Gå til innhold

jeg skjønner ikke... NHD?

Anbefalte innlegg

jeg skjønner ikke hvorfor ting som ble sagt for lenge siden sitter så hardt fast...

jeg har utrolig dårlig selvtillit, jeg føler meg liten og ekkel, at jeg er i veien, at alle hater meg, at jeg ikke er verd noe, at jeg ikke fortjener noe annet enn straff, at jeg er slem, at jeg er ekkel med andre, at jeg plager andre med min tilstedeværelse, at jeg er bortskjemt, at jeg ikke kan noe (osv, osv)

og da tenker jeg...(eller andre tenker det for meg).. jeg må jo ha dette fra ett eller annet sted og det er ikke utenkelig... så da har jeg kommet til den konklusjonen at dette er noe jeg har blitt fortalt og erfart opp gjennom tiden.. men, hvorfor tror jeg på det? burde ikke jeg, som et voksent menneske, skjønne at dette ikke er sant? vel, jeg skjønner det vel på en måte fornuftsmessig, men i følelsene mine er jeg fortsatt den lille jenta som ingen var fornøyd med...

jeg skulle ønske at jeg en dag (forhåpentligvis om ikke så altfor lenge) virkelig skjønner at jeg er verd noe, ikke fordi jeg vil tro at jeg er best, men fordi jeg tror at alle som vil overleve i denne verdenen er nødt å ha litt selvtillit å gå på ellers blir man knust helt... men er det mulig? er det mulig å kvitte seg med fortidens spøkelser uten å ta knekken av det? jeg lurer jeg...

ha en fin jul, det fortjener dere alle

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40408-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Emosjonell begrunnelse/forklaring kaller vi dette i kognitiv teori.

Dvs. at du mener det er slik fordi du føler at det er slik.

Dessverre er det for mange personer slik at følelsene "ikke er til å stole på".

I kognitiv terapi prøver vi å utfordre følelsene ved å bringe inn fornuften og det rasjonelle. Om en jobber målbevisst med dette, vil en etterhvert få følelser som er mer i overenstemmelse med virkeligheten.

Jeg håper du har tilgang til em behandler som kan "korrigere" dine følelser ved å stadig påvirke dem med realiteter, rasjonalitet og modne tanker.

Jeg ønsker deg en god jul :-)

Emosjonell begrunnelse/forklaring kaller vi dette i kognitiv teori.

Dvs. at du mener det er slik fordi du føler at det er slik.

Dessverre er det for mange personer slik at følelsene "ikke er til å stole på".

I kognitiv terapi prøver vi å utfordre følelsene ved å bringe inn fornuften og det rasjonelle. Om en jobber målbevisst med dette, vil en etterhvert få følelser som er mer i overenstemmelse med virkeligheten.

Jeg håper du har tilgang til em behandler som kan "korrigere" dine følelser ved å stadig påvirke dem med realiteter, rasjonalitet og modne tanker.

Jeg ønsker deg en god jul :-)

tusen takk for kjapt svar på denne dagen da jeg trodde alle andre var opptatt med så mye annet...

jeg har en helt fantastisk terapeut, men tror at grunnen til at dette ikke har vært et tema, er at det er så altfor mange andre ting å ta tak i... tror ikke helt han vet hvor han skal begynne...

håper du får en kjempefin jul :-)

vennlig hilsen

*klemmer*

DU er verdt like mye som alle andre!!

DU fortjener å ha det bra!!

Og bare DU kan forandre følelsene dine...

Men jeg vet slike følelser er vanskelige å snu. De sitter ganske dypt. Men prøv og tenk etter litt... alt som er bra med deg. Det er ganske mange ting ikke sant? Glem de dårlige sidene. Dem har vi alle.

Ettersom hva jeg har forstått av deg (det svaret du ga meg i "Maten kveler meg"), er du et omtenksomt og snilt menneske, som har mye å gi til verden.

Prøv å forstå det!!

I dag er det julaften...la oss sette bort alle ekle følelser på hvilehylla!!! GOD JUL!!:)

DU er verdt like mye som alle andre!!

DU fortjener å ha det bra!!

Og bare DU kan forandre følelsene dine...

Men jeg vet slike følelser er vanskelige å snu. De sitter ganske dypt. Men prøv og tenk etter litt... alt som er bra med deg. Det er ganske mange ting ikke sant? Glem de dårlige sidene. Dem har vi alle.

Ettersom hva jeg har forstått av deg (det svaret du ga meg i "Maten kveler meg"), er du et omtenksomt og snilt menneske, som har mye å gi til verden.

Prøv å forstå det!!

I dag er det julaften...la oss sette bort alle ekle følelser på hvilehylla!!! GOD JUL!!:)

takk for hyggelig tilbakemelding, godt å vite at jeg gjorde noe fornuftig i natt når jeg ikke fikk sove... ja, du har rett, i dag skal man legge alle vonde følelser på hylla, men er redd for å ikke bli sett, mest av alt av meg selv... nedturene kommer uansett hvilken dag det er, dessverre, men jeg ønsker meg at de ikke blir så alvorlige...

hvordan gikk det med deg? funka tipset mitt?

*klemmer* fra

Annonse

Gjest firebird

kjære vanilje.

jeg skjønner det ikke helt av og til jeg heller , men man kan likevel lære å akseptere de følelsene som lager et slikt vanvittig tankekaos og kjør. Du har ikke hatt det lett , og det vil komme til å være tungt i perioder , selv om jeg er bombesikker på at en dag vil du få et bedre liv. Men det er hard jobbing som skal til , både fra deg og behandleren din sin side. Som NHD sier i sitt svar til deg , så finnes det metoder å endre tankegangen på. Jeg har selv erfart det og er så heldig at jeg har en behandler som står på 100 % for meg. Han er ikke akkurat en som duller og prater meg etter munnen , og kanskje er det derfor livet mitt ikke lenger er så overfylt av sterke følelser. Borderline/ emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse kan være en tøff diagnose å få men den er ikke hele livet. Jeg er jo ikke en diagnose i alt jeg sier eller gjør. Borderline trekkene er en del av min personlighet og det trenger ikke å bare være negativt og fælt. Det er kanskje i de tilfellene hvor følelsene- til oss som har diagnosen - blir så alt for sterke , at det blir et problem som trenger behandling ? Hva tror du om det? Er det bare jeg som synser noe langt inn i granskauen ? Selv har jeg opplevd at Zoloft har hjulpet sterkt på humørsvingningene og de dypeste bunnene. Heldigvis har jeg ikke merket noen bivirkninger hittil.

Kjære vanilje1 Jeg håper at du og behandleren din kan få et enda mer fruktbart samarbeid nå i det nye året som kommer. du er jo allerede godt på vei synes jeg .Ikke gi opp , stå på !

tenker masse på deg.

fortsatt god jul der du befinner deg nå.

mange gode klemmer fra firebird

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...