Gå til innhold

Flytte i ny bolig i neste uke?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    20

  • frosken

    16

  • Kayia

    13

  • Madelenemie

    12

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie

Hei!

 

Mmm

 

nei jeg tror ikke det?

 

i vertfall kommer de som egne slipper/lapper på tror jeg 2150 kr pr barn pr mnd.

 

Barnetillegget er noe annet, men jeg må se, jeg er ikke så inne i dette mer enn at det kommer disse lappene med mitt navn to ganger pr mnd, da er det en stor sum også mindre barnetillegg....jeg må sjekke dette, nå blir jeg fryktelig utiskker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert din mann og barn er like enig i at du skal si mer om familiens økonomi her på dol. Personlig økonomi er en privatsak om man ønsker det sånn, og jeg syns det er skikkelig dårlig gjort å spørre deg (evt lure deg utpå, alt etter som en ser det) siden det har vært en del skarpe innlegg om din økonomi her tidligere. Jeg ville ikke sagt mer om jeg var deg.

 

Eller kanskje  de som spør deg kan legge ut hva de selv tjener fra hvilken arbeidsgiver også?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det er ikke sikkert din mann og barn er like enig i at du skal si mer om familiens økonomi her på dol. Personlig økonomi er en privatsak om man ønsker det sånn, og jeg syns det er skikkelig dårlig gjort å spørre deg (evt lure deg utpå, alt etter som en ser det) siden det har vært en del skarpe innlegg om din økonomi her tidligere. Jeg ville ikke sagt mer om jeg var deg.

 

Eller kanskje  de som spør deg kan legge ut hva de selv tjener fra hvilken arbeidsgiver også?

:huh: tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Ung ufør er da ikke sammenlignbart med maksimalt opptjente pensjonspoeng pluss barnetillegg for fem barn! Nå tripper du, M!  :blink:

 

Det er fullt mulig å få Husbanklån - det heter Startlån og tildeles av kommunen etter søknad - til bolig på uføretrygd, ihvertfall om man har ung ufør. Man må heller ikke ha oppspart egenkapital. Lån og tilskudd gis etter behov, kommuneøkonomi, og prisnivå i kommunen. Man kan ikke forvente å få råd til ny toroms rekkehusleilighet med garasje, bare fordi man har kjæledyr og hobbier. Man må avveie mellom komfort, størrelse, beliggenhet og standard. 

 

Trenger man hjelp i boligen, har man krav på det uansett hvor og hvordan man bor. Man har også rett til å bo der man vil, men økonomien setter en naturlig begrensning.

 

Det koster penger å bo i omsorgsbolig også. Om du ikke trives der du bor, kan du flytte, Blomsterfluen. Men det kan hende du må leie, ihvertfall en stund, før du kan kjøpe. 

 

Hvis boligen du ønsker deg ikke er ferdigstilt før 2018, kan du ikke flytte dit denne uka eller neste måned!

 

Selv om testene dine viste "IQ nesten i mensaklassen på enkelte områder", hjelper dessverre ikke det når du ikke har den overordnede forståelsen. Men det betyr ikke at du skal leve i et uutholdelig støyhelvete. Snakk med noen du har tillit til (kanskje ikke moren din).

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

Ung ufør er da ikke sammenlignbart med maksimalt opptjente pensjonspoeng pluss barnetilleg for fem barn! Nå tripper du, M!  :blink:

 

Det er fullt mulig å få Husbanklån - det tildeles av kommunen etter søknad - til bolig på uføretrygd, ihvertfall om man har ung ufør. Man må heller ikke ha oppspart egenkapital. Lån og tilskudd gis etter behov, kommuneøkonomi, og prisnivå i kommunen. Man kan ikke forvente å få råd til ny toroms rekkehusleilighet med garasje, bare fordi man har kjæledyr og hobbier. Man må avveie mellom komfort, størrelse, beliggenhet og standard. 

 

Trenger man hjelp i boligen, har man krav på det uansett hvor og hvordan man bor. Man har også rett til å bo der man vil, men økonomien setter en naturlig begrensning.

 

Det koster penger å bo i omsorgsbolig også. Om du ikke trives der du bor, kan du flytte, Blomsterfluen. Men det kan hende du må leie, ihvertfall en stund, før du kan kjøpe. 

 

Hvis boligen du ønsker deg ikke er ferdigstilt før 2018, kan du ikke flytte dit denne uka eller neste måned.

 

Selv om testene dine viste "IQ nesten i mensaklassen på enkelte områder", hjelper dessverre ikke det når du ikke har den overordnede forståelsen. Men det betyr ikke at du skal leve i et uutholdelig støyhelvete. Snakk med noen du har tillit til (kanskje ikke moren din).

