Gå til innhold

Flytte i ny bolig i neste uke?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Definisjonen på "babling":

 

Lydproduksjon hos spedbarn, oppfattes ofte som en forløper til tale. Babling starter ved 5–7 måneders alder i form av enkle vokal- og konsonantlyder. Disse lydene er ensartet i alle kulturer. Et par måneder senere blir lydene sammensatte, og ved ettårsalder får lydene form og rytme som ligner talespråket i den kulturen barnet lever i.

 

https://snl.no/babling%2Fpsykologi

 

Lurer egentlig på om det begrepet kan ha noe med Babel å gjøre - ja, Babels tårn. For, på engelsk heter det jo "babble".

 

Come, let Us go down and there confuse their language, that they may not understand one another’s speech.

 

Videre: http://en.wiktionary.org/wiki/babble

 

From Middle English babelen, from Old English *bæblian, also wæflian (“to talk foolishly”), from Proto-Germanic *babalōną (“to chatter”), from Proto-Indo-European *bʰa-bʰa-, *baba- (“to talk vaguely, mumble”). Cognate with Old Frisian babbelje (“to babble”), Old Norse babbla (“to babble”) (Swedish babbla), Middle Low German babbelen (“to babble”), Dutch babbelen (“to babble”), German pappeln and babbeln (“to babble”).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    20

  • frosken

    16

  • Kayia

    13

  • Madelenemie

    12

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror faktisk det var bra med avsporing nå.

Anonymous poster hash: e897c...f3f

 

Avsporingen startet allerede da diskusjonen om hvem som hadde beskyldt hvem for hva begynte, så utviklet den seg til å bli noe som ikke hadde sammenheng med noe annet i tråden. Så jeg vil ikke si at tråden hadde godt av avsporingen. Avsporingen til avsporingen hadde tråden godt av, men ikke selve avsporingen ;) Men hvem er det som bestemmer når en tråd trenger en avsporing eller ikke, eller når det er greit å avspore? Er det de mentalt friske som styrer det?

Nicklusheletida: Jeg er enig i at skiføre normalt er et viktig tema, men ikke når snøen hjemme er borte. Da er det pur ondskap å snakke om skiføre ;)

God natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nettopp vært endel snakk om sidespor i tråder. Så nå lurer jeg på hva skiføre i nordmarka har med flytting å gjøre.

 

Det har du helt rett i, men tråden har for lengst sporet av, så vi bare fortsetter litt på sidesporene. Også anser vi skispor for å være viktige;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avsporingen startet allerede da diskusjonen om hvem som hadde beskyldt hvem for hva begynte, så utviklet den seg til å bli noe som ikke hadde sammenheng med noe annet i tråden. Så jeg vil ikke si at tråden hadde godt av avsporingen. Avsporingen til avsporingen hadde tråden godt av, men ikke selve avsporingen ;) Men hvem er det som bestemmer når en tråd trenger en avsporing eller ikke, eller når det er greit å avspore? Er det de mentalt friske som styrer det?

Nicklusheletida: Jeg er enig i at skiføre normalt er et viktig tema, men ikke når snøen hjemme er borte. Da er det pur ondskap å snakke om skiføre ;)

God natt :)

Det var nå mest den siste avsporingen jeg tenkte på da.

Anonymous poster hash: e897c...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det var bra med avsporing nå.

Anonymous poster hash: e897c...f3f

 

Det tror jeg også;-)

 

Jeg får jo ikke til å være sur og snakke om skigåing samtidig. Nesten så jeg mistenker disse erfarne flerebarnsmødrene å ha bevisst avledet meg;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun har god kontroll over sine ytringer, så tror jeg hun vet at det hun skrev var egnet til å bli oppfattet som ufine antydninger. 

Det som etter min mening har blitt blåst ut av propasjoner - og som du sier at du reagerte kraftig på - er at jeg skrev en antagelse/ hentydning i parantes da jeg oppfordret til å ikke spørre mer om MMs privatøkonomi. Du syns det var ufint at jeg kom med slike hentydninger, sa du.

 

Så går det altså bare noen få innlegg før du gjør det samme, for det som er uthevet her er nemlig akkurat det samme - en hentydning og antagelse fra din side om at jeg har gjort dette bevisst.

 

Du syns med andre ord at det er greit at DU kommer med hentydninger og antagelser.

 

Med dette syns jeg du demonstrerer noe jeg har påpekt, nemlig at det virker som du syns det er andre regler for deg ;)

 

Det er jeg uenig med deg i.

