Gå til innhold

Sykmeldinger - meget bra uttalelse fra lege

Anbefalte innlegg

Skrevet
Livet er ikke symptomfritt - det er normalt å bli sliten av å jobbe

Så er det også den gruppen som faktisk må sparkes litt. Mange venter for lenge med å gå tilbake til jobb. De venter på et overskudd og å bli symptomfrie, men livet er jo ikke symptomfritt og til tross for hva man kan lese om andre kollegaer og venner på facebook om hvor lykkelige og energiske de er så er ikke dette tilfellet i virkeligheten. Dersom man har som mål å ikke ha symptomer som slitenhet og kroppssmerter etter jobb så er det mage som ikke kommer seg på jobb. De fleste jobber er slitsomme, men det er jo også en av grunnene til at man får betalt for det. Argumentet at man ikke har overskudd til noe hjemme dersom man kastes for tidlig ut i jobb er dessverre utilstrekkelig siden det er jobben og ikke hjemmeaktiviteten man lønnes for. Butter det imot på jobb så er det hjemmetiden/fritiden man må foreta justeringer og ikke foreta justeringer i arbeidslivet for å fungere hjemme. I hele menneskets historie har man måttet arbeide for å overleve, men i den vestlige verden har prioriteringen av arbeid blitt nedjustert. Kanskje pga villedende idealer og reklame etc, men også pga det koster mye krefter å pleie et moderne vestlig liv. Det er mange gjenstander å vedlikeholde, store hus, alt skal være strøkent og man skal være på topp og tilstede. Har man det slik ville også jeg som fastlege "forlangt" at man foretok justeringer på hjemmebane før sykmelding. Det gis mye sykmeldinger idag fordi livene våre har blitt så slitsomme. Vi må nedjustere kravene til oss selv.

Hentet fra Onlinelege og dr. Pål Branæs.

Jeg synes dette er fantastisk bra formulert. Jeg tror veldig mange blir sliten av fritiden (og sine bekymringer, angst, mv.) og ikke av selve jobben. Det er jobben som sørger for mat på bordet. Jobben må skjermes fra fritiden, slik at man sikrer overskudd til å prestere.

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• skrevet

17

• Trine

14

• AnonymBruker

10

• slabbedask

9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har hørt mange eldre "klage" på at ungdommen er så slitne alltid. Dette er eldre som i alle år har fikset både arbeid og fritid, med strøkne hus og hytter og hager og alt som følger med. Felles for disse er at de ikke bruker mye tid på hverken internett eller tv. En av dem uttalte en gang at det ikke er "lov" å være sliten før man er pensjonist. Jeg er mye sliten selv, og vet i grunn hva jeg har å gjøre for å endre det. 

Forresten tenker jeg at det ikke nødvendigvis er det hjemme som må forandres, noen ganger kan det hjelpe å skifte jobb også. Men det er det en selv som har ansvar for, ikke legene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette er fantastisk bra formulert. Jeg tror veldig mange blir sliten av fritiden (og sine bekymringer, angst, mv.) og ikke av selve jobben. Det er jobben som sørger for mat på bordet. Jobben må skjermes fra fritiden, slik at man sikrer overskudd til å prestere.

Takk for den. Nok et spark til oss langstidssykmeldte som ligger nede. Vi er noen slappfisker som bare trenger å ta oss sammen.

Anonymous poster hash: 461d0...00a

Skrevet (endret)

Takk for den. Nok et spark til oss langstidssykmeldte som ligger nede. Vi er noen slappfisker som bare trenger å ta oss sammen.

Hva har dette med langtidssykmeldte/folk som er syke å gjøre? Dette her handler jo helt tydelig om mennesker som er sykmeldte (for lenge) for slitenhet.

Endret av Loft
AnonymBruker
Skrevet

Hva har dette med langtidssykmeldte å gjøre?

Alt.

Skrevet

Det står "det er mange gjenstander å vedlikeholde, store hus, alt skal være strøkent og man skal være på topp og tilstede".

Jeg klarer ikke helt koble dette opp til livene til sykemeldte eller trygdede/de på aap... det typiske er nok en liten rotete leilighet, lite fysisk trening, ofte mye røyk. I mange tilfeller har man ingen å vise seg "på topp og tilstede" for...

Gjest Gargamel
Skrevet

Hvis man tenker på de virkelig eldre - mine avdøde besteforeldre-  hadde de nok et enklere liv på mange måter*

Mannen hadde kun jobb, og kvinnen hadde kun hus og barn.

Han la seg på sofaen når han kom hjem og skulle ikke forstyrres. Hun hadde kun huset å tenke på, og barna lekte selv uten hjelp av voksne. Det faktum at de strøk truser og håndklær viser at det var et overskudd av tid også for mor.

Poenget mitt er ikke å få kvinner tilbake til kjøkkenet, men kravet til et perfekt hjem og perfekt fritid kanskje burde vike når begge er i jobb.

