeg ble diagnostisert med depresjon med psykose, men da hadde jeg ingenting sånt. Jeg bare hadde problemer med at hodet mitt var skjørt så jeg måtte beskytte hodet mitt for det føltes så sensitivt som et skrelt egg

tror heller det var absitenser etter abilifykutt. hjalp å begynns med abilify igjen.

Skrevet

Takk for gode svar alle sammen. Lurer på om psykose kun kan gjelde et enkelt område/tema, men ellers fungerer man fint? Kjenner ei med vrangforestillinger om at naboen hennes spionerer på henne og dunker i veggene hennes på natta, lyser med lommelykt på henne, osv. Alle skjønner jo at det er helt usannsynlig og absurd siden naboen er gammel og skjør og sitter i rullestol. Men til tross for slike paranoide vrangforestillinger ser hun ut til å ellers fungere fint. Men går hun egentlig rundt og er psykotisk pga denne ene tingen? Er det egentlig mulig å fungere normalt hvis en har slike vrangforestillinger? Det ser jo ut til bare å gjelde denne stakkars naboen...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det går an å ha slike isolerte vangforestillinger over tid og ellers fungere rimelig normalt.

Det heter F22 Paranoid psykose (Vedvarende vrangforestillingslidelse).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...