 

 

Bak enhver plettfrie fasade skjuler det seg litt av hvert, det er sikkert... og da mener jeg enhver...

 

Det dere ser her, er forsøk på dol-kupp. Kayia har fått ambisjoner om å bli den neste dronningen. Hun tapte desverre (for henne) denne runden, men nye tider kan komme, og kanskje ser vi et regimeskifte her om noen år.

 

Hva gikk galt? Det kan man gruble på. Men en ting er sikkert, og det er: historien skrives av de som vinner kriger.

 

Og de som går slukøret hjem får et knugende ønske om rettferdighet - og sånn beveger historien seg fremover, år etter år.

Jeg skal inrømme at jeg humret godt da jeg først leste innlegget ditt, jeg ER knapt på dol lenger, og har definitivt ingen dronning-ambisjoner, det kan jeg love deg. Men - latteren satte seg egentlig litt fast da jeg satte innlegget ditt i sammenheng med flere pm jeg har fått fra ulike brukere de siste dagene. Flere har sagt at de syns det er bra at jeg tør si fra, og at de gjerne skulle gitt meg støtte i tråden men at de ikke tør i frykt for å bli angrepet av de andre.

 

De tør ikke si fra.

 

Urovekkende og tankevekkende.

 

For meg er det ikke en stor ting å si fra når jeg reagerer på noe, jeg sover godt om natten selv om noen på et nettforum er uenig med meg i noe, men det har blitt en vekker for meg at andre oppfatter dol som et sted de ikke kan si det de mener på, og jeg liker det dårlig.

 

Dette fikk meg videre til å tenke på noe som er litt på siden, men som likevel sier noe om kulturen på dol. Hww har flere ganger fortalt, også nylig, at hun ikke får lov (usikker på av hvem - eiere (hvem nå det skulle vært personifisert via?) NHD eller webmaster?, jeg vet ikke) til å skrive anonymt, slik alle andre får. Dette reagerer jeg faktisk også veldig på, og for alt jeg vet gjelder det flere. Videre begynte jeg å tenke på Nicklaus, som i en lang, lang periode så seg nødt til å skrive at hun ikke ønsker at hennes innlegg skal legges som nyhetssak, men som likevel flere ganger opplevde at dette ikke ble respektert.

 

Jeg tror det er mange som kunne tenkt litt over hvilket sted man ønsker at dette skal være, og det ser ikke ut til å gjelde bare oss brukere.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

@Kayia: du sier folk ikke tør "si fra" fordi de er redd for å bli angrepet. Hvilken konklusjon skal man trekke av det?

Du selv går jo ikke av veien for ganske krass kritikk av folk du er uenig med. Jeg synes det er stort sett er bra. Det er kanskje bare to ganger jeg har tenkt du burde telt til to før du postet ;-)

Jeg synes uansett det er synd hvis ikke folk tør å si hva de mener. Jeg forklarer min del synes ingen her er spesielt skumle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det som etter min mening har blitt blåst ut av propasjoner - og som du sier at du reagerte kraftig på - er at jeg skrev en antagelse/ hentydning i parantes da jeg oppfordret til å ikke spørre mer om MMs privatøkonomi. Du syns det var ufint at jeg kom med slike hentydninger, sa du.

 

Så går det altså bare noen få innlegg før du gjør det samme, for det som er uthevet her er nemlig akkurat det samme - en hentydning og antagelse fra din side om at jeg har gjort dette bevisst.

 

Du syns med andre ord at det er greit at DU kommer med hentydninger og antagelser.

 

Med dette syns jeg du demonstrerer noe jeg har påpekt, nemlig at det virker som du syns det er andre regler for deg ;)

 

Det er jeg uenig med deg i.

 

 

Jeg skal inrømme at jeg humret godt da jeg først leste innlegget ditt, jeg ER knapt på dol lenger, og har definitivt ingen dronning-ambisjoner, det kan jeg love deg. Men - latteren satte seg egentlig litt fast da jeg satte innlegget ditt i sammenheng med flere pm jeg har fått fra ulike brukere de siste dagene. Flere har sagt at de syns det er bra at jeg tør si fra, og at de gjerne skulle gitt meg støtte i tråden men at de ikke tør i frykt for å bli angrepet av de andre.

 

De tør ikke si fra.

 

Urovekkende og tankevekkende.