*på andre måter et tøffere liv, men det vet jo alle.

Gjest Gargamel
Skrevet

Det står "det er mange gjenstander å vedlikeholde, store hus, alt skal være strøkent og man skal være på topp og tilstede".

Jeg klarer ikke helt koble dette opp til livene til sykemeldte eller trygdede/de på aap... det typiske er nok en liten rotete leilighet, lite fysisk trening, ofte mye røyk. I mange tilfeller har man ingen å vise seg "på topp og tilstede" for...

Da kan de ta det helt med ro, for da er det ikke dem artikkelen handler om.

Det er i alle fall mange med store, perfekte hjem som også blir sykemeldt.

Skrevet

Hvis man tenker på de virkelig eldre - mine avdøde besteforeldre-  hadde de nok et enklere liv på mange måter*

Mannen hadde kun jobb, og kvinnen hadde kun hus og barn.

Han la seg på sofaen når han kom hjem og skulle ikke forstyrres. Hun hadde kun huset å tenke på, og barna lekte selv uten hjelp av voksne. Det faktum at de strøk truser og håndklær viser at det var et overskudd av tid også for mor.

Poenget mitt er ikke å få kvinner tilbake til kjøkkenet, men kravet til et perfekt hjem og perfekt fritid kanskje burde vike når begge er i jobb.

*på andre måter et tøffere liv, men det vet jo alle.

Jeg kjenner ikke igjen denne tilværelsen hos de jeg snakker om. Dette er folk som går ut og jobber med ved/hage/vedlikehold/vasking av hus/trening osv. etter åtte timers arbeidsdag, middag og en fem minutters blund på øyet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke igjen denne tilværelsen hos de jeg snakker om. Dette er folk som går ut og jobber med ved/hage/vedlikehold/vasking av hus/trening osv. etter åtte timers arbeidsdag, middag og en fem minutters blund på øyet.

Hver er det du snakke rom?

Anonymous poster hash: 8ea26...4f7

AnonymBruker
Skrevet

Mer propaganda fra høyresiden for å stigmatisere vi som ikke "bidrar til fellesskapet".

Anonymous poster hash: 8ea26...4f7

Skrevet

Livet er ikke symptomfritt - det er normalt å bli sliten av å jobbe

Så er det også den gruppen som faktisk må sparkes litt. Mange venter for lenge med å gå tilbake til jobb. De venter på et overskudd og å bli symptomfrie, men livet er jo ikke symptomfritt og til tross for hva man kan lese om andre kollegaer og venner på facebook om hvor lykkelige og energiske de er så er ikke dette tilfellet i virkeligheten. Dersom man har som mål å ikke ha symptomer som slitenhet og kroppssmerter etter jobb så er det mage som ikke kommer seg på jobb. De fleste jobber er slitsomme, men det er jo også en av grunnene til at man får betalt for det. Argumentet at man ikke har overskudd til noe hjemme dersom man kastes for tidlig ut i jobb er dessverre utilstrekkelig siden det er jobben og ikke hjemmeaktiviteten man lønnes for. Butter det imot på jobb så er det hjemmetiden/fritiden man må foreta justeringer og ikke foreta justeringer i arbeidslivet for å fungere hjemme. I hele menneskets historie har man måttet arbeide for å overleve, men i den vestlige verden har prioriteringen av arbeid blitt nedjustert. Kanskje pga villedende idealer og reklame etc, men også pga det koster mye krefter å pleie et moderne vestlig liv. Det er mange gjenstander å vedlikeholde, store hus, alt skal være strøkent og man skal være på topp og tilstede. Har man det slik ville også jeg som fastlege "forlangt" at man foretok justeringer på hjemmebane før sykmelding. Det gis mye sykmeldinger idag fordi livene våre har blitt så slitsomme. Vi må nedjustere kravene til oss selv.

Hentet fra Onlinelege og dr. Pål Branæs.

Jeg synes faktisk dette var vettugt skrevet. Spesielt denne setningen: "Butter det imot på jobb så er det hjemmetiden/fritiden man må foreta justeringer og ikke foreta justeringer i arbeidslivet for å fungere hjemme."

Skrevet

"Butter det imot på jobb så er det hjemmetiden/fritiden man må foreta justeringer og ikke foreta justeringer i arbeidslivet for å fungere hjemme."

Jeg er enig i dette, men jeg skjønner ikke hvor dette gjelder. Skal man si fra seg barna sine, da, f.eks? Det er jo krevende å ha unger. Trening - det tar tid fra din fritid, men fører ikke det til at man får bedre helse?

Veldig mye av det folk bedriver på fritiden er noe som styrker dem. Enten det er trening, hagearbeid, hekling eller bilsport.

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle gå ut over jobben.

Tror virkelig legen som skrev dette, og dere som støtter han i dette, at hvis de menneskene som er aktive på fritiden, men sykemeldes ofte, ville fungert bedre på jobb, og sluppet sykemelding, om de sluttet med det de driver med på fritiden, og i stedet lagt seg på sofaen eller i sengen for å samle krefter?

