Gå til innhold

pranolol ved behov

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan en ta de ved behov for angst og uro? Issom har flere ganger anbefalt det her istedenfor sobril. Spurte legen i dag, men han var usikker på om en kunne ta det ved behov. Anonymous poster hash: 8f7aa...d08

Skrevet

Jeg har prøvd, blir veldig svimmel. Føler meg egentlig uvel...

AnonymBruker
Skrevet

usikker, on 05 Jan 2015 - 17:16, said:

Jeg har prøvd, blir veldig svimmel. Føler meg egentlig uvel...

Slik jeg da ser det, så er sobril det eneste som fungerer på jobb. Men når jeg er hjemme og kan legge meg ned kan jeg prøve en del andre alternativer. Anonymous poster hash: 8f7aa...d08
Skrevet

Legen min skrev det iallefall ut til bruk ved behov.

AnonymBruker
Skrevet

Legen min skrev det iallefall ut til bruk ved behov.

Tar det lang tid før du får effekt? Vet du om det er vanlig å tas ved behov, eller er det bare legen din som synes det er greit?

Anonymous poster hash: 8f7aa...d08

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Grovt sett kan en dele angstsymptomer i følelser og kroppsymptomer, Det siste er slikt som bl.a. hjertebank, svetting , skjelving.

Pranolol/betablokker kan dempe kroppsymptomene, men ikke følelsene bortsett fra de følelser som kommer som en følge av kroppsymptomene.

Pranolol kan brukes ved behov f.eks når en skal opptre, holde tale etc.

AnonymBruker
Skrevet

Grovt sett kan en dele angstsymptomer i følelser og kroppsymptomer, Det siste er slikt som bl.a. hjertebank, svetting , skjelving.

Pranolol/betablokker kan dempe kroppsymptomene, men ikke følelsene bortsett fra de følelser som kommer som en følge av kroppsymptomene.

Pranolol kan brukes ved behov f.eks når en skal opptre, holde tale etc.

Jeg tror det kan være verdt et forsøk. Skal ta det opp når jeg skal til psykiateren.

Skrevet

Jeg forventet nok mer angstdempende effekt enn det gir!

Enig med NHD, det virker på de kroppslige symptomene. Det gjør ikke noe med selve angsten og redselen.

Hos meg er angsten for sterk..

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke dy meg for å være bittelitt uenig med NHD her.

Pranolol har de gangene jeg har tatt det hatt en ganske brukbar effekt også på selve følelsen av uro. Om det er fordi jeg fikk mindre fysiske angstfornemmelser er godt mulig.

Men forskning har vist at Pranolol også har effekter på hjernen. 

Endret av issomethingwrong
YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Jeg bruker det fast. Det gir meg litt reduksjon i kroppslige symptomer, men tar ikke alt. For min del er det slik at forskjellen mellom for lite og for mye Pranolol er ganske liten, så man må prøve ut litt gradvis. Jeg hadde et uhell og tok 40mg i stedet for 20mg en kveld, og ble ganske dårlig. Ble kvalm, fikk kalde hender og føtter, fikk en ekkel følelse i hodet og måtte bare ligge ned.

I starten fikk jeg effekter på det psykiske også, men de effektene er nå helt borte. Den demper bare det psykiske på meg indirekte ved at jeg ikke drar meg selv ned pga symptomene på kroppen. Altså blir den indre uroen noe redusert.

Endret av YoplaitDouble
AnonymBruker
Skrevet

usikker, on 06 Jan 2015 - 13:24, said:

Jeg forventet nok mer angstdempende effekt enn det gir!

Enig med NHD, det virker på de kroppslige symptomene. Det gjør ikke noe med selve angsten og redselen.

Hos meg er angsten for sterk..

Jeg har ikke frykt, bare kroppslige angst symtomer, som gir utslag i psykiske. Jeg tror det er verdt et forsøk. Om det hjelper med mine problemer finner jeg ikke ut før jeg forsøker. Anonymous poster hash: 8f7aa...d08
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk prøve, men han skrev de ut til fast bruk, mens jeg tenkte ved behov. Har hatt en del uro idag så jeg prøvde en tablett. Men når kan jeg vente effekt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...