Gå til innhold

Sykmeldinger - meget bra uttalelse fra lege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man limer det man har kopiert fra et annet sted inn i Notepad e.l, og så kopierer det derfra igjen, så fjernes formateringen - det ser bedre ut på forum. ;)

Viktige saker. :P

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• skrevet

17

• Trine

14

• AnonymBruker

10

• slabbedask

9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man limer det man har kopiert fra et annet sted inn i Notepad e.l, og så kopierer det derfra igjen, så fjernes formateringen - det ser bedre ut på forum. ;)

Viktige saker. :P

Eller man kan klikke "Remove format".

Eller man kan klikke "Pate as plain text".

Anonymous poster hash: f89a5...870

Skrevet

Dersom jeg skulle jobbet nå måtte jeg hatt hjemmehjelp til å lage mat til meg og dra i butikken og gjøre nødvendig husarbeid. Jeg måtte også kvittet meg med hunden min, som igjen hadde ført til at jeg hadde hatt absolutt ingenting å leve for så da hadde jeg nok svelget for mange piller og gjort slutt på det hele. Men da hadde jo samfunnet sluppet å betale for meg og det er jo bra. Så, ja, det er nok lønnsomt å sende folk for tidlig tilbake i jobb.

Skrevet

Dersom jeg skulle jobbet nå måtte jeg hatt hjemmehjelp til å lage mat til meg og dra i butikken og gjøre nødvendig husarbeid. Jeg måtte også kvittet meg med hunden min, som igjen hadde ført til at jeg hadde hatt absolutt ingenting å leve for så da hadde jeg nok svelget for mange piller og gjort slutt på det hele. Men da hadde jo samfunnet sluppet å betale for meg og det er jo bra. Så, ja, det er nok lønnsomt å sende folk for tidlig tilbake i jobb.

I blant tror jeg det lønner seg å tolke innlegg i beste mening. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan jobbe 50%?

Skrevet

Eller man kan klikke "Remove format".

Eller man kan klikke "Pate as plain text".

Jammen. ;)

Skrevet

(Ja, jeg ville fått det bedre om jeg jobbet. Men jeg føler problemet er "jobben", siden jeg da må være sosial.)

Jeg lurer litt på hva "livet rundt" betyr. Hvis det er å gape over for mye, da er jeg jo enig i at dette er en god fremstilling. Men jeg ser ikke helt hvor ofte det skal forekomme, at folk sykemeldes fordi de gaper over for mye på fritiden. Men mulig jeg tar feil, siden jeg ikke vet så mye om andre, og samfunnet.

Jeg tror at hvis jeg "må" rekke å trene etter jobb, samtidig som jeg "må" være med og drikke kaffe med en venninne, samtidig som jeg "må" rekke å se en fotballkamp, og "må" gjøre alt dette hver dag, så tror jeg det kan bli slitsomt. Man skal ikke henfalle til sofaen hver eneste kveld, men det må være en balanse.

Skrevet

Jeg tror at hvis jeg "må" rekke å trene etter jobb, samtidig som jeg "må" være med og drikke kaffe med en venninne, samtidig som jeg "må" rekke å se en fotballkamp, og "må" gjøre alt dette hver dag, så tror jeg det kan bli slitsomt. Man skal ikke henfalle til sofaen hver eneste kveld, men det må være en balanse.

Men hvorfor gjør de for mye av slike ting hvis det er slitsomt? Som du antyder, det er ikke noe man må.

Er det sånn at de sykemelder seg for at disse tingene ikke skal bli slitsomme da, fordi de heller vil det enn å jobbe?

Gjest Gargamel
Skrevet

Men hvorfor gjør de for mye av slike ting hvis det er slitsomt? Som du antyder, det er ikke noe man må.

Er det sånn at de sykemelder seg for at disse tingene ikke skal bli slitsomme da, fordi de heller vil det enn å jobbe?

Folk oppfører seg ikke alltid rasjonelt. Mange har lyst til å gjøre mer enn de har kapasitet til.

Skrevet

Kanskje du kan jobbe 50%?

Jeg kunne ikke engang jobbet en time om dagen om jeg i tillegg skulle holdt liv i meg selv, altså fått til å lage middag. Men det er ikke pga psyken. Men det er klart at når man er fullstendig utslitt etter 30 min med en person man ikke kjenner veldig godt så hadde det vel ikke hjulpet meg stort om jeg ikke hadde hatt den fysiske skaden. For meg er all form for kontakt med andre mennesker ekstremt slitsomt. Jeg har i tillegg prøvd å overse det i alle år som igjen har ført til at jeg bare tåler mindre og mindre av det. Det er ikke fordi jeg ikke vil, men jeg blir helt tom, får vondt i hodet, blir lei meg, sliten og klarer ikke konsentrere meg om noe. Om det skal være livet så mener jeg at livet ikke er verdt å leve. Man skal jo ha litt livskvalitet også.