Mulig jeg misforstår.

Skrevet

Jeg synes faktisk dette var vettugt skrevet. Spesielt denne setningen: "Butter det imot på jobb så er det hjemmetiden/fritiden man må foreta justeringer og ikke foreta justeringer i arbeidslivet for å fungere hjemme."

Ja, jeg er enig i det.

Jeg har selv gjort mange refleksjoner rundt dette tema. Det jeg blir sliten av er i større grad problemer jeg lager selv, enn reelle problemer. Reelle problemer gir energi når man løser dem, tenkte problemer (unødig bekymring, grubling, osv.) stjeler energi.

Derfor synes jeg egentlig det er deilig å jobbe og utrette ting, og derfor har jeg vernet så sterkt om jobben min mens jeg har vært syk (unngått sykmeldinger). Arbeid blir terapi.

Skrevet

Ja, jeg er enig i det.

Jeg har selv gjort mange refleksjoner rundt dette tema. Det jeg blir sliten av er i større grad problemer jeg lager selv, enn reelle problemer. Reelle problemer gir energi når man løser dem, tenkte problemer (unødig bekymring, grubling, osv.) stjeler energi.

Derfor synes jeg egentlig det er deilig å jobbe og utrette ting, og derfor har jeg vernet så sterkt om jobben min mens jeg har vært syk (unngått sykmeldinger). Arbeid blir terapi.

Så det dette handler om er at man må forsøke å bli frisk fra de plagene man har, slik at man kan jobbe?

Ah ok.

Da så.

Jeg er enig. Man bør forsøke å bli kvitt sine plager.

Skrevet (endret)

Så det dette handler om er at man må forsøke å bli frisk fra de plagene man har, slik at man kan jobbe?

Ah ok.

Da så.

Jeg er enig. Man bør forsøke å bli kvitt sine plager.

Det var litt en digresjon jeg skrev her, men forsåvidt.

Jeg tror noe av saken er at det ikke alltid er jobben som er problemet, men livet rundt. Og hvorfor skal man da sykmeldes, hvis problemet ikke er jobben?

Man kan ofte bli bedre av å jobbe. F.eks i ditt tilfelle så ville du fått en helt annen selvfølelse hvis du hadde hatt lønnet arbeid. Det ville hjelpe veldig på disse tankene dine om at folk ser ned på deg.

Endret av issomethingwrong
Gjest Gargamel
Skrevet (endret)

Tror virkelig legen som skrev dette, og dere som støtter han i dette, at hvis de menneskene som er aktive på fritiden, men sykemeldes ofte, ville fungert bedre på jobb, og sluppet sykemelding, om de sluttet med det de driver med på fritiden, og i stedet lagt seg på sofaen eller i sengen for å samle krefter?

Mulig jeg misforstår.

Ja jeg tror det. Jeg mener både voksne og barn prøver å gape over for mye. Alt for mange foreninger og alt for mange aktiviteter med fast timeplan. Mange barn og voksne har lite reell fritid.

Jeg tror mange på dol med alvorlig sykdom ikke kjenner seg igjen i dette i det hele tatt, men det er altså ikke dem dette handler om.

Endret av Gargamel
Skrevet

Jeg tror mange på dol med alvorlig sykdom ikke kjenner seg igjen i dette i det hele tatt, men det er altså ikke dem dette handler om.

Det tror jeg også.

Dette er ikke et spark til de som virkelig sliter. Men en oppfordring til å se at andre ting enn jobben kan koste krefter.

Skrevet

Det var litt en digresjon jeg skrev her, men forsåvidt.

Jeg tror noe av saken er at det ikke alltid er jobben som er problemet, men livet rundt. Og hvorfor skal man da sykmeldes, hvis problemet ikke er jobben?

Man kan ofte bli bedre av å jobbe. F.eks i ditt tilfelle så ville du fått en helt annen selvfølelse hvis du hadde hatt lønnet arbeid. Det ville hjelpe veldig på disse tankene dine om at folk ser ned på deg.

(Ja, jeg ville fått det bedre om jeg jobbet. Men jeg føler problemet er "jobben", siden jeg da må være sosial.)

Jeg lurer litt på hva "livet rundt" betyr. Hvis det er å gape over for mye, da er jeg jo enig i at dette er en god fremstilling. Men jeg ser ikke helt hvor ofte det skal forekomme, at folk sykemeldes fordi de gaper over for mye på fritiden. Men mulig jeg tar feil, siden jeg ikke vet så mye om andre, og samfunnet.

Skrevet

Dette er ikke et spark til de som virkelig sliter. Men en oppfordring til å se at andre ting enn jobben kan koste krefter.

Stort sett er fritidssysler noe som gir krefter, ikke tar... trodde jeg, da. Hvorfor ellers skulle de holde på med det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...