Gå til innhold

Hjelp! En venn av meg truer med selvmord!

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet

En kompiss av meg på 29 år har gått på fylla i snart to uker i strekk, og begynt å vanke i narkomiljøet. Skrev ett innlegg tidligere om dette også. Hadde en slik periode etter han flyttet inn til meg også, han truet med å ta livet sitt. Jeg og ei vennien har mast utrolig mye på han om att han må slutte og drikke o.s.v men vi kan nå ikke sitte å holde han i handa hver eneste kveld heller. Sist gang rinte vi faren, legen og politiet. Han ble da innlagt på psykiatrisk men skreiv seg ut dagen etterpå. På blodprøver der fikk han vite att levra var ganske dårlig. Han lovte da att han aldri mer skulle drikke, og jeg sa tydlig fra att han ikke kunne bo hos meg vist han var slik. Det gikk bra så var han i gang igjenn. Jeg kasta han ut. Nå har han ingen jobb, bor her og der med venner, og låner penger til å ruse seg. Jeg har ganske dårlig samvittighet, men makter ikke alt styre han lager. Har mer enn nokk med meg selv. Men i dag tidlig lå det melding på telefonen min: Kan du hjelpe meg før jeg tar livet av meg?

Jeg blir så fortvila. Har oppfordra han til å søke proffesjonell hjelp uten videre hell. På legevakta sa de att de ikke kunne gjøre noe så lenge han ikke kom frivillig.

Hva skal jeg gjør?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40345-hjelp-en-venn-av-meg-truer-med-selvmord/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så mye du kan gjøre der, dessverre.

Vedkommende må selv ønske å bli frisk, og vedkommende person må selv ta de nødvendige skritt for å kunne bli frisk.

Såvidt jeg forstår vet vedkommende hva som må gjøres, når vedkommende ikke gjør dette, kan ikke dere rundt gjøre annet enn å prøve å få vedkommende til å oppsøke de rette stedene i systemet.

Det er ikke deres jobb å gi husly, støtte, eller noen form for psykiatrisk behandling av vedkommende; det skal og bør overlates til fagfolk.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du bør fortsette å oppfordre han til å søke profesjonell hjelp. Det er der han kan få den hjelpen han trenger.

Du bør ikke la han manipulere deg til å tro at det er du som skal hjelpe han, eller at det er ditt ansvar å sørge for hjelp. Å true med selvmord er etter min mening det usleste og simpleste en kan gjøre.

Han er en voksen person og må selv ta ansvar for å skaffe seg den hjelp han trenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...