Gå til innhold

Flytte i ny bolig i neste uke?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Det som etter min mening har blitt blåst ut av propasjoner - og som du sier at du reagerte kraftig på - er at jeg skrev en antagelse/ hentydning i parantes da jeg oppfordret til å ikke spørre mer om MMs privatøkonomi. Du syns det var ufint at jeg kom med slike hentydninger, sa du.

 

Så går det altså bare noen få innlegg før du gjør det samme, for det som er uthevet her er nemlig akkurat det samme - en hentydning og antagelse fra din side om at jeg har gjort dette bevisst.

 

Du syns med andre ord at det er greit at DU kommer med hentydninger og antagelser.

 

Med dette syns jeg du demonstrerer noe jeg har påpekt, nemlig at det virker som du syns det er andre regler for deg ;)

 

Det er jeg uenig med deg i.

 

 

Jeg skal inrømme at jeg humret godt da jeg først leste innlegget ditt, jeg ER knapt på dol lenger, og har definitivt ingen dronning-ambisjoner, det kan jeg love deg. Men - latteren satte seg egentlig litt fast da jeg satte innlegget ditt i sammenheng med flere pm jeg har fått fra ulike brukere de siste dagene. Flere har sagt at de syns det er bra at jeg tør si fra, og at de gjerne skulle gitt meg støtte i tråden men at de ikke tør i frykt for å bli angrepet av de andre.

 

De tør ikke si fra.

 

Urovekkende og tankevekkende.

 

For meg er det ikke en stor ting å si fra når jeg reagerer på noe, jeg sover godt om natten selv om noen på et nettforum er uenig med meg i noe, men det har blitt en vekker for meg at andre oppfatter dol som et sted de ikke kan si det de mener på, og jeg liker det dårlig.

 

Dette fikk meg videre til å tenke på noe som er litt på siden, men som likevel sier noe om kulturen på dol. Hww har flere ganger fortalt, også nylig, at hun ikke får lov (usikker på av hvem - eiere (hvem nå det skulle vært personifisert via?) NHD eller webmaster?, jeg vet ikke) til å skrive anonymt, slik alle andre får. Dette reagerer jeg faktisk også veldig på, og for alt jeg vet gjelder det flere. Videre begynte jeg å tenke på Nicklaus, som i en lang, lang periode så seg nødt til å skrive at hun ikke ønsker at hennes innlegg skal legges som nyhetssak, men som likevel flere ganger opplevde at dette ikke ble respektert.

 

Jeg tror det er mange som kunne tenkt litt over hvilket sted man ønsker at dette skal være, og det ser ikke ut til å gjelde bare oss brukere.

 

Jeg ser at du fortsetter å komme med beskyldninger og at du velger å legitimere dine synspunkter med at du mottar pm fra andre som sier de ikke tør å si fra selv.

 

Det er synd om folk ikke tør å si fra til meg dersom de er uenige eller mener jeg opptrer kritikkverdig. Fra mitt ståsted er det fortsatt slik at jeg i denne tråden ikke gjorde noe av det du antydet at jeg gjorde. Jeg ser imidlertid ingen hensikt å diskutere dette videre med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    20

  • frosken

    16

  • Kayia

    13

  • Madelenemie

    12

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie

 

 

Jeg synes ikke det er helt på jordet at en tråd som handler om flytting og der startinnlegget inneholder mange opplysninger om personlig økonomi, ender i diskusjon om hvor mange slike detaljer det er lurt å offentliggjøre.  Skispor-diskusjonen oppfatter jeg som et forsøk på å snakke om noe hyggeligere før stemningen blir altfor dårlig  ;)  

 

Når det gjelder forskjellsbehandling av Blomsterfluen og Mm, så har sistnevnte flere ganger vært opptatt av å være anonym, mens førstnevnte har lagt ut både fullt navn og bostedskommune her, så det kan ha litt med saken å gjøre.  Men det er ikke hovedpoenget.

 

Hei!

 

Det syns jeg du har rett i, og derfor var jeg bare glad noen minnet meg, denne gangen var det kayila.

Videre syns jeg også det var ok at hun fikk andre til å tenke seg om hva man spør om videre, der var sånn jeg oppfattet det i vertfall. Så ble dessverre andre såret/lei seg. Også bidro andre til å skjerpe motsetningene ca sånn tror jeg det var. Jeg vet ikke dette, dette er jeg dårlig på å mene noe veldig sikkert om, derfor skriver jeg ca.