Skrevet

Jeg kunne ikke engang jobbet en time om dagen om jeg i tillegg skulle holdt liv i meg selv, altså fått til å lage middag. Men det er ikke pga psyken. Men det er klart at når man er fullstendig utslitt etter 30 min med en person man ikke kjenner veldig godt så hadde det vel ikke hjulpet meg stort om jeg ikke hadde hatt den fysiske skaden. For meg er all form for kontakt med andre mennesker ekstremt slitsomt. Jeg har i tillegg prøvd å overse det i alle år som igjen har ført til at jeg bare tåler mindre og mindre av det. Det er ikke fordi jeg ikke vil, men jeg blir helt tom, får vondt i hodet, blir lei meg, sliten og klarer ikke konsentrere meg om noe. Om det skal være livet så mener jeg at livet ikke er verdt å leve. Man skal jo ha litt livskvalitet også.

Jeg tror det viktigste for deg er å finne ting å gjøre som gir livet mening (= gjør livet verdt å leve). Det er et greit utgangspunkt for å bli bedre og kanskje en gang finne motivasjon og energi til å jobbe, hvis det er aktuelt.

Som jeg har sagt før. Det er veldig fint at hunden din gjør at du får lyst til å leve. Men det er også viktig at du på sikt finner ting i deg selv som gjør at du vil leve.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ikke engang jobbet en time om dagen om jeg i tillegg skulle holdt liv i meg selv, altså fått til å lage middag. Men det er ikke pga psyken. Men det er klart at når man er fullstendig utslitt etter 30 min med en person man ikke kjenner veldig godt så hadde det vel ikke hjulpet meg stort om jeg ikke hadde hatt den fysiske skaden. For meg er all form for kontakt med andre mennesker ekstremt slitsomt. 

Har du ikke samboer?

Anonymous poster hash: 461d0...00a

Skrevet

Dette med uførhet og yrkesdeltagelse er vel egentlig mest et samfunnsspørsmål... jeg tenker at det er noe som henger sammen med hvordan samfunnet vårt i helhet er satt sammen, ikke først og fremst hvordan ikke-arbeidende styrer livene sine... dette blir jo klart når man f.eks. sammenligner antall ledige stillinger med antallet ikke-arbeidende. Det med sykefraværet er egentlig en annen sak, selv om jeg ikke skal komme her og moralisere om dette, jeg som aldri har hatt en vanlig jobb bortsett fra sommerjobber.

motorPrøysen
Skrevet

@Gargammel er inne på et viktig poeng: Tidligere klarte man seg som regel på én inntekt slik den ene (nesten alltid kvinna) kunne være hjemme og gjøre husarbeid og ta seg av unger. Sånn sett jobber vi mer enn noensinne. Jeg er hverken veldig forundret eller bekymret over sykemeldningsnivået i Norge. 

Skrevet

Har du ikke samboer?

Nei

Skrevet

Dette med uførhet og yrkesdeltagelse er vel egentlig mest et samfunnsspørsmål... jeg tenker at det er noe som henger sammen med hvordan samfunnet vårt i helhet er satt sammen, ikke først og fremst hvordan ikke-arbeidende styrer livene sine... dette blir jo klart når man f.eks. sammenligner antall ledige stillinger med antallet ikke-arbeidende. Det med sykefraværet er egentlig en annen sak, selv om jeg ikke skal komme her og moralisere om dette, jeg som aldri har hatt en vanlig jobb bortsett fra sommerjobber.

Forstår ikke hvorfor det er så stort fokus på å få syke ut i jobb, mens de som "bare" er arbeidsledige blir glemt. Burde ikke de sendes ut i jobb før de som egentlig er for syke til å jobbe?

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvorfor det er så stort fokus på å få syke ut i jobb, mens de som "bare" er arbeidsledige blir glemt. Burde ikke de sendes ut i jobb før de som egentlig er for syke til å jobbe?

De fleste arbeidsledige er bare ledige en kortere periode.

AnonymBruker
Skrevet

@Gargammel er inne på et viktig poeng: Tidligere klarte man seg som regel på én inntekt slik den ene (nesten alltid kvinna) kunne være hjemme og gjøre husarbeid og ta seg av unger. Sånn sett jobber vi mer enn noensinne. Jeg er hverken veldig forundret eller bekymret over sykemeldningsnivået i Norge. 

Jeg syntes man bør begrense antall fulltidsstillinger til 1 pr. familie. Da oppnår man 2 ting:

• Lavere utgifter til sykepenger da folk ikke sliter seg ut på både jobb og hjem/familie.
  • Færre tygdede da det blir flere ledige stillinger

Noe å tenke på?

Skrevet

Det er ikke nok ledige stillinger til de på AAP engang, not by a longshot. Skjønner ikke da hvorfor så mange folk skal ha noe "imot" trygdede, selv om det selvsagt er noen trygdede som er i bedre stand til å jobbe enn andre trygdede.

Men selvsagt *burde* alle jobbe, med noe. Alle *burde* være i en form for aktivitet.

Skrevet

Det er ikke nok ledige stillinger til de på AAP engang, not by a longshot. Skjønner ikke da hvorfor så mange folk skal ha noe "imot" trygdede, selv om det selvsagt er noen trygdede som er i bedre stand til å jobbe enn andre trygdede.

Og 95% (noe sånt) av alle nye jobber som skapes går til arbeidsinnvandrere i følge SSB. Så er alt dette pratet om å få tygdede "ut i jobb" bare spill for galleriet? (Og hvem sitter på galleriet?)

men men.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...