Gå til innhold

Snipp / tøybleier til sengevæter


Gjest Bettan

Anbefalte innlegg

Heisan. Har en sønn på 7 år som tisser i sengen hver natt. Legen vår sier at det ville vært best om han sov uten bleie på seg, slik at han kan føle at han blir våt. Da vil han bli fortere tørr mener han, og sier at dagens bleier er for gode.

Jeg er derfor på jakt etter bleier som kan benyttes sammen med en plastsnipp som før i tiden, eller kanskje tøybleier er et alternativ. Er det noen her som har erfaring med slike bleier?

Målet er altså at vi skal kunne holde seng, madrass og sengetøy tørt, mens sønnen vår får en bleie som blir våt og som kan få ham til å føle at han tisser på seg.

Hvordan gjør dere dette i forhold til f.eks. det å tørke snipper/tøybleier forresten? Vil helst unngå å henge de ut til tørk da så alle kan se at vi har en sengevæter i huset, har også kun et barn så det vil ikke være noen tvil om hvem de er til. Kan jo tørke dem inne på badet, men det er jo også veldig avslørende om vi har besøk av hans kamerater og det henger snipper/tøybleier til tørk der inne.

Håper noen kan dele av seg emd sine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Eg er 18 år og nattvæter, Ideen sin om la gutten din bruke en bleie som gjør at han kjenner at han er bløt og som kan lekke er en dum ide syns eg, tror du sønnen din tisser i sengen fordi han har lyst? "tror neppe eg". Da vil han jo føle seg VELDIG utrygg og kanskje han ikke sover om nettene fordi han ikke tør, da vil du få en trøtt og lei gutt om morgenen og om dagen

La gutten din få beste behandling og bruk skikkelige bleier på han,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går for dette opplegget er det nok ikke noe problem at folk skal "avsløre" det.

Du bruker vanlige gassbleier, som jo også kan brukes som kluter, butter dem nedi en underbukse for å holde dem på plass, og så kan du strikke noen gode ullbukser til ham (to stk holder, men du trenger nok noen ekstra innlegg om det kommer mye om gangen.) Det som nok ikke er så hyggelig, er at det kan føles litt stort og klumpete på en så stor gutt?

Gassbleiene tørker over natta, og de ser heller ikke ut som "bleier")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går for dette opplegget er det nok ikke noe problem at folk skal "avsløre" det.

Du bruker vanlige gassbleier, som jo også kan brukes som kluter, butter dem nedi en underbukse for å holde dem på plass, og så kan du strikke noen gode ullbukser til ham (to stk holder, men du trenger nok noen ekstra innlegg om det kommer mye om gangen.) Det som nok ikke er så hyggelig, er at det kan føles litt stort og klumpete på en så stor gutt?

Gassbleiene tørker over natta, og de ser heller ikke ut som "bleier")

Tusen takk for tipset, det løser jo problemet rundt tørkingen av bleiene og minsker risikoen for at det skal bli avslørt.

Tror du virkelig at vanlige gassbleier vil være nok? Det er en stortisser det er snakk om her, så da må man vel ha veldig mange gassbleier for at det skal bli tykt nok til å holde unna for urinen? Vet ikke jeg for jeg har ikke noen erfaring med slike bleier, men tanken slo meg.

Kanskje du har noen andre forslag også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til BettanDu har allerede fårr noen svar. Når det gjelder at barna skal sove uten bleie så et det et punk som det stadig diskuteres om. Noen barn blir så vant med bleia at de ikke gidder stå opp å tisse. Men de fleste sengevætere vokser dette av seg. Det dere kan gjøre er å kjøpe at spesial laken slik at madrassen ikke blir våt. Prøv da å se om han vokner å kjenner at han er våt. Et annet alternativ er Minirintabletter som skal redusere produksjonen av urin på natten.Dette kombinert med alarm er for noen barn veldig effektivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset, det løser jo problemet rundt tørkingen av bleiene og minsker risikoen for at det skal bli avslørt.

Tror du virkelig at vanlige gassbleier vil være nok? Det er en stortisser det er snakk om her, så da må man vel ha veldig mange gassbleier for at det skal bli tykt nok til å holde unna for urinen? Vet ikke jeg for jeg har ikke noen erfaring med slike bleier, men tanken slo meg.

Kanskje du har noen andre forslag også?

Vi hadde også en stortisser, men det er jo stor froskjell på en stortisser på to år, og en som er flere år eldre, skulle jeg tro?

Du må rett og slett prøve deg frem, det som er vanlig er å begynne med en bleie, sombrettes på en måte som blir behagelig for barnet (langt rektangel, dobbel der det trengs mest.) Inne i bommulsbleien kan du legge en ulllapp som du har strikket eller kjøpt. Dette øker effekten av bommulsbleien godt.

Det som er viktig er at ullen du bruker er av god lanolinkvalitet. Dette finner du hos nøstebarn på nettet, elelr i en Heliosbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei, Drevelin A/S i Bergen selger plastbukser som passer godt til tøybleier. De kan stilles i lårene og har flere størrelser, De sender mot postkrav. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med gutt18, og synes du har fått et dårlig råd. Ingen barn tisser på seg fordi de ikke gidder å gå på do, de har bare ikke evnen ennå. Sønnen din er forholdsvis liten ennå, i forhold til å være nattvæter, og jeg ville ikke vært i tvil om å bruke skikkelige bleier som holdt ham tørr, fremfor å "pine" ham med å være _nesten_ tørr med bleie. 9-10 års alderen pleier å være en alder hvor man kan håpe på en bedring, så vidt jeg vet. Og har dere prøvd minirin, det har virket på min sønn på 9. Før dette har jeg prøvd _alt_. Med bleie og uten bleie, ingenting virker før han er moden for det, eller han får riktig medisinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...