Ok. Jeg har sendt mail til kommunnale bolig sjefen nå, og jeg skal ringe en annen leige boligdhef i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bella Dotte

Ok. Jeg har sendt mail til kommunnale bolig sjefen nå, og jeg skal ringe en annen leige boligdhef i morgen tidlig.

 

Så bra. Håper det ordner seg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert din mann og barn er like enig i at du skal si mer om familiens økonomi her på dol. Personlig økonomi er en privatsak om man ønsker det sånn, og jeg syns det er skikkelig dårlig gjort å spørre deg å?

Det er ikke rart en lurer på om tallene stemmer når en mener man har utbetalinger fra nav som tilsvarer en brutto lønnsinntekt på bortimot 600.000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart en lurer på om tallene stemmer når en mener man har utbetalinger fra nav som tilsvarer en brutto lønnsinntekt på bortimot 600.000...

Man kan gjerne lure, men jeg snys altså at hverken du eller Frosken trenger å spørre så mye om type stønad eller størrelse. Madelenemie er veldig ærlig, og både Frosken og du vet at hun svarer når noen spør - også om det er så personlig som tema knyttet til økonomi, hvor og hvordan hun og mannen sover, hva de spiser etc. Ofte ser jeg at dette blir brukt mot henne i senere tråder, og jeg syns det hele er ufint.

 

Dette er altså min mening og min begrunnelse for å si fra om dette til Madelenemie i denne tråden.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjerne lure, men jeg snys altså at hverken du eller Frosken trenger å spørre så mye om type stønad eller størrelse. Madelenemie er veldig ærlig, og både Frosken og du vet at hun svarer når noen spør - også om det er så personlig som tema knyttet til økonomi, hvor og hvordan hun og mannen sover, hva de spiser etc. Ofte ser jeg at dette blir brukt mot henne i senere tråder, og jeg syns det hele er ufint.n.

Jeg syntes det er ufint å antyde at man spør om dette for å kunne bruke det mot henne senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er ufint å antyde at man spør om dette for å kunne bruke det mot henne senere.

Helt i orden, jeg tåler fint at vi tenker ulikt om dette. Jeg kan ikke ta ansvar for at du følte deg truffet av det jeg sier i forhold til å bruke mot henne siden, og legger merke til at du vrir det jeg sier til å bety at jeg anklager dere to for å ha gjort det. Det har jeg ikke sagt, men jeg har mange ganger sett at de som leser det som blir sagt bruker det senere, og dette ville jeg at hun skulle kunne ha et bevisst forhold til selv før hun ga flere opplysninger i en tilsynelatende uskyldig dol-samtale.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert din mann og barn er like enig i at du skal si mer om familiens økonomi her på dol. Personlig økonomi er en privatsak om man ønsker det sånn, og jeg syns det er skikkelig dårlig gjort å spørre deg (evt lure deg utpå, alt etter som en ser det) siden det har vært en del skarpe innlegg om din økonomi her tidligere. Jeg ville ikke sagt mer om jeg var deg.

 

Eller kanskje  de som spør deg kan legge ut hva de selv tjener fra hvilken arbeidsgiver også?

 

Jeg kjenner jeg er litt glad i deg, Kayia :)

 

Jeg syntes det er ufint å antyde at man spør om dette for å kunne bruke det mot henne senere.

 

Nå er dette et offentlig forum og du er ikke den eneste som leser svarene hun gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan gjerne lure, men jeg snys altså at hverken du eller Frosken trenger å spørre så mye om type stønad eller størrelse. Madelenemie er veldig ærlig, og både Frosken og du vet at hun svarer når noen spør - også om det er så personlig som tema knyttet til økonomi, hvor og hvordan hun og mannen sover, hva de spiser etc. Ofte ser jeg at dette blir brukt mot henne i senere tråder, og jeg syns det hele er ufint.

 

Dette er altså min mening og min begrunnelse for å si fra om dette til Madelenemie i denne tråden.

 

Jeg har ikke spurt om Madelenemies inntekt, men påpekt at det hun sa til Blomsterfluen var feil. Da Madelenemie stilte seg undrende til det jeg sa, påpekte jeg en mulig forklaring ti de beløpene hun oppga, - riktignok med et spørsmålstegn bak.

 

Jeg synes du kan holde deg for god til å komme med antydninger av den typen du gjør i denne tråden. Nok er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tja jeg vet ikke,

 

flere av mine autistiske bekjentskaper har kjøpt seg leiligheter til ca 2 300 000 kr,

 

de er ikke i jobb, de har uføretrygd og fikk ca 3-400 000 i støtte fra husbanken, dette er penger de ikke må betale tilbake.

