Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvilken medisin er best mot angst synes du?

jeg har prøvd fluoxetin og den hjelper kun mot depresjonen og ikke angsten..

(mener ikke slike man kun tar ved behov, sånn som sobril..)

Skrevet

Jeg synes zoloft virker litt. Ikke veldig mye. Men mest av alt virker en god natts søvn angstdempende. Stress virker motsatt.

AnonymBruker
Skrevet

hvilken medisin er best mot angst synes du?

jeg har prøvd fluoxetin og den hjelper kun mot depresjonen og ikke angsten..

(mener ikke slike man kun tar ved behov, sånn som sobril..)

Enig med Inner self, god søvn og fravær av stress er det beste. Bortsett fra benzodiazepiner har ikke medisiner spesielt god effekt på angst.

Anonymous poster hash: 37bde...122

Skrevet

Efexor skal hjelpe mot angst og panikk. Syns den hjelper noe.

AnonymBruker
Skrevet

Her er ting som kan bidra, ifølge min erfaring: Min 25-30 min intens fysisk aktivitet, tilstrekkelig og varierte måltider med nok grønt, langsomme karbohydrater, proteiner, sunne fettsyrer, mineraler og vitaminer. Ha regelmessig kontakt med venner, familie og andre mennesker som det føles positivt for deg å ha kontakt med. Yoga eller andre streknings- og avslapningsøvelser. Regelmessig styrketrening av hele kroppen. Unngå koffein/tobakk. Sett angsten din i et større perspektiv: Lær og benytt metakognitiv terapi. Å bruke konsentrasjonen på noe konsentrasjonskrevende og fortrinnsvis interessant, kan lede oppmerksomhet bort fra angst, og den vil gradvis avta. En god madrass med behagelig dyne, pute og sengetøy i et mørkt og kjølig soverom, kan lette innsovning og gi bedre søvnkvalitet. Det igjen kan gi økt overskudd/utholdenhet i forhold angst. Si til deg selv at angst ikke er farlig, bare ubehagelig, og at det vil avta før eller senere. Mens du venter på at det skal avta, forsøk å bruke tankene på noe som krever litt konsentrasjon og samtidig er interessant og lystbetont. Det kan føles vanskelig/umulig, men har du litt tålmodighet og ikke gir opp, kan du faktisk oppleve at du mer og mer kan styre oppmerksomheten bort fra angsten. Og da har du kommet langt på riktig vei. :)

Anonymous poster hash: b26b5...b86
AnonymBruker
Skrevet

Ojda. Klippet vekk det første jeg skrev om medisiner i mitt forrige innlegg ved et uhell:

For meg har SSRI som Cipralex og Seroxat hjulpet litt angst. Remeron på kvelden har hjulpet bra på angst på kvelden, og sikret god søvn. Imidlertid avtok effekten ved regelmessig bruk over lengre tid. Den hadde også store vektbivirkninger for meg med alt det innebærte, så jeg måtte seponere den.

Benzodiazepinpreparater hjelper jo, men du har faren for toleranseutvikling av avhengighet ved gjentakende og regelmessig bruk av disse. Det samme går vel for innsovningsmedisiner som Stillnocht, Zopiclone/Imovane til benyttelse på kvelden.

Betablokkere som Pranolol/Inderal og Metoprolol/Selo-zok kan hjelpe på kroppslige symptomer på angst så som hjertebank, svetting osv, men gjør lite med den rent psykiske biten av angst,

Atarax har også en rent begrenset og kroppslig effekt på angst.

Dette er mine erfaringer og synspunkter mht medisiner jeg har forsøkt å ta mot angst. Ellers har jeg erfart at det også er en del annet enn medisner som KAN ha effekt. (Igjen kun mine erfaringer).

Anonymous poster hash: b26b5...b86
FjellOgDalar
Skrevet

Rent medisinsk etter personlig erfaring:

Mot panikklidelse er Efexor veldig virksomt for meg, generell angst letter litt selv om den langt i fra forsvinner.

Akutt: Sobril eller Vival - kun en gang i blant, ikke regelmessig over tid. Da finnes det ikke-vanedannende alternativer som Truxal og Atarax.

Søvn: Seroquel/quetiapin. Nyere antipsyk, ikke vanedannende. Apodorm når ting er riktig ille, men kun over kort tid. Er det kun innsovningen man sliter med, er Imovane/Zopiclone og Stilnoct/Zolpidem andre muligheter. Men disse er og vanedannende og kun til nå og da bruk eller over korte perioder. Min erfaring er at benzo og lignende taper effekten veldig fort om man ikke er restriktiv med hvor ofte man tar det.

Men medisiner er bare en del av et større bilde. Samtaleterapi har i alle fall vært helt avgjørende for meg. Medisiner kan dempe symptomer, men de hjelper en ikke med hvordan man på best mulig måte kan mestre angsten når den herjer på sitt verste. Livsstilråd er gode råd. Mye er alt sagt over. Unngå alkohol, det gjør det fort verre selv om det kanskje ikke føles sånn der og da.

Skrevet

Vet og at det hjelper å være i fysisk aktivitet når man kjenner angsten komme. Pga symptomene ved fysisk aktivitet og angst er mye like.

Men hjernen reagerer ikke på det som skjer når man er i fysisk aktivitet pga hjernen vet den er i aktivitet. Slik er det ikke med angst.

Derfor kan man flate ut angsten endel ved å gjøre noe fysisk aktivitet. Funker på meg i allefall. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...