Gå til innhold

Selvmord i media

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer journalistikk og vi har hatt en del diskusjoner om hvordan vi skal fremstille selvmord i media. I Norge er vi veldig reserverte egentlig. Vi forteller ikke om metoder i frykt for smittefare.

Det jeg lurer på er hva dere syns om fremstillingen av selvmord i media i dag. Jeg snakket med en miljøterapeut da jeg var innlagt på DPS og han mente bestemt at media ikke skulle omtale selvmord i det heletatt pga smitteeffekten. Som syk selv ser jeg den siden, men det er jo et så ufattelig viktig tema å snakke om. Hvordan kan vi snakke om dette problemet i media på en god måte? Kjøreregler?

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article9678933.ece

Vet ikke om dere husker disse sakene i Adressa der de avdekket mye svikt i psykiatrien og skrev historiene til folk som hadde tatt livet sitt.

Blir dere trigget av sånn? Hvordan kan vi gjøre det på en bedre måte?

Skrevet

De fleste i dag kan engelsk godt nok .Om media skriver mindre om selvmord, så er det bare å søke opp på engelske/amerikanske sider. Så folk blir trigget uansett. Men syns det er bra de skrive om det innimellom. Hvis media i Norge ikke hadde gjort det, hadde det vært som å "skjule" en gruppe mennesker.

Skrevet (endret)

Interessant spørsmål . Tenker dette er kompleks problemstilling, jeg ser ikke entydige svar. Mulig de som står nær de sucidale tenker annerledes enn mine betraktninger her:

På den ene side tenker jeg tabuer bør syneliggjøres og drøftes med ulike innfallsvinkler alltid. Dette fordrer selvsagt dyp innsikt i presseetiske regler og innsikt i medias kraft og påvirkning.

Gjennom å bringe slik tematikk på bane kan det kanskje bli lettere å bringe frem slikt forpint tankegods / kanskje kan en komme ut av blindsoner fordi en selv ser så svart på alt. Åpenhet heter det vel..