Gå til innhold

Sykmeldinger - meget bra uttalelse fra lege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Livet er ikke symptomfritt - det er normalt å bli sliten av å jobbe

Så er det også den gruppen som faktisk må sparkes litt. Mange venter for lenge med å gå tilbake til jobb. De venter på et overskudd og å bli symptomfrie, men livet er jo ikke symptomfritt og til tross for hva man kan lese om andre kollegaer og venner på facebook om hvor lykkelige og energiske de er så er ikke dette tilfellet i virkeligheten. Dersom man har som mål å ikke ha symptomer som slitenhet og kroppssmerter etter jobb så er det mage som ikke kommer seg på jobb. De fleste jobber er slitsomme, men det er jo også en av grunnene til at man får betalt for det. Argumentet at man ikke har overskudd til noe hjemme dersom man kastes for tidlig ut i jobb er dessverre utilstrekkelig siden det er jobben og ikke hjemmeaktiviteten man lønnes for. Butter det imot på jobb så er det hjemmetiden/fritiden man må foreta justeringer og ikke foreta justeringer i arbeidslivet for å fungere hjemme. I hele menneskets historie har man måttet arbeide for å overleve, men i den vestlige verden har prioriteringen av arbeid blitt nedjustert. Kanskje pga villedende idealer og reklame etc, men også pga det koster mye krefter å pleie et moderne vestlig liv. Det er mange gjenstander å vedlikeholde, store hus, alt skal være strøkent og man skal være på topp og tilstede. Har man det slik ville også jeg som fastlege "forlangt" at man foretok justeringer på hjemmebane før sykmelding. Det gis mye sykmeldinger idag fordi livene våre har blitt så slitsomme. Vi må nedjustere kravene til oss selv.

Hentet fra Onlinelege og dr. Pål Branæs.

Jeg synes dette er fantastisk bra formulert. Jeg tror veldig mange blir sliten av fritiden (og sine bekymringer, angst, mv.) og ikke av selve jobben. Det er jobben som sørger for mat på bordet. Jobben må skjermes fra fritiden, slik at man sikrer overskudd til å prestere.

Enig jeg å i at folk kanskje gir opp for lett. Men spørs situasjonen. Mange venter forlenge med å gå tilbake, men noen har det så ille at de ikke har noe valg.

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• skrevet

17

• Trine

14

• AnonymBruker

10

• slabbedask

9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er ikke nok ledige stillinger til de på AAP engang, not by a longshot. Skjønner ikke da hvorfor så mange folk skal ha noe "imot" trygdede, selv om det selvsagt er noen trygdede som er i bedre stand til å jobbe enn andre trygdede.

Men selvsagt *burde* alle jobbe, med noe. Alle *burde* være i en form for aktivitet.

Og 95% (noe sånt) av alle nye jobber som skapes går til arbeidsinnvandrere i følge SSB. Så er alt dette pratet om å få tygdede "ut i jobb" bare spill for galleriet? (Og hvem sitter på galleriet?)

men men.

Så hva med å få arbeidsledige ut i jobb, la de trygdede som vil jobbe få jobbe og la de syke få være syke uten dårlig samvittighet. Så kan vi justere arbeidsinnvandringen ut ifra det. Et tall jeg dog savner er hvor mange arbeidsledige/trygdede følger med på lasset om ca 95% av nye jobber går til invandrere? Å få trygdede ut i jobb er noe de syns høres bra ut, men også noe de ikke vil klare å tilrettelegge nok for. Hvorfor skal noen ansette en psykisk ustabil person når de kan ansette en fullt fungerende svenske som jobber for lavere lønn?

Skrevet

Og 95% (noe sånt) av alle nye jobber som skapes går til arbeidsinnvandrere i følge SSB. Så er alt dette pratet om å få tygdede "ut i jobb" bare spill for galleriet? (Og hvem sitter på galleriet?)

men men.

Det kalles politikk... bygge opp et bilde av noe negativt, som bare de har løsningen på. Andre eksempler: Saddams atomvåpen.