 

For meg er det ikke en stor ting å si fra når jeg reagerer på noe, jeg sover godt om natten selv om noen på et nettforum er uenig med meg i noe, men det har blitt en vekker for meg at andre oppfatter dol som et sted de ikke kan si det de mener på, og jeg liker det dårlig.

 

Dette fikk meg videre til å tenke på noe som er litt på siden, men som likevel sier noe om kulturen på dol. Hww har flere ganger fortalt, også nylig, at hun ikke får lov (usikker på av hvem - eiere (hvem nå det skulle vært personifisert via?) NHD eller webmaster?, jeg vet ikke) til å skrive anonymt, slik alle andre får. Dette reagerer jeg faktisk også veldig på, og for alt jeg vet gjelder det flere. Videre begynte jeg å tenke på Nicklaus, som i en lang, lang periode så seg nødt til å skrive at hun ikke ønsker at hennes innlegg skal legges som nyhetssak, men som likevel flere ganger opplevde at dette ikke ble respektert.

 

Jeg tror det er mange som kunne tenkt litt over hvilket sted man ønsker at dette skal være, og det ser ikke ut til å gjelde bare oss brukere.

Hei!

Jeg skulle gjerne hatt flere som deg her inne!

Jeg vet sjelden å styre hva jeg bør gi, hvor, når og hvorfor av informasjon.

Dette sier min psykiater er helt typisk ved autisme, man er direkte, åpen, ærlig, og har vanskeligere for å forstå at ikke alle har bare gode hensikter, og like ille er ofte at vi ikke lærer av erfaring, vi som har autisme syns ofte hver ny situasjon, er helt ny, fordi kanskje på et nytt sted, med et nytt tema, med et annet menneske, med adre klær osv... Ikke ligner noe, på noe vi har opplevd før....

Sånt gjør oss mer sårbare, fordi vi er lettere å manipulere, lure, og vi er dårlige på å forsvare oss.

Dette er sagt på generelt grunnlag, ikke om noen bestemte personer her inn i denne tråden.

Men jeg syns vel ting kayila skrev ble feiltolket, men siden jeg syns det subtile i språket er komplisert, så forstår jeg meg sjelden på så avanserte frem og tilbake meninger som plutselig kom på et tidspunkt i denne tråden.

Etter hvert oppdaget jeg at flere ikke heller oppfattet det Kayila skrev som noen beskyldning .

Jeg forstår heller ikke når jeg blir " lurt" på glattisen, når man vrir på ting jeg skriver og jeg ikke forstår det subtile i språket godt nok til å forklare, oppklare osv...da blir man sårbar i de sosiale relasjoner.

Da er det kjekt jo flere som forstår det, som av og til kan gi meg en påminnelse osv...

Det er veldig autismevennlige:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kayia: du sier folk ikke tør "si fra" fordi de er redd for å bli angrepet. Hvilken konklusjon skal man trekke av det?

Du selv går jo ikke av veien for ganske krass kritikk av folk du er uenig med. Jeg synes det er stort sett er bra. Det er kanskje bare to ganger jeg har tenkt du burde telt til to før du postet ;-)

Jeg synes uansett det er synd hvis ikke folk tør å si hva de mener. Jeg forklarer min del synes ingen her er spesielt skumle.

Nei, jeg sa at flere har sagt at de ikke tør si fra denne konkrete gangen - ikke trekk mer ut av dette enn det jeg sier. Jeg vet ikke om man skal konkludere noe som helst, men som jeg sa fikk det - i kombinasjon med dronning-kommentaren til Toga - meg til å tenke at ikke alle syns det er like lett å være her inne, og det syns jeg ikke e noe ok.

 

Forøvrig har jeg helt sikkert tråkket feil mer enn to ganger, både her og i rl ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen vil si noe i denne tråden, men ikke tør fordi de er redd for å bli angrepet så har ikke det noe med personene i denne tråden å gjøre. Man kan ikke stå til ansvar for andres konfliktskyhet.

Om folk ikke tør si ifra nå så er det garantert flere tråder de ikke tør si ifra i. Og for alt vi vet så har slabbedask og froske fått like mange tilsvarende pm.

 

Uansett, jeg begynner bli litt irritert over at aspergere blir hakket på for å alltid spore av tråder, men "normale" er jo ikke et hakk bedre. Så jeg vil bare minne på at temaet i denne tråden er : FLYTTE I NY BOLIG I NESTE UKE. Er ikke sikkert blomsterfluen syns det er så gøy når så mange innlegg i tråden hennes er krangling og skiføre. Hvorfor er det plutselig ikke respektløst lenger når det er friske folk som står for avsporingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for alt vi vet så har slabbedask og froske fått like mange tilsvarende pm.

