Gå til innhold

bipolar II / ustabil personlighetsforstyrrelse - legen

Anbefalte innlegg

Gjest mia-pernille

Jeg har fått begge diagnosene og lurer på følgende:

Hvilke medisiner anbefaler du når man har begge diagnosene?

Hvor sannsynlig er det for at det er en personlighetsforstyrrelse, når symtomene (selvskading, parasuicidal, tomhetsfølelse som de mest fremtredende) først viste seg rundt 30-års alderen?

AD har ikke effekt (utprøvd nøye gjennom mange år), heller ikke litium. Hva anbefales da som behandling ved tunge gjentatte depresjoner?

Har jeg noe håp om noen gang å bli bra? Har gått i terapi i flere år.

Hadde satt stor pris på svar fra NHD og andre med erfaringer!

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er mitt favoritt-interesseområde for tiden.

Personlig tror jeg lite på at en kan få en ustabil p.f. i en alder av 30 år.

Medikamentelt ville jeg bahandlet dette som en hvilken som helst bipolar II.

Siden det er de depressive periodene i den bipolare lidelsen som er det store problemet, mener jeg at Lamictal bør være "drug of choise".

Når mener du at du hadde din aller første sykdomsepisode, og var den oppover eller nedover?

Siden det er de depressive periodene i den bipolare lidelsen som er det store problemet, mener jeg at Lamictal bør være "drug of choise".

Når mener du at du hadde din aller første sykdomsepisode, og var den oppover eller nedover?

Drug of choice = førstevalg

Gjest mia-pernille

Jeg ble deprimert første gang i 13-14 års alderen. Avløst av en periode med oppstemthet. De siste årene har depresjonene blitt dypere, hypomaniene er blitt av kortere varighet, ca. 1-2 mnd.

Jeg ble deprimert første gang i 13-14 års alderen. Avløst av en periode med oppstemthet. De siste årene har depresjonene blitt dypere, hypomaniene er blitt av kortere varighet, ca. 1-2 mnd.

Det høres ut som et typisk forløp. Du debuterte veldig nær gjennomsnittet.

Dessverre tar det ca. 7 år fra debut til "gjennomsnittspasienten" får hjelp første gang.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...