 

Og pga av gode råd vel å merke mest for en stund siden om å anonymisere mer (fra flere brukere på dol også frosken:-), så forsøker jeg det, derfor skriver jeg av og til som anonym, selv om jeg egentlig ikke liker det, og da dropper jeg å skrive Hei! først.

Det er lurt.

 

Jeg liker å hilse før jeg går igang med spørsmål, svar,osv... jeg tror jeg ble så obs på dette på studiet da jeg ble så veldig misforstått fordi jeg glemte si Hei før jeg spurte om noe. Jeg bestemte meg da for alltid å si Hei, smile, bukke lett, jeg håndhilser også mye, feks sa psykiateren på barnehabiliteringen i går at, "ja vi har jo hilst, men vi kan jo hilse denne gangen også" så smilte han.

Jeg tenkte inni meg at tror det er best at vi håndhilser hver gang, det er viktig for meg, en slags standard.

Jeg sa det ikke fordi jeg rekker aldri si ting jeg tenker, da må jeg ha mer tid, eller ha skrevet og planlagt det litt på forhånd. De sekundene jeg bruker på å finne ordene og tenke på å si dem, er såpass mange at innen det snakker andre om noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg ser at du fortsetter å komme med beskyldninger og at du velger å legitimere dine synspunkter med at du mottar pm fra andre som sier de ikke tør å si fra selv.

 

Det er synd om folk ikke tør å si fra til meg dersom de er uenige eller mener jeg opptrer kritikkverdig. Fra mitt ståsted er det fortsatt slik at jeg i denne tråden ikke gjorde noe av det du antydet at jeg gjorde. Jeg ser imidlertid ingen hensikt å diskutere dette videre med deg.

Hei!

 

Jeg tror det er ganske vanlig at NT mennesker ikke sier alt rett ut. Da skriver de heller ikke rett ut.

Grunnene kan være mange og ulike. Feks redd for å såre, redd for å skape bråk, redd for å komme i konflikt osv...

 

Jeg er mer direkte, og det kan man jo lese på dol ikke alltid "faller i god jord", jeg har fornærmet en del, som ikke burde blitt fornærmet, skriver jeg noe sårende, er det bedre, skrive dette, enn å komme med beskyldninger eller plutselig trekke "vestkantkortet"(om du forstår hva jeg mener med det? det betyr plutselig skrive "stakkars din mann" når alt jeg gjør er å lage en hyggelig fest for egne og andres barn osv), bli sint og aldri glemme fornærmelsen, utvise passiv aggresjon, 

Man burde også klare ha i bakhodet at det kan være et resultat av en utviklingsforstyrrelse.

Bella Dotte har feks aldri!! blitt fornærmet av noe jeg har sagt eller skrevet!! enda hun har autisme selv.

 

Da hun falt i en myr, og skoen forsvant, ble det så komisk at jeg istedet for å hjelpe henne bare måtte le ferdig.

Hun ble ikke fornærmet av det. Bella Dotte greier skjønne en helhet, dvs at et snilt menneske er snilt, sier det snille menneske noe sårende fins det sikkert en grunn, misforståelse eller feil formulering bak.

Når jeg stadig minner henne på at jeg ikke har en eneste venn, blir hun ikke lei seg, (jeg kom en dag på da jeg ombestemte meg om at jeg kanskje har noen venner likevel, at kanskje disse menneskene blir lei seg når jeg forteller dem at jeg faktisk ikke har en venn?)(det var egentlig min mann som forklarte dette en dag) Jeg har kommet frem til at det hele skyldes en vanskelighet inni meg (autisme) som gjør at alle de mellommenneskelige relasjoner blir kompliserte. 

Jeg tenker at, "hei jeg er lei meg, og ikke en venn er her!", merkelig!!

Så tenker jeg "kontakt en venn da", så tenker jeg "Nei nei, jeg er jo alt for sliten!"

Så tenker jeg "åå jeg er ensom" og "Hm jeg har faktisk ikke en eneste venn", sånn er det litt.

 

Når så mennesker oppdager at jeg er lei meg, de kanskje spør, så kan de foreslå å møte meg, men da sier jeg "nei", for da har jeg liksom tenkt så veldig på at jeg ikke har venner, og da orker jeg ikke mennesker, midt i min egen slitenhet.

 

Her om dagen da jeg begynte å tenke på dette med venner igjen, skrev jeg en sms til en dame. 

