Gå til innhold

Vedr. innlegg med dikt, sangtekster etc.


Gjest webmaster

Anbefalte innlegg

Gjest webmaster

La inn dette på andre forumgrupper før jul, men ser at det kanskje bør opplyses om dette her inne også:

Ref. følgende artikkel i Nettavisen:

http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=9&item=190595

I følge denne artikkelen vil nå Kopinor gå til rettslige skritt mot de nettstedene som formidler opphavsbeskyttede tekster.

Dette er årsaken til at vi heretter ikke ønsker innlegg som inneholder sangtekster etc. Slike innlegg vil bli slettet (evnt. redigert) og derfor vil vi be brukerne om ikke å legge ut kopibeskyttet materiale hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Provoserende!! Hvor mange har ikke vært glad for tipset og teksten til Carola sin sang "Jeg vil alltid elske." Tipset har jo bare fått MANGE til å løpe og kjøpe cd!!!!!! Nettopp tekster i form av dikt og sang skaper trøst her inne og er noe folk virkelig ønsker å gi tips og få tips om.

Helt misforstått beslutning og jeg skulle gjerne visst begrunnelsen. Tekstforfatter/dikter som blir nevnt på forumet her, vil også bli mer lest etterpå gjennom utlån på bibliotek og kjøp i bokhandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syns jeg redaksjonen skyter over mål.

Deling av gode tekster, med referanse til forfatteren, slik det gjøres her, er neppe det som var ment i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest webmaster

Her syns jeg redaksjonen skyter over mål.

Deling av gode tekster, med referanse til forfatteren, slik det gjøres her, er neppe det som var ment i artikkelen.

Dessverre er det slik at det som legges ut på våre sider av kopibeskyttet materiale, også kommer inn under regler om opphavsrett etc.

Det er derimot ikke ulovlig å legge ut link til sider hvor tekstene ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det slik at det som legges ut på våre sider av kopibeskyttet materiale, også kommer inn under regler om opphavsrett etc.

Det er derimot ikke ulovlig å legge ut link til sider hvor tekstene ligger.

Vil du henvise til gjeldene lovtekst?

Jeg syns det er trist hvis dette virkelig er tilfelle. Jeg tenker at dette er enkeltmennesker som deler en tekst, der opphavsmann er kreditert, ingen tjener på det, misbruker, samler etc. Jeg kan ikke se at det blir anderledes enn om jeg leser et dikt på et møte?

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest webmaster

Vil du henvise til gjeldene lovtekst?

Jeg syns det er trist hvis dette virkelig er tilfelle. Jeg tenker at dette er enkeltmennesker som deler en tekst, der opphavsmann er kreditert, ingen tjener på det, misbruker, samler etc. Jeg kan ikke se at det blir anderledes enn om jeg leser et dikt på et møte?

mvh,

Se følgende linker:

Åndsverkloven:

http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html

Artikkel hos Kopinor, legg særlig merke til siste del av avsnittet eneretten (samt også avsnittet under dette igjen):

http://www.kopinor.no/dokumentbank/fakta_musikk.html'>http://www.kopinor.no/dokumentbank/fakta_musikk.html

http://www.kopinor.no/

Doktor Online er et nettsted som kommer inn under disse bestemmelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med de diktene vi skriver selv da - skal de også ikke være lovt å legge inn ?

Jeg har hvertfall ikke noe i mot at andre bruker mine dikt.

Hva med de sangtekstene som er i platecoveret? er de også ulovlig å gjengi.

Jeg blir så irritert - vi har jo ingenting å si når det gjelder all reklamen vi får dyttet oppi fjeset. Synes det er ekkelt å sitte på et forum for sorg og få reklame om hodepinetabletter, røyking mm i fjeset.

Skulle ønske det var et ikke komersielt sted å ha et forum som dette - der de ikke skal tjene penger på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest webmaster

Hva med de diktene vi skriver selv da - skal de også ikke være lovt å legge inn ?

Jeg har hvertfall ikke noe i mot at andre bruker mine dikt.

Hva med de sangtekstene som er i platecoveret? er de også ulovlig å gjengi.

Jeg blir så irritert - vi har jo ingenting å si når det gjelder all reklamen vi får dyttet oppi fjeset. Synes det er ekkelt å sitte på et forum for sorg og få reklame om hodepinetabletter, røyking mm i fjeset.

Skulle ønske det var et ikke komersielt sted å ha et forum som dette - der de ikke skal tjene penger på oss.

Det er jo nettopp reklamen som gjør at vi greier å holde tjenesten gratis for brukerne. Det er kanskje mange som ikke er klar over det, men det koster faktisk mye å drive en slik tjeneste som dette.

Dikt og tekster dere har skrevet selv er det selvfølgelig fullt lovlig å legge inn.

Det som det er snakk om nå er tekster som er beskyttet gjennom åndsverkloven. Tekster som står i platecover, bøker etc. og som gjengis her på forumet, kommer inn under dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...