Skrevet

Så hva med å få arbeidsledige ut i jobb, la de trygdede som vil jobbe få jobbe og la de syke få være syke uten dårlig samvittighet. Så kan vi justere arbeidsinnvandringen ut ifra det. Et tall jeg dog savner er hvor mange arbeidsledige/trygdede følger med på lasset om ca 95% av nye jobber går til invandrere? Å få trygdede ut i jobb er noe de syns høres bra ut, men også noe de ikke vil klare å tilrettelegge nok for. Hvorfor skal noen ansette en psykisk ustabil person når de kan ansette en fullt fungerende svenske som jobber for lavere lønn?

Sånn ble det 1 januar i år. Nå kan faktisk alle trygdede jobbe så mye de vil med lønn uten å miste trygden. Bra det har blitt slik.

Skrevet (endret)

Så kan vi justere arbeidsinnvandringen ut ifra det.

Dette er problemet. Vil "vi" virkelig redusere arbeidsinnvandringen? En kan jo spørre seg selv, om det er noen som tjener på det, at det kommer folk som er flinkere til å jobbe, og som jobber for lavere lønn. Det er selvsagt mange som tjener på det, f.eks. entreprenører og restauranteiere. Men også privatpersoner. De som ikke tjener på dette, er jo de som ikke får jobbe.

En annen ting er muligheten. Det henger sammen med EØS-avtalen. Den sikrer handel. Altså penger.

Det er bare penger hele greia dreier seg om.

Endret av skrevet
Skrevet (endret)

Arbeit Macht Frei

PS1: Velkommen tilbake slabbedask har savnet deg  :wub:

PS2: Enig med skrevet

Endret av Trollings
Skrevet

Dette er problemet. Vil "vi" virkelig redusere arbeidsinnvandringen? En kan jo spørre seg selv, om det er noen som tjener på det, at det kommer folk som er flinkere til å jobbe, og som jobber for lavere lønn. Det er selvsagt mange som tjener på det, f.eks. entreprenører og restauranteiere. Men også privatpersoner. De som ikke tjener på dette, er jo de som ikke får jobbe.

En annen ting er muligheten. Det henger sammen med EØS-avtalen. Den sikrer handel. Altså penger.

Det er bare penger hele greia dreier seg om.

Om hver arbeidsinnvandrer drar med seg en arbeidsledig så kan det jo umulig lønne seg. Det finnes også dokumentasjon på at det ikke er lønnsomt, men det blir hysjet ned. Svensker er nok lønnsomt, men ikke alle de andre vi drar inn. Lønnsomt for bedriftene, men ikke for staten. I tillegg går standarden, ihvertfall på bygg, ned fordi de har helt andre krav til kvalitet, dårligere utdanning og et annet klima enn vi har her i nord. Så øker presset på norske arbeidere fordi det forventes at vi skal jobbe like fort som de som slurver seg igjennom jobben, det blir mer stress pga kommunikasjonsproblemer og dårligere arbeidsmiljø, som igjen fører til flere sykemeldte. Men jeg skulle ikke fram til om vi ville redusere arbeidsinnvandringen eller ikke, men jeg mener at når det gjøres vanskeligere for trygdede i form av kutt i ytelser så bør man også gjøre de grep som trengs for å få folk ut i arbeid og ikke ta inn fler innvandrere.

Skrevet

Arbeit Macht Frei

PS1: Velkommen tilbake slabbedask har savnet deg  :wub:

Dette blir litt 'klamt', må jeg nesten si.

Så det ville jeg gjerne klage på. (noe sånt)

Men men.

Skrevet

Hvorfor skal noen ansette en psykisk ustabil person når de kan ansette en fullt fungerende svenske som jobber for lavere lønn?

Skulle gjerne stilt Erna og Siv det spørsmålet. Tror dog man ikke kan forvente annet enn et typisk politikersvar av svada-typen.

