Gå til innhold

dagvæting


himol

Anbefalte innlegg

Jeg har to gutter på snart 7 år som tisser på seg hver dag og nesten hver natt. Vi har vært i kontakt med barnelege, helsesøster etc. i tillegg til et 14 dagers opphold på sykehus. I hovedsak var det pga. delvis forstoppelse. Behandlinen var klyster morgen og kveld, ultralyd av nyrer og blære. Ingenting galt funnet med disse. Kort fortalt har vi prøvd alle belønnings-systemer jeg kan tenke meg, i tillegg til oppgitthet, sinne, fortvilelse og en innføring i anatomi. Ingenting virker. Vi har også prøvd alarm på dagtid og om natta. Dette fungerte bra de første dagene, men så ble de vant med "duringa". En tid brukte vi også Ditropan tabletter, dette hjalp i forhold til skvettingen. Tissinga merket vi ingen forskjell på. Gutta bryr seg ikke om de er bløte, de går gjerne med de bløte klærne. Når de går nakne eller sitter i badekaret så går de på do og tisser! Nattvætinga bryr jeg meg ikke så mye om ennå, men det hadde vært deilig å slippe dette maset om dagen.Det bør vel kanskje nevnes at begge har fått diagnosen "uproblematisk ADHD" Er det noen som har gode råd eller tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til himolJeg tror at begge guttene hadde hatt nytte av et besøk hos uroterapeut om det finnes der dere bor. Det som er viktig her er å få de til å innse at det ikke er ok å gå rundt å være våt, og kanskje også lukte tiss. De bør starte med faste dotider gjennom dagen, uavhengig om de kjenner trang eller ikke. Mange av de barna som tisser på seg på dagen har ofte av ukjent årsak tilegnet seg dårlige dovaner. Ofte har de det også så travelt at de ikke har tid til å gå på toalettet. Få dem i hvertfall til å gå på do i løpet av skoledagen. En annen ting som påvirker dette negativt er jo obstipasjon. Har de treg avføring må det gjøres noe med det også. Det har ofte en sammenhengDet er ikke sjelden at ved å endre på dovaner på dagen, kan det ha god effekt på problemene på natten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til himolJeg tror at begge guttene hadde hatt nytte av et besøk hos uroterapeut om det finnes der dere bor. Det som er viktig her er å få de til å innse at det ikke er ok å gå rundt å være våt, og kanskje også lukte tiss. De bør starte med faste dotider gjennom dagen, uavhengig om de kjenner trang eller ikke. Mange av de barna som tisser på seg på dagen har ofte av ukjent årsak tilegnet seg dårlige dovaner. Ofte har de det også så travelt at de ikke har tid til å gå på toalettet. Få dem i hvertfall til å gå på do i løpet av skoledagen. En annen ting som påvirker dette negativt er jo obstipasjon. Har de treg avføring må det gjøres noe med det også. Det har ofte en sammenhengDet er ikke sjelden at ved å endre på dovaner på dagen, kan det ha god effekt på problemene på natten

Jeg kan bare legge til svaret til uroterapeuten at det kan lønne seg for gutta dine å lære dem til å sette seg ned for å tisse. Da kjenner de bedre om de også må bæsje, ellers har de det kanskje så travelt at de ikke kjenner etter. Min erfaring når det gjelder dagvæting og det at de ikke gidder å bry seg om å være våte er ganske så normalt, for dagvætere vel og merke. Det kan for oss foreldre virke helt bortinatta uforståelig og drive oss til vannvidd. Men på en eller annen måte har de bare fortrengt hele problemet, det virker som om det å gå på do for dem er en helt uvesentlig handling. Tro meg, jeg har prøvd _alt_. Har hatt en periode hvor jeg fulgte opp sønnen min med å gå på toalettet først en gang i timen, så hver annen time o.s.v Holdt på et par måneder. Var til og med innom hver dag på skolen og så til at han gikk på toalettet i løpet av skoletiden og før han gikk hjem. Men hjalp det? Neida. Nå er han 9, og det _har_ blitt bedre. Han er nå mer oppmerksom på dette selv, d.v.s han kjenner bedre at han har skvettet i trusa og skifter selv. Dessuten er han nå sjelden eller aldri skikkelig våt tvers igjennom. Nattvætingen fikk vi bukt med v.h.a minirin og i kombinasjon med ditropan tabletter. Hadde aldri trodd at dette skulle virke på ham, men mirakler kan skje.... Tips? Bruk ulltruser og ullongs, og store romslige bukser, og fortsett å skifte på dem når de blir våte. Er du hjemme, eller går de på SFO? Heldigvis var jeg hjemme de første 3,5 årene han gikk på skole og kunne følge ham opp med at han skiftet når han kom hjem. Ellers vet jeg neimen ikke hvordan det skulle gått. Trøst: Det blir bedre, sakte, men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...