 

Bortsett fra en hyggelig pm fra MM, har jeg ikke motatt noen.

 

Men men.

 

Sånn er det med det.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Om noen vil si noe i denne tråden, men ikke tør fordi de er redd for å bli angrepet så har ikke det noe med personene i denne tråden å gjøre. Man kan ikke stå til ansvar for andres konfliktskyhet.

Om folk ikke tør si ifra nå så er det garantert flere tråder de ikke tør si ifra i. Og for alt vi vet så har slabbedask og froske fått like mange tilsvarende pm.

Uansett, jeg begynner bli litt irritert over at aspergere blir hakket på for å alltid spore av tråder, men "normale" er jo ikke et hakk bedre. Så jeg vil bare minne på at temaet i denne tråden er : FLYTTE I NY BOLIG I NESTE UKE. Er ikke sikkert blomsterfluen syns det er så gøy når så mange innlegg i tråden hennes er krangling og skiføre. Hvorfor er det plutselig ikke respektløst lenger når det er friske folk som står for avsporingen?

Du og flere aspergere er jo også med på denne avsporinger. Kayia følte hun måtte si ifra om noe her i denne tråden. Frosken og Slabbedask måtte forsvare seg, og er også unnskyldt.

Jeg har sikkert også en veldig god unnskyldning , men kommer ikke på noe i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du og flere aspergere er jo også med på denne avsporinger. Kayia følte hun måtte si ifra om noe her i denne tråden. Frosken og Slabbedask måtte forsvare seg, og er også unnskyldt.

Jeg har sikkert også en veldig god unnskyldning , men kommer ikke på noe i farta.

Det som er dumt med slike avsporinger er at det kan være vanskelig for ts å få med seg alle svar til til seg selv. De drukner i alt det andre.

Nå er flesteparten av oss slik at vi har behov for å forsvare oss, så det kan være vanskelig å stoppe.

Kanskje admin kunne tatt ut innleggene fra avsporingen og satt inn med ny tråd med emne "diskusjonen fortsetter her"

Anonymous poster hash: e897c...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstod det som oppfordringen fra NHD mht avsporing først og fremst gjaldt psyk, mens denne ligger på åpent. Som Xtra tenker jeg ellers at trådstarter fikk mange gode svar både her og i andre tråder, før tråden avsporet til å handle om MMs privatøkonomi, om skikk og bruk på dol, om skiføre og nå om avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og flere aspergere er jo også med på denne avsporinger. Kayia følte hun måtte si ifra om noe her i denne tråden. Frosken og Slabbedask måtte forsvare seg, og er også unnskyldt.

Jeg har sikkert også en veldig god unnskyldning , men kommer ikke på noe i farta.

 

Men det var ikke vi som startet den. Jeg får bare en følelse av at når "normale" folk gjør noe så er det greit, mens når andre gjør det samme så er det ikke greit. Enten er det greit med avsporing, ellerså er det ikke greit. Det må jo gjelde alle. Jeg har ikke noe problemer med avsporing, men jeg blir forvirra. Når er det lov og når er det ikke lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Frosken : Nei, det var ingen bevisst avsporing.Bare jeg som var litt "beruset" av skituren og som ville fortelle hvor fint det var til noen andre jeg vet er glad i å gå på ski :-) Tenkte det var av interesse :-)

 

Kaiya: Det kan jo sette i gang litt spekulasjoner dette om hvem som sender deg pm og vil bare si i fra om at ikke det er meg fordi jeg pleier å si i fra selv om noe skulle irritere meg. Ja og legge de mest sensitive innleggene mine på fremsiden som nyhetssak var et skikkelig overtramp. Takk for at du minnet meg på at jeg fortsatt må åpne innleggene mine med at de ikke skal havne der. Da tror jeg man er sikret. Jeg forstår ikke at Hww finner seg i dette. Slikt hadde jeg glatt ignorert.

 

Trine : Det er min skyld at det begynte å handle om skispor her og jeg har aldri klaget over at dere som er psyke sporer av i trådene. Det var en oppfordring som kom fra admin og Nhd på psykiatri , da enkelte der hadde en tendens til å dreie alle innlegg over til å handle om seg selv. Slik har det alltid vært der og det gjelder ikke bare aspergere slik jeg ser det. Det virker nå som du har hengt deg fullstendig opp i denne avsporinga, men det er ingen som forbyr deg å komme med gode råd til trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bare en følelse av at når "normale" folk gjør noe så er det greit, mens når andre gjør det samme så er det ikke greit. Enten er det greit med avsporing, eller så er det ikke greit. Det må jo gjelde alle. Jeg har ikke noe problemer med avsporing, men jeg blir forvirra. Når er det lov og når er det ikke lov?