Jeg kom på at hun hadde en informasjon om noe jeg trengte, så da hadde jeg noe å si/spørre om.

Damen ville treffe med 45 min før et opplegg, og hun snakket og snakket og snakket, og jeg tenkte, "uff sånn er det altså å treffe noen", men så sa damen, "Nå er det nok om mitt, nå vil jeg høre hva du lurte på". Da tenkte jeg "akkurat sånn er det altså". Ja for da forstod jeg at, nå er det min tur. Det der var jammen lurt og ryddig.

 

Etter møtet og opplegget jeg skulle på, sa damen da hun gikk, "du ta kontakt igjen, veldig hyggelig å treffes".

Det var jammen hyggelig, sånn kan man gjøre det altså snakke i perioder.

Jeg har nå tilbud om å snakke med den damen, tilbud om å drikke kaffe med en nabo(det gjør jeg ikke) tilbud om å gå på kino med Bella Dotte (det gjør jeg) tilbud om å treffe et annet menneske før påske, faktisk to stk. (det gjør jeg også)

Alt dette har tidsavgrensinger, dvs en film starter og slutter og da starter, slutter det sosiale,

De andre treffene pleier være korte da andre har dårlig tid, det er egentlig veldig greit, da blir jeg ikke sliten.

 

Den nye ensomhetsfølelsen kan skyldes at jeg ikke har min psykiater så innen rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Jeg vet sjelden å styre hva jeg bør gi, hvor, når og hvorfor av informasjon.

Dette sier min psykiater er helt typisk ved autisme, man er direkte, åpen, ærlig, og har vanskeligere for å forstå at ikke alle har bare gode hensikter, og like ille er ofte at vi ikke lærer av erfaring, vi som har autisme syns ofte hver ny situasjon, er helt ny, fordi kanskje på et nytt sted, med et nytt tema, med et annet menneske, med adre klær osv... Ikke ligner noe, på noe vi har opplevd før....

Sånt gjør oss mer sårbare, fordi vi er lettere å manipulere, lure, og vi er dårlige på å forsvare oss.

Dette er sagt på generelt grunnlag, ikke om noen bestemte personer her inn i denne tråden.

Men jeg syns vel ting kayila skrev ble feiltolket, men siden jeg syns det subtile i språket er komplisert, så forstår jeg meg sjelden på så avanserte frem og tilbake meninger som plutselig kom på et tidspunkt i denne tråden.

Etter hvert oppdaget jeg at flere ikke heller oppfattet det Kayila skrev som noen beskyldning .

Jeg forstår heller ikke når jeg blir " lurt" på glattisen, når man vrir på ting jeg skriver og jeg ikke forstår det subtile i språket godt nok til å forklare, oppklare osv...da blir man sårbar i de sosiale relasjoner.

 

Dette er kjempeviktig å være oppmerksom på! Jeg har forstått at jeg ikke lærer av erfaringer, og på et vis akseptert det. Jeg har også ofte hørt at mennesker med autisme har problemer med å generalisere, men dette har jeg ikke kjent meg så veldig igjen i. Men det betyr bare at jeg har så store problemer med å generalisere, at jeg ikke har skjønt at det å ikke lære av egne feil, er en måte å ha problemer med å generalisere. 

 

Noen ganger tar det tid før man klarer å koble.

 

Jeg tenker ofte at jeg er for smart til å være så dum  :rolleyes: men jeg vet i grunnen ikke  :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Dette er kjempeviktig å være oppmerksom på! Jeg har forstått at jeg ikke lærer av erfaringer, og på et vis akseptert det. Jeg har også ofte hørt at mennesker med autisme har problemer med å generalisere, 

 

Jeg tenker ofte at jeg er for smart til å være så dum  :rolleyes: men jeg vet i grunnen ikke  :blink:

Hei!

 

Jo du er det!

 

Jeg får feks høre at jeg har vrangvilje...bare fordi jeg ikke får til ting som min mann sier er lettere enn å få gode karakterer.

 

Jeg har høy IQ, men den hjelper meg ikke til å ha oversikt, det hjelper kun på områder der jeg er interessert.

 

Men den gjør meg nok godtfungerende, da jeg har kapasitet, ved forklaringer, å ta til meg hensiktsmessig informasjon,

feks skal man mestre å leve godt, må man lære å justere seg, passe inn, og ikke gjøre krav på at "sånn er jeg og jeg hører ikke på noen gode råd". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...