Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har desverre i forbindelse med både angst over tid (sporadisk bruk av sobril siste 4 årene) og nå en operasjon i oktober blitt fysisk avhengig av sobril. Jeg tok høyde doser 5 dager i høst (aldri fast før dette) og visste ikke at jeg hadde blitt avhengig før jeg sluttet brått etter operasjonen. Jeg fikk kraftige abstinenser og kastet opp og brakk meg i mange timer, flere ganger i minuttet den natten, før jeg fikk ny resept av legen på morgenen. Jeg har en fobi mot oppkast og derfor tok jeg sobril i utgangspunktet mot panikk og kvalme/oppkastfobien (Går i CBT nå for fobien, men det virker å være uten så mye effekt per nå).

Jeg har trappet ned i løpet av 3 måneder (selv om jeg bare brukte denne fast disse 5 dagene, men dosen var så høy), og nå kommet ned til å ta en kvart bit av 15mg sobrilen hvert døgn ca (Jeg begynte på 8-12 sobril i døgnet rett etter operasjonen). Jeg tok siste kvarte bit for litt over 1 uke siden altså under 4mg) men etter 7,5 dag så fikk jeg tilsvarende brekkningstrang igjen i halsen med tilhørende økning av kvalme, og jeg måtte på nytt ta en kvart bit igjen. Da forsvant plagene. Jeg er usikker på om hvor ille de vil bli siden jeg tok sobril eller om det var angst eller ikke som forsaket dette (men jeg tipper abstinenser).

Hvor vanlig er dette nye abstinenser så lenge etter jeg sluttet? Jeg tørr ikke slutte om disse brekkningene skulle komme tilbake, da jeg har en hysterisk fobi mot det å spy. Og jeg leser mye på diverse forum at disse plagene kan sitte i ukesvis og månedsvis, og årevis, men som regel er litt bedre etter 6 uker. Jeg kan umulig kaste opp og være så dårlig så lenge med min fobi - det er noe jeg ikke makter.

Er det noe som skjer 7 dager etter siste tablett fra sobril som gjør at det skal komme nye abstinenser? Og kan jeg risikere å spy i flere uker av dette? Må jeg kanskje ta en kvart bit av sobril hver 7 dag for resten av mitt liv for å unngå disse brekkningene? Det er jo 15 mg totalt i løpet av 1 måned.... Hva burde jeg gjøre for å greie å slutte på sobrilen, for hvis det er en sjanse for at jeg får disse brekkningene tilbake, selv etter 7 dager uten, eller mer, så kan jeg ikke slutte. Det tørr jeg rett og slett ikke.

Hilsen livredd og rådløs.

Skrevet

Er jo størst sjangse for å bli dårlig de første dagene etter man har tatt en siste tabl vil jeg tro. og ikke 7 dager etter du tok den.

Du må nesten prøve deg frem. jo lengre tid du går uten sobril uten å merke absinenser,  jo lettere blir det. Så tilslutt er du ikke avhengig lenger. Kvalmen din kan og være angst vet du.

Jeg har et par ganger kjent absinenser ved vival, men da tok jeg en halv tabl i et par dager og da forsvant det.

Er ikke bra å trappe ned for fort heller tror jeg. Virker som du stresser veldig og da øker uroen din. Prøv å ikke tenke så mye på oppkast, men trappe ned på sobrilen rolig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...