Gå til innhold

Hvordan få best utbytte av timen hos psykiateren

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg spurte lenger nede uten å få respons, så jeg prøver meg en gang til.

Jeg har hatt mye jeg har hatt behov for å ta opp med behandler, men vanskelig for å se hva som er viktigst. Nå har jeg hatt meg noen bedre dager og føler plutselig at ingenting er så viktig lenger. Mulig det er fluoksetinen som har begynt å gi effekt. Samtidig som jeg vet at ting kan fort snu.

Noen som har noen tanker om hva som bør tas opp og hva som bør skyves til side nå når jeg føler meg bra, for at jeg skal få best utbytte av timen. Er det ting jeg bør grave meg lenger nedi som jeg vet er et problem når jeg er dårlig eller skal jeg la det ligge når jeg føler meg bedre.

Endret av eller
AnonymBruker
Skrevet

Ta problemstilling opp med behandler.

Anonymous poster hash: 10b0f...aff
Skrevet (endret)

Ta problemstilling opp med behandler.

Hvis jeg ikke forbereder meg litt så har nyttige ting lett for å gå forbi. Psykiateren kjenner meg etterhvert delvis, men lang fra så godt som enkelte her på dol. Derfor ønsker jeg å høre noen tanker fra dem også. Spesielt siden jeg har en egen evne til å bagatellisere alt når jeg føler meg bedre.

Endret av eller
AnonymBruker
Skrevet

Ok, kanskje det i fremtiden kan være lurt med en penn og papir. Notere litt når ulike ting opptar deg til ulike tider?

Selv fikk jeg best effekt av behandling hos psykolog når vi sluttet med planer/temaer for timer og innledet timene med stillhet. Det dukket jammen mye rart opp i  løpet av den stillheten. Håper noen bidrar med gode råd til deg. 

Skrevet

Ok, kanskje det i fremtiden kan være lurt med en penn og papir. Notere litt når ulike ting opptar deg til ulike tider?  Selv fikk jeg best effekt av behandling hos psykolog når vi sluttet med planer/temaer for timer og innledet timene med stillhet. Det dukket jammen mye rart opp i  løpet av den stillheten. Håper noen bidrar med gode råd til deg.  Anonymous poster hash: 10b0f...aff

Det var vel litt slik når jeg gikk til psykolog. Det var stillt og det dukket opp mange ting som var godt å få snakke om. Men jeg føler det er ting i mitt reaksjonsmønster som burde jobbes med, og ikke bare snakke om. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal jobbe. Men jeg vet at tankene jobber mer når jeg blir presset. Og det er da jeg også kan merke endret tankegang. Men jeg blir aldri presset. Bare på dol.

Skrevet

Hadde det vært en ide å reflektert litt på slutten av dagen? Hva som er vanskeligst, hva som du gjerne skulle ha håndtert bedre, osv også tatt en oppsumering dagen før du skal til psykiateren? Kanskje du finner at det er enkelte ting som går igjen og som plager deg spesielt mye.

Skrevet

Hadde det vært meg, hadde jeg sagt at har lett for å bagatellisere problemene når du har det bedre, for å gjøre han oppmerksom på det.

Indre uro

Rekasjonsmønster (bla kritikk og avvisning)

Medisn-spørsmål

Du kan også finne dine egne innlegg her på dol. Du lager gode overskrifter. Disse finner du lett; gå på øverste linje her på forumet og gå inn på "Tilpasset" og "emner jeg startet". Jeg vet ikke om du får opp anonyme innlegg for jeg har aldri brukt anonymt nick etter omleggingen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Et meget bra og viktig spørsmål. Skal prøve å komme opp med et svar i løpet av dette døgnet.

Skrevet (endret)

Håper du får et godt og utfyllende svar fra nhd og som hjelper deg videre.

Ps. Det var sikkert et dumt forslag men.. Hvis du gjør som jeg foreslo, vil du se at du har fått svært gode svar på dette spørsmålet fra frosken også. Hun ga deg for ikke lenge siden flere gode forslag til ting du bør ta opp med din psykiater.