 

så jeg syns ikke det virker så umulig, men du må søke husbanken om tilskudd utover det du ha pr mnd,

 

jeg antar 16000 kr er det du har utbetalt to x pr mnd. altså mer korekt   32000 kr pr mnd.

Hei!

 

Jeg kan sjekke men ca 16 00 kr hver 14 dag ca dvs 32 00 kr pr mnd

 

Men dette er jo med barnetillegg og alt, nøyaktig hva jeg får vet jeg ikke, jeg ser bare en sum.

 

Pluss at jeg fikk beregnet dette ut i fra maks lønn før jeg ble uføretrygdet, jeg tjente mer enn jeg kunne få uttelling for.

 

Jeg skal gå å sjekke lappen som kommer nå....

 

Jeg tjente ca 650 000 før jeg ble på aap. aap fins ikke lenger tror jeg.

men det het aap, nå vet jeg ikke, men så ble jeg uføretrygdet for ca 1 eller 1,5 år siden og da fikk jeg mer penger.

 

Ingen har 32 000 utbetalt på uføretrygd, da må det ihvertfall være noen sinnsyke tillegg. Maks beløp man kan få FØR skatt er ca 29 000 og er du heldig så sitter du da igjen med 20 000 kr etter skatt. Det vil si at man må få 12000 kr i skattefrie tillegg. Om noen av dine venner på uføretrygd har kjøpt leilighet til 2,3 millioner har de enten hatt mye egenandel, samboer eller de har et uforholdsmessig stramt budsjett.

Aap finnes fortsatt, man går over på aap når man har vært sykemeldt i et år.

TS kan ikke på noen som helst måte betjene et lån på 2 millioner kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spurt om Madelenemies inntekt, men påpekt at det hun sa til Blomsterfluen var feil. Da Madelenemie stilte seg undrende til det jeg sa, påpekte jeg en mulig forklaring ti de beløpene hun oppga, - riktignok med et spørsmålstegn bak.

 

Jeg synes du kan holde deg for god til å komme med antydninger av den typen du gjør i denne tråden. Nok er nok.

Jeg ville blitt temmelig overrasket om ikke Madelenemie fulgte opp spørsmålet ditt med å fortelle hva utbetalingen inkluderer, og det overrasker meg om du ikke ser det samme.

Rett skal være rett - det var slabbedask som konkret og direkte spurte om Ms utbetaling, men jeg syns altså du kunne latt være å følge opp også, og det forbeholder jeg meg retten til å påpeke. Tråden handlet ikke om Madelenemies utbetaling, men Blomsterfluens evne til å kjøpe egen bolig - Ms private økonomi var et sidespor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt temmelig overrasket om ikke Madelenemie fulgte opp spørsmålet ditt med å fortelle hva utbetalingen inkluderer, og det overrasker meg om du ikke ser det samme.

Rett skal være rett - det var slabbedask som konkret og direkte spurte om Ms utbetaling, men jeg syns altså du kunne latt være å følge opp også, og det forbeholder jeg meg retten til å påpeke. Tråden handlet ikke om Madelenemies utbetaling, men Blomsterfluens evne til å kjøpe egen bolig - Ms private økonomi var et sidespor.

 

Og jeg forbeholder meg retten til å påpeke at jeg vil ha meg frabedt å bli beskyldt for å drive med helt andre ting enn jeg gjør her på dol. Nok er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg forbeholder meg retten til å påpeke at jeg vil ha meg frabedt å bli beskyldt for å drive med helt andre ting enn jeg gjør her på dol. Nok er nok.

Nok er nok? Hva har du egentlig fått så mye av? Kanskje du skal lese det jeg skrev en gang til?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden, jeg tåler fint at vi tenker ulikt om dette. Jeg kan ikke ta ansvar for at du følte deg truffet av det jeg sier i forhold til å bruke mot henne siden, og legger merke til at du vrir det jeg sier til å bety at jeg anklager dere to for å ha gjort det.

Jeg vrir ikke. Du antydet dette ganske så direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har 32 000 utbetalt på uføretrygd, da må det ihvertfall være noen sinnsyke tillegg. Maks beløp man kan få FØR skatt er ca 29 000 og er du heldig så sitter du da igjen med 20 000 kr etter skatt. 

 

Det stemmer. Man skal ha høyeste uføre og veldig store fradrag hvis man får utbetalt mer enn 20.000 pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...