Gå til innhold

Er svimmelheten/besvimelsene av mental årsak?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 24 år som sliter med svimmelhet ofte så det går fullstendig rundt. I tillegg besvimer jeg ganske ofte, sånn helt uten videre (egentlig ofte når jeg har anstrengt meg). Jeg er utredet kardiologisk med EkG over 24-timer uten at noe galt ble funnet (ble gjort rett etter en besvimelsesepisode). Jeg ser selv ingen sammenheng med besvimelsene og ytre ting. Jeg har kommet i skikkelig konflikt med legen min (fastlege) som mente at besvimelsene og svimmelheten (den generelt dårlige formen min) hadde psykiske årsaker. selvsagt skaper slike uventede besvimelser redsel, både hos meg og ikke minst de rundt meg! Jeg har i høst prøvd å gå til psykolog, men han mener at mitt problem ikke ligger på det mentale planet. Føler at jeg blir en kasteball, noe som jeg er blitt ganske sliten av, er blitt usikker på alt av leger. Mitt spørsmål til deg:

Kan jeg stole på at denne psykologen har rett (min fastlege bare blåser av det han har sagt)? Jeg selv tror ikke at det ligger på noe mentalt plan, men blir usikker da legen ikke stoler på den spesialkompetansen som en psykolog har (jeg har vært hos han såpass mange ganger at han mente at han hadde solid grunnlag å uttale seg på)

Mitt andre spørsmål er: hvordan skal man gå frem for å bli hørt i helseverden? Jeg er student, og skal fungere nogenlunde, men det gjør jeg bare på hengende håret pga mine problem.

Håper du har et svar til meg!

Fortsetter under...

Gjest pølly

Hei. For ett år siden havnet jeg inn på sykehus da jeg plutselig besvimte, mistet språket og var utrolig svimmel. jeg ble utredet i alle mulige retninger. Lå inne på sykehus i 7 uker- frisk som en fisk. Jeg har også gått til psykolog ettersom jeg har blitt utsatt for overgrep som liten. Han mente også at det ikke hadde noen sammenheng. Ble henvist til en psykiater som er spesialist på dissossiering. Han mente at jeg led av dette. Det ble brukt hypnose hos psykologen for å se om han kunne frembringe besvimelser- noe som han kunne. Sliter fortsatt med dette, dog i mindre grad enn før.

Kan dette gjelde for deg? Har du opplevd mye vondt som gjør at kroppen din bruker besvimelser som et slags forsvar? Kan du være utbrent? Din sykehistorie er veldig lik min. Jeg har erkjent at dette er psykisk betinget, men både sykehus, lege og psykolog samarbeider i og med at dette er alvorlig- og noe som utarter seg fysisk. En må se på dette som en helhet- psyken og det fysiske henger nøye sammen. Jeg håper at dette ordner seg for deg. Skriv gjerne mer hvis du lurer på noe. PS! Bytt fastlege!!!!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her kan jeg si bare en ting helt sikkert: Her kan ingen være skråsikre!

Du er utredet for en somatisk (kroppslig) årsak til dine besvimelser. En årsak er ikke funnet. Dermed mener en at det er en psykisk årsak. Den psykiatriske diagnosen blir det vi kaller en eksklusjonsdiagnose.

Så kommer du til psykologen som ikke kan finne en psykisk årsak.

Både somatikere og psykologen finner ingen årsak. Det betyr ikke at det ikke finnes noen. Det betyr bare at en ikke kan finne den.

Det er som i retten. En kan bli frifunnet, men det betyr ikke at en er uskyldig. Det betyr bare at en ikke har funnet nok bevis for en fellende dom.

Om du ikke ble klokere av dette, er det ikke din skyld :-)

Still confused , but on a higher level?

• 2 uker senere...

Hei. For ett år siden havnet jeg inn på sykehus da jeg plutselig besvimte, mistet språket og var utrolig svimmel. jeg ble utredet i alle mulige retninger. Lå inne på sykehus i 7 uker- frisk som en fisk. Jeg har også gått til psykolog ettersom jeg har blitt utsatt for overgrep som liten. Han mente også at det ikke hadde noen sammenheng. Ble henvist til en psykiater som er spesialist på dissossiering. Han mente at jeg led av dette. Det ble brukt hypnose hos psykologen for å se om han kunne frembringe besvimelser- noe som han kunne. Sliter fortsatt med dette, dog i mindre grad enn før.

Kan dette gjelde for deg? Har du opplevd mye vondt som gjør at kroppen din bruker besvimelser som et slags forsvar? Kan du være utbrent? Din sykehistorie er veldig lik min. Jeg har erkjent at dette er psykisk betinget, men både sykehus, lege og psykolog samarbeider i og med at dette er alvorlig- og noe som utarter seg fysisk. En må se på dette som en helhet- psyken og det fysiske henger nøye sammen. Jeg håper at dette ordner seg for deg. Skriv gjerne mer hvis du lurer på noe. PS! Bytt fastlege!!!!

Takk for svar!

nå har det seg slik at jeg har fått svar på mine besvimelser, og er under behandling. det var dessverre får jeg si en somatisk årsak, og kunne gått galt uten behandling, men nå blir jeg fulgt opp, og det ser ut til å gå bra. men som ett sammensatt menneske som vi alle er, så har dette vært tøft, ikke minst å få vite at det er et under at jeg lever, så jeg skal få hjelp av psykolog til å takle alt. det er så godt å bli tatt på alvor!

Glad jente!

Takk for svar!

nå har det seg slik at jeg har fått svar på mine besvimelser, og er under behandling. det var dessverre får jeg si en somatisk årsak, og kunne gått galt uten behandling, men nå blir jeg fulgt opp, og det ser ut til å gå bra. men som ett sammensatt menneske som vi alle er, så har dette vært tøft, ikke minst å få vite at det er et under at jeg lever, så jeg skal få hjelp av psykolog til å takle alt. det er så godt å bli tatt på alvor!

Glad jente!

Det var godt at de fant ut av det. Håper du får en god hverdag fremover. God bedring og lykke til!!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...