Gå til innhold

Tidligere lungeemboli-ny sjekk nå pga symptomer eller angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Kan først nevne hvordan det går generelt nå for å få best mulig tilbakemelding.

Jeg har det tungt men holder ut på et vis. Er mye plaget av kvalme som jeg antar er angstrelatert. Pga det får jeg ikke i meg så altfor mye mat. Noe som igjen trigger tidligere anoreksi. Ellers sliter jeg med søvnen. Sover lite.

Men det jeg tenker på og lurer litt på nå er at jeg de siste dagene har en god del smerter under høyre brystområde. Jeg er av og til tungpusten (spesielt ved aktivitet) men det er ikke vondt å trekke pusten dypt. Men det verker. Grunnen til at jeg spør om dette er noe jeg bør gå til legen med (og i tilfelle hvor fort) er at jeg ved tidligere anledning har hatt lungeemboli grunnet bruk av p-piller. (Etter 3 ukers bruk). Det er nå ca 6 år siden kanskje. Jeg hadde for ca en måned siden en lengre flytur til USA. Burde jeg sjekke dette ut?

Mvh

Skrevet

Kom på nå,( siden jeg ikke klarer å sove likevel :)) at i juleferien satt jeg 12 timer i bil frem og tilbake i tillegg. Men hadde jo muligheter på å strekke litt mer på meg en. Under flytur.

I tillegg hadde jeg ikke mange dagene etter landing i USA store problemer med høyrefoten. Var ikke særlig hoven men en del vann i beina tror jeg. Dette satt mellom kne og ankel. Dette var stikkende vondt men ga seg et par dager etter hjemkomst til Norge.

Uansett er nok dette ikke en stor blodpropp OM det skulle være det. Men usikker på hva jeg skal gjøre. Det ble så mye styr på sykehuset sist:(

Skrevet

I og med at du har hatt LE tidligere, har hatt en flytur til USA, har hatt et hovent bein, har smerter i brystet, så synes jeg du bør få dette sjekket ASAP.

Skrevet

Hei.

Kan først nevne hvordan det går generelt nå for å få best mulig tilbakemelding.

Jeg har det tungt men holder ut på et vis. Er mye plaget av kvalme som jeg antar er angstrelatert. Pga det får jeg ikke i meg så altfor mye mat. Noe som igjen trigger tidligere anoreksi. Ellers sliter jeg med søvnen. Sover lite.

Men det jeg tenker på og lurer litt på nå er at jeg de siste dagene har en god del smerter under høyre brystområde. Jeg er av og til tungpusten (spesielt ved aktivitet) men det er ikke vondt å trekke pusten dypt. Men det verker. Grunnen til at jeg spør om dette er noe jeg bør gå til legen med (og i tilfelle hvor fort) er at jeg ved tidligere anledning har hatt lungeemboli grunnet bruk av p-piller. (Etter 3 ukers bruk). Det er nå ca 6 år siden kanskje. Jeg hadde for ca en måned siden en lengre flytur til USA. Burde jeg sjekke dette ut?

Mvh

Jeg synes du skal få dette vurdert av lege. Hvis smertene minner om slik du hadde det da du hadde lungeemboli, så bør du kanskje ringe legevakt og høre hva de synes. Det finnes imidlertid flere mulige forklaringer enn angst og lungeemboli. Jeg fikk tanker om magesår da jeg leste om kvalmen og smerter i et område som jeg tolket som muligens å være høyt i magen?

Hvis du ikke hadde nevnt lungeemboli, så ville jeg ha tenkt at det var tilstrekkelig å ringe fastlegen på mandag og få en time kommende uke. Siden du har nevnt lungeemboli og de andre symptomene du knytter til en mulig blodpropp, så er det vanskelig å si at du bare kan vente med legetilsyn til i løpet av en ukes tid. Derfor synes jeg du skal ringe legevakt og høre hva de mener.

Skrevet

Takk for svar.

Er bare så redd for å være til bry:( Og at de skal sende meg på sykehus også er det "ingenting" også har jeg bare vært til bry:(

Har hatt magesår et par ganger men for min del har den smerten sittet midt i brystet. I tillegg går jeg på nexium som forebyggende. Smerten sitter rett under høyre bryst. Kunne tro det var en muskelstrekk? Huff... :(

Skrevet

Takk for svar.

Er bare så redd for å være til bry:( Og at de skal sende meg på sykehus også er det "ingenting" også har jeg bare vært til bry:(

Har hatt magesår et par ganger men for min del har den smerten sittet midt i brystet. I tillegg går jeg på nexium som forebyggende. Smerten sitter rett under høyre bryst. Kunne tro det var en muskelstrekk? Huff... :(

Det kan godt være muskulært betinget smerte.

Angsten for å være til bry, mener jeg er irrasjonell. Dersom du fremstiller dine symptomer slik du gjør her, så kan ikke jeg skjønne annet enn at også en lege vil mene at det er relevant at du ber om en vurdering. Du nevner en del symptomer som kan være av betydning (som at du er tungpusten), og siden du selv synes det er vanskelig å vurdere og assosierer til din tidligere erfaring med lungeemboli, så tror jeg at også en lege vil se det som nyttig å få utelukket at det er noe alvorlig. Jeg tror at så lenge du ikke selv insisterer på at det MÅ være noe alvorlig, så vil du bli møtt på en grei måte av en lege.

Skrevet

Tusen takk for svar. Skal høre litt med min mann hva han mener og om jeg tar kontakt med legevakten så vil jeg være saklig og ydmyk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...