Gå til innhold

Planlegges endringer i førerkortforskriftens medikamentregler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trodde det allerede var regler på dette! Da var det på tide!

Trist for de som er avhengige av nevnte medisiner selvfølgelig, det vil absolutt gi de enda flere utfordringer i hverdagen.

Men er litt sjokkert over at det ikke har vært regler på dette før!

Når jeg brukte imovane en periode, kunne jeg ikke tenkt meg å sette meg bak rattet på en bil!

Anonymous poster hash: 65dd3...5de

AnonymBruker
Skrevet

Synes det må være rom for skjønn når det gjelder mange legemidler. Det er mange som kjører i trafikken og er trette og uopplagte pga. søvnmangel f.eks, og å ta imovane kvelden før eller for den saks skyld annen medisin, kan bety at man er mer opplagt og egnet til å kjøre bil enn man ellers ville ha vært. Og som det pekes på i artikkelen, kan det bety mer isolasjon og forminsket livskvalitet for mange. Det kan også innebære store praktiske utfordringer i forhold til transport mht bl.a. jobb/utdanning/barnehage, betjening av kjøretøy/maskiner i arbeid osv.

Det neste blir vel sanntids video-overvåkning, søvnregistrering og online blodprøveanalyse av alle førerkortinnhavere 24 timer i døgnet, for å se til at alle har sovet tilstrekkelig, ligget unna medisinskapet og fått i seg minst en kopp sterk kaffe før man går ut og setter seg i bilen.

Anonymous poster hash: 70f15...96f
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ganske betenkelig at man vurderer 0-toleranse for B-preparater/beslektede preparater, når man benytter dette unntaket på antipsykotika og et antidepressivum med sederende egenskaper som Remeron:

"Antipsykotika, antidepressiva, de fleste antihistaminer og antiepileptika er tatt ut av tabellen. Årsaken er at grunnsykdommen har større betydning for ev. kjøreevne enn medikamentet. Helsekravet skal vurderes opp mot helheten".

Klarer ikke se dette som noe annet enn at det er en del av statens/legemiddelfirmaenes "anti-B-preparat politikk", da antipsykotika som blokkerer dopaminreseptorer direkte går hardt utover årvåkenhet, reaksjons- og observasjonsevne. Ingen restriksjoner her, men man vil altså at bruk av en lav dose B-preparat/lignende med, skal totalforbys. Forstå det den som kan.

Skrevet

Men hvordan regner de med at folk skal komme seg fra sted til sted med disse reglene?  Skal alle som bruker disse medikamentene slutte å jobbe og slutte å dra på besøk til folk og slutte å handle mat?

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan regner de med at folk skal komme seg fra sted til sted med disse reglene?  Skal alle som bruker disse medikamentene slutte å jobbe og slutte å dra på besøk til folk og slutte å handle mat?

Rart også at f.eks. Sobril skal være lov å ta, men tilsvarende dose av annet benzopreparat skal totalforbys. Det neste trekket blir vel sikkert at Sobril også blir helt forbudt å bruke. Du må jo forstå at det er så mye bedre for både kjøreegenskaper/trafikktrygghet å ta antipsykotika. ;) I praksis driver man mye med helsepolitikk og diskriminering her, og i liten grad konsekvent og rettferdig skjerping av "trafikktryggleik".

Skrevet (endret)

Jeg synes at hvis de skal være så strenge så burde det vært forbudt å kjøre på antidepressiva også. Man blir jo kjempesløv og likegyldig av slike medikamenter også.

Jeg kjører ikke sjøl lenger pga at jeg spiser Rivotril over grensa, men har heldigvis en samboer som kan kjøre meg. Litt tungvint er det jo og så kan jeg kjøre her i Spania siden jeg har spist samme dose i 14 år og ikke føler meg verken sløv eller likegyldig og ikke overskrider dosen legen har skrevet ut.

Kanskje bystyre burde tilrettelegge trikk og T-bane og lære opp bussjåførene til å ta ut rampa før de laget slike regler. Men antagelig er det likegyldig for dem at folk ikke kommer seg ut døra og ikke kan reise noen steder

Endret av Dorthe
AnonymBruker
Skrevet

Rart også at f.eks. Sobril skal være lov å ta, men tilsvarende dose av annet benzopreparat skal totalforbys.

Norsk molbopolitikk på sitt beste. Og betyr dette at hvis man tar Valium av og til, så skal man ikke få lov å gjøre i det hele tatt?

Anonymous poster hash: 81ab5...cbd

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ganske betenkelig at man vurderer 0-toleranse for B-preparater/beslektede preparater, når man benytter dette unntaket på antipsykotika og et antidepressivum med sederende egenskaper som Remeron:

Blir mye sløvere av Tovon eller av Valium. Hva slags folk er det som sitter og bestemme her i landet?

AnonymBruker
Skrevet

Blir mye sløvere av Tovon enn av Valium. Hva slags folk er det som sitter og bestemme her i landet?

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg lurer på med de som muligens blir ulovlige. For de som bruker medikamentene periodevis vil de miste førerkortet eller vil det være slik at de ikke får kjøre før det er gått så og så mange timer etter inntak og middelet er ute av kroppen igjen?

Anonymous poster hash: a840b...617

stjernestøv
Skrevet

Jeg synes at hvis de skal være så strenge så burde det vært forbudt å kjøre på antidepressiva også. Man blir jo kjempesløv og likegyldig av slike medikamenter også.

Jeg kjører ikke sjøl lenger pga at jeg spiser Rivotril over grensa, men har heldigvis en samboer som kan kjøre meg. Litt tungvint er det jo og så kan jeg kjøre her i Spania siden jeg har spist samme dose i 14 år og ikke føler meg verken sløv eller likegyldig og ikke overskrider dosen legen har skrevet ut.

Kanskje bystyre burde tilrettelegge trikk og T-bane og lære opp bussjåførene til å ta ut rampa før de laget slike regler. Men antagelig er det likegyldig for dem at folk ikke kommer seg ut døra og ikke kan reise noen steder

Har dere det fint og fint vær?

Skrevet

Det er 16-17 grader og sol om dagen og det er fantastisk på verandaen. Men kaldt om kvelden ute, kanskje 6-9 grader. Men varmt inne da heldigvis.Vi bruker AC som varmepumpe, men det er mange folk her nede som ikke fyrer skikkelig for å spare strøm. Det orker ikke jeg. :)

stjernestøv
Skrevet

Det er 16-17 grader og sol om dagen og det er fantastisk på verandaen. Men kaldt om kvelden ute, kanskje 6-9 grader. Men varmt inne da heldigvis.Vi bruker AC som varmepumpe, men det er mange folk her nede som ikke fyrer skikkelig for å spare strøm. Det orker ikke jeg. :)

Kos dere videre :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...