Lykke til :)

Endret av hww
Skrevet (endret)

Jeg spurte lenger nede uten å få respons, så jeg prøver meg en gang til.

Jeg har hatt mye jeg har hatt behov for å ta opp med behandler, men vanskelig for å se hva som er viktigst. Nå har jeg hatt meg noen bedre dager og føler plutselig at ingenting er så viktig lenger. Mulig det er fluoksetinen som har begynt å gi effekt. Samtidig som jeg vet at ting kan fort snu.

Noen som har noen tanker om hva som bør tas opp og hva som bør skyves til side nå når jeg føler meg bra, for at jeg skal få best utbytte av timen. Er det ting jeg bør grave meg lenger nedi som jeg vet er et problem når jeg er dårlig eller skal jeg la det ligge når jeg føler meg bedre.

Uro. Nedstemthet og svingninger. Tretthet (aner ikke om dette fortsatt er et aktuelt problem for deg). Medisinstyringen din, impulsive handlinger generelt, behovet for bekreftelser,  -mestring. Strategisk tiltaksplan når livet er vanskelig, siden gammelt handlingsmønster både er destruktivt og ikke fungerer. Kommunikasjon,- måten du kommuniserer med de nære på, dette har blitt nevnt et par ganger i løpet av dine siste innlegg sist ved litt sær uttalse vedr sobril. Istedet for å velge en noe mer åpen dialog med dine venner velger du å ty til Sobril. Sjekk dine gamle innlegg og hent ut det du selv ønsker å fokusere på og jobbe med fremover.

Endret av XbellaX
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Lag en mest mulig objektiv rapport om hvordan du har hatt det siden forrige time. Ikke legg til noe, ikke trekk fra noe. Ta med sammenhenger dersom du ser at bedre/dårligere perioder har sammenheng med noe ytre.

2. Lag tilsvarende rapport om hva du har grublet og tenkt på siden sist. Eksempel: Dine stadige grublinger/ambivalens om medisinering.

3. Ta også opp at du synes du har for sjelden kontakt i dårlige perioder.

4. Spør om han har synspunkter på din mulige hypotyreose.

5. Følg de tidligere rådene fra frosken og hwws nest siste innlegg i denne tråden.

6. Vær oppmerksom på din tilbøyelighet til å bagatellisere.

7. Vær ærlig.

Skrevet

Uro. Nedstemthet og svingninger. Tretthet (aner ikke om dette fortsatt er et aktuelt problem for deg). Medisinstyringen din, impulsive handlinger generelt, behovet for bekreftelser,  -mestring. Strategisk tiltaksplan når livet er vanskelig, siden gammelt handlingsmønster både er destruktivt og ikke fungerer. Kommunikasjon,- måten du kommuniserer med de nære på, dette har blitt nevnt et par ganger i løpet av dine siste innlegg sist ved litt sær uttalse vedr sobril. Istedet for å velge en noe mer åpen dialog med dine venner velger du å ty til Sobril. Sjekk dine gamle innlegg og hent ut det du selv ønsker å fokusere på og jobbe med fremover.

Veldig bra oppsummert. Håper ts tar det med seg.

Skrevet

Takk for alle svar. Å skrive rapport om hvordan jeg har hatt det og hva jeg tenker er nok noe jeg kan ha mye igjen for. Ser at jeg glemmer mye når jeg ikke har noe, og det blir litt rotete når jeg kommer med en lang liste med stikkord.

Skrevet

Håper du får et godt og utfyllende svar fra nhd og som hjelper deg videre.

Ps. Det var sikkert et dumt forslag men.. Hvis du gjør som jeg foreslo, vil du se at du har fått svært gode svar på dette spørsmålet fra frosken også. Hun ga deg for ikke lenge siden flere gode forslag til ting du bør ta opp med din psykiater.

Lykke til :)

Hvorfor skriver du at det sikkert var et dumt forslag? Du kommer med mye gode råd. Anonyme innlegg kommer ikke opp, men jeg har nok av andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...