Gå til innhold

Min datter hører stemmer, det gjør også faren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter på time hos Bupp for min datter, som er 10 år og hører stemmer. Hun vil nok få god oppfølging derifra, men jeg har behov for å tenke høyt og kanskje få noen innspill.

Jeg er skilt fra jentas far, han har slitt med psykiske lidelser helt siden han var liten, og vi har alltid vært enig i at det var hans manipulative mor som var årsaken til alle hans lidelser. Han har hatt mange diagnoser, og har fått hjelp for mange av lidelsene. Men jeg har alltid følt at det er noe som er feil og som det ikke er blitt tatt tak i hos psykiatrien, nemlig hans virkelighetsforstyrrelser. Og i det siste har begynt å lure på om noe av det med moren er riktig (søsknene klarte seg fint), og om det han har rett og slett er medfødt. Det han har fått hjelp for er depresjon, selvmordstanker, dissosiasjon, sosial angst, diverse annen angst, paranoid virkelighetsforstyrrelser/ personlighetsforstyrrelse(?), etter hva jeg kan huske. Det siste mente han var rent midlertidig og bare en "taktisk" diagnose i forbindelse med behandlingen hans. Men siden alt kommer fra han, så vet jeg ikke lenger hva som er riktig. Jeg lurer rett og slett på om det er en medfødt lidelse hos han som har resultert i mange av de ulike lidelsene han har fått hjelp for. Vi snakket aldri om virkelighetsforstyrrelsens hans med sykehuset, bortsett fra når han slet med alvorlig paranoia. Dette andre virket aldri så alvorlig, bare merkelig, at han alltid hørte noe annet enn hva jeg hadde hørt.

Nå som jeg har fått litt avstand, så ser jeg et mønster i det hele: At han som barn ble tatt med til psykolog av foreldrene siden han hadde snakket med det han selv kalte for "demoner". I voksen alder har han forklart det slik at han har en evne til å snakke med en annen dimensjon. Han har feks i de senere årene snakket med sin avdøde bror ved en rekke tilfeller. All den tid jeg var gift med han kunne jeg stusse over at jeg kunne overhøre han snakke i telefonen med noen, og når han gjenforteller så er det en helt annen historie. Vi kan ha en kort ordveksling, og en time senere kan han gjenfortelle en helt annen ordveksling enn hva som var. Det er rett og slett skremmende. Mens jeg sto midt oppi det føltes det som at jeg aldri kunne stole på at han snakket sant med meg, mens jeg i ettertid har skjønt at han aldri løy, han har bare hørt noe som aldri ble sagt.

Så nå lurer jeg på om det min datter har, kanskje er arvelig. Og da undrer jeg på hvilke psykiske lidelser som er arvelige, og som innebærer at man hører stemmer? Jeg får sikker svar når de har undersøkt henne, men jeg ligger jo søvnløs av dette.

Far er ufør som følge av sine psykiske lidelser, men mener nå at han snart er frisk og at det ikke er noe som feiler han. Jeg har måttet konfrontere han med virkelighetsforstyrrelsene hans flere ganger det siste året pga krøll i forbindelse med samvær med barna etc, og dette bare blåser han av. Så det er lite jeg kan gjøre, han må vel se problemet selv før han oppsøker hjelp. Men jeg tenker det hadde hjulpet mye hvis han ble undersøkt, spesielt med tanke på vår datter hvis det hun har er arvelig.

Bortsett fra dette jeg ser som en virkelighetsforstyrrelse hos han, så har jeg også reagert på det jeg kaller for "maniske perioder" ved han, der han skal bygge ting og starte mange firmaer, han bygger luftslott, store ting som det aldri blir noe av, eller som han aldri klarer å fullføre. Like sikkert som at vår kommer etter vinter, så vil han bli å få en nedtur etter en slik periode, der han er deprimert, irritert og ikke klarer noe som helst. Det nærmeste jeg ser hos min datter som kan ligne på dette er at hun humørmessig enter er langt nede eller høyt oppe.

Er det noen som tror jeg kan være inne på noe, at det er noe som er arvelig?

Anonymous poster hash: 1d6e1...6b9
Skrevet

Det kan være noe datteren din har arvet ja, men siden hun nå helt sikkert kommer til å få mye bedre behandling og hjelp enn hennes far, tror jeg det kommer til å gå mye bedre med henne. Nå er ikke jeg ekspert dog.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noenganger lurt på om han er bipolar, men er usikker på om dette med å høre stemmer/ se syner etc er en del av tilstanden.

stjernestøv
Skrevet

Jeg har noenganger lurt på om han er bipolar, men er usikker på om dette med å høre stemmer/ se syner etc er en del av tilstanden.

Man kan høre stemmer og se syner ved BP-

AnonymBruker
Skrevet

Man kan høre stemmer og se syner ved BP-

Ok, takk for info.

Skrevet

hvis man bare hører stemmer og ser syner under sykdomsperioder (maniske eller depressive perioder) er det BP. Hvis man hører stemmer og ser syner ellers også, kan det være  schizoaffektiv lidelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...