Oppfordringen fra admin står øverst på Psykiatri.  Det framgår at noe av hensikten er at folk skal kunne lese gjennom tråder og forvente at de handler mest om temaet i overskriften, ikke om f.eks. personlige opplevelser eller tanker om helt andre emner.  Noe av poenget er vel at man skal kunne lese trådene på disse fagforumene i stedet for eller før man spør om omtrent det samme selv.  Da er det jo lite hensiktsmessig hvis mange av dem er forurenset av ting som ikke har med saken i overskriften å gjøre.

 

På Åpent forum kan man skrive om hva som helst.  Jeg tror ikke det er like relevant for brukerne å lese gamle tråder der for å finne svar på det man lurer på.  Der er det heller ikke noen fagperson som må gjenta de samme tingene i det uendelige fordi overskriften og innholdet ikke stemmer overens.

 

Jeg synes ikke det er helt på jordet at en tråd som handler om flytting og der startinnlegget inneholder mange opplysninger om personlig økonomi, ender i diskusjon om hvor mange slike detaljer det er lurt å offentliggjøre.  Skispor-diskusjonen oppfatter jeg som et forsøk på å snakke om noe hyggeligere før stemningen blir altfor dårlig  ;)  

 

Når det gjelder forskjellsbehandling av Blomsterfluen og Mm, så har sistnevnte flere ganger vært opptatt av å være anonym, mens førstnevnte har lagt ut både fullt navn og bostedskommune her, så det kan ha litt med saken å gjøre.  Men det er ikke hovedpoenget.

 

Jeg håper også administrasjonen er litt opptatt av at ikke Psykiatri skal overta hele DOL, selv om det kan bli vanskelig å unngå det.  Derfor synes jeg det er greit at de kjører en litt strammere linje der enn på Åpent eller Meldinger.  Hvis budskapet er at man kjeder seg eller er sint på verden eller foretrekker Cola Zero framfor Pepsi Max, trenger det jo ikke oppta plass på Psykiatri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Laban - du er bare så god til å få sagt ting på en tydelig og grei måte :-)

 

Veldig enig i alt du skriver her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfordringen fra admin står øverst på Psykiatri.  Det framgår at noe av hensikten er at folk skal kunne lese gjennom tråder og forvente at de handler mest om temaet i overskriften, ikke om f.eks. personlige opplevelser eller tanker om helt andre emner.  Noe av poenget er vel at man skal kunne lese trådene på disse fagforumene i stedet for eller før man spør om omtrent det samme selv.  Da er det jo lite hensiktsmessig hvis mange av dem er forurenset av ting som ikke har med saken i overskriften å gjøre.

 

På Åpent forum kan man skrive om hva som helst.  Jeg tror ikke det er like relevant for brukerne å lese gamle tråder der for å finne svar på det man lurer på.  Der er det heller ikke noen fagperson som må gjenta de samme tingene i det uendelige fordi overskriften og innholdet ikke stemmer overens.

 

Jeg synes ikke det er helt på jordet at en tråd som handler om flytting og der startinnlegget inneholder mange opplysninger om personlig økonomi, ender i diskusjon om hvor mange slike detaljer det er lurt å offentliggjøre.  Skispor-diskusjonen oppfatter jeg som et forsøk på å snakke om noe hyggeligere før stemningen blir altfor dårlig  ;)  

 

Når det gjelder forskjellsbehandling av Blomsterfluen og Mm, så har sistnevnte flere ganger vært opptatt av å være anonym, mens førstnevnte har lagt ut både fullt navn og bostedskommune her, så det kan ha litt med saken å gjøre.  Men det er ikke hovedpoenget.

 

Jeg håper også administrasjonen er litt opptatt av at ikke Psykiatri skal overta hele DOL, selv om det kan bli vanskelig å unngå det.  Derfor synes jeg det er greit at de kjører en litt strammere linje der enn på Åpent eller Meldinger.  Hvis budskapet er at man kjeder seg eller er sint på verden eller foretrekker Cola Zero framfor Pepsi Max, trenger det jo ikke oppta plass på Psykiatri. 

 

Ok, da forstår jeg. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...