Skrevet

Om hver arbeidsinnvandrer drar med seg en arbeidsledig så kan det jo umulig lønne seg. Det finnes også dokumentasjon på at det ikke er lønnsomt, men det blir hysjet ned. Svensker er nok lønnsomt, men ikke alle de andre vi drar inn. Lønnsomt for bedriftene, men ikke for staten. I tillegg går standarden, ihvertfall på bygg, ned fordi de har helt andre krav til kvalitet, dårligere utdanning og et annet klima enn vi har her i nord. Så øker presset på norske arbeidere fordi det forventes at vi skal jobbe like fort som de som slurver seg igjennom jobben, det blir mer stress pga kommunikasjonsproblemer og dårligere arbeidsmiljø, som igjen fører til flere sykemeldte. Men jeg skulle ikke fram til om vi ville redusere arbeidsinnvandringen eller ikke, men jeg mener at når det gjøres vanskeligere for trygdede i form av kutt i ytelser så bør man også gjøre de grep som trengs for å få folk ut i arbeid og ikke ta inn fler innvandrere.

Hvorvidt EØS lønner seg eller ikke vet ikke jeg noe om. Det finnes det heller ingen enighet om, blant de som har greie på det. Sannsynligvis så lønner det seg.

Ja, de bør også gjøre det lettere for NAV-klienter å komme på arbeidsmarkedet. Spørsmålet er hvordan man skal gjøre det. En må nok melde seg ut av EØS da i såfall, uten at jeg skal påberope meg store kunnskaper her.

Skrevet

Skulle gjerne stilt Erna og Siv det spørsmålet. Tror dog man ikke kan forvente annet enn et typisk politikersvar av svada-typen.

Du burde nok heller spørre Jens ettersom det var han som foreslo hele denne suppa og fikk det igjennom da han satt i regjeringa. De som sitter nå har ikke annet valg enn å gjennomføre det som allerede er vedtatt.

Skrevet

Du burde nok heller spørre Jens ettersom det var han som foreslo hele denne suppa og fikk det igjennom da han satt i regjeringa. De som sitter nå har ikke annet valg enn å gjennomføre det som allerede er vedtatt.

Jens Stoltenberg er ikke ansvarlig for EØS-avtalen!

Skrevet

Vel vel, de har nå lovet å forandre Norge. Og de mener jo det skal "lønne seg å jobbe".

Skrevet

Ap da, med Gro i spissen. Og hun fikk jo klekkelig betalt i ettertid.

Skrevet

Hvorvidt EØS lønner seg eller ikke vet ikke jeg noe om. Det finnes det heller ingen enighet om, blant de som har greie på det. Sannsynligvis så lønner det seg.

Ja, de bør også gjøre det lettere for NAV-klienter å komme på arbeidsmarkedet. Spørsmålet er hvordan man skal gjøre det. En må nok melde seg ut av EØS da i såfall, uten at jeg skal påberope meg store kunnskaper her.

Jeg har ikke sagt noe om EØS lønner seg eller ikke. Vet ikke noe om hva som lønner seg jeg.

Vet egentlig ikke om jeg bryr meg om hvordan det skal gjøres. Verden er bygget på konstant vekst, det er nok bare et tidsspørsmål før alt raser sammen. Man kan da virkelig ikke basere seg på en evig vekst. Ikke så lenge kloden ikke vokser.

Skrevet

Det har jeg da heller aldri sagt, det er du som snakker om EØS her, ikke jeg.

Skrevet

Arbeidsinnvandring henger da sammen med at vi er medlem i EØS? Og du sier "Jens har skylda".

Skrevet

Vel vel, de har nå lovet å forandre Norge. Og de mener jo det skal "lønne seg å jobbe".

Og du tror ikke de andre partiene mener det samme? I såfall skal jeg tørre gi deg en diagnose. Du er naiv!!!!

Skrevet

Arbeidsinnvandring henger da sammen med at vi er medlem i EØS? Og du sier "Jens har skylda".

Men du kan ikke bare ta ting ut av sammenheng. Du må jo også se hvilket innlegg jeg har svart på. Det var snakk om hvorfor noen skal bry med å ansette noen som trenger masse tilrettelegging når de heller kan ansette en svenske. Det er snakk om hvordan regjeringen har tenkt at trygdede skal komme seg ut i jobb. Slabbedask mente hn skulle likt å spørre regjeringen om dette og jeg svarer da at han heller burde spørre den forrige regjeringa som faktisk var den som startet denne suppa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...