Gå til innhold

Pumpe eller ikke?


lilium

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg fikk en gutt for 5 1/2 uke siden, og har har heldigvis mer enn nok melk til ham.

Mitt luksusproblem er at jeg har så mye! Jeg lekker så mye at jeg samler opp 10-30 ml. på hvert bryst ved å bruke oppsamlere når jeg ammer. For ikke å snakke om ellers, søkkvåte ammeinnlegg hvis han ikke har fått mat på en liten stund. Jeg har derfor lurt på å begynne å pumpe. Men er det lurt? Vil jeg få enda mer melk, og vil det hjelpe på lekkasjene? Håper noen erfarne eller helsesøster kan svare meg.

I tillegg lurer jeg på et par ting;

Hvordan skal jeg få gutten til å ta begge brystene til hvert måltid. Slik det er nå (periodevis) sovner han til det første brystet, og så er det på med mating igjen etter en time eller to. Det blir litt slitsomt for mor i lengden :o))

Dessuten; i morrest oppdaget jeg at avføringen til gutten var blitt veldig annerledes. Tidligere har den vært flytende gul og kornet, nå var den mer fast kremet (nesten som eggedosis) og ispedd noen mørkere flekker. Og han har hatt mye oftere avføring i dag enn tidligere. Det kan ha sammenheng med magevondt, men det har han hatt tidligere også uten slik avføring.

Det var noen spørsmål fra en uerfaren førstegangsmamma som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du også ja?!! Blir helt dårlig, jeg lekker og lekker!!! Det hjelper litt å trykke på brystvorten når jeg kjenner det begynner, men det varer jo ikke så lenge. Og så funker det jo ikke om natten..! Av og til får jeg følelsen av at jeg tømmer brystene inn i dynen, så det kommer til å bli endel dynevasking her i gården til det bedrer seg!

Leste et sted at hvis man pumper seg om kvelden og gir på flaske om natten, så slutter brystene etterhvert å storprodusere nattestid, men det gjenstår å se. Jeg bruker i alle fall pumpe av og til når brystene blir for fulle - jeg har nemlig også i overflod.

Har ikke noen svar til deg, så jeg kommer til å se om noen andre har noe mer å fare med. Spesielt det der med at ungen sovner under matingen, det er SÅ irriterende!!! Synes jeg pakker inn og ut flere ganger i timen, men det stemmer sikkert ikke heeelt...! Jeg har hørt det skal være en fase-ting, og at det vil gå over. Foreløbig mater jeg annenhvert bryst bortsett fra under hovedmåltid, og siden ungen er lubben og pisser enormt, så går jeg ut ifra at den får i seg det den trenger likevel.

Lykke til!

-også Novemberklubb-mamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden melkemengden bestemmes av tilbud/etterspørsel vil jo mer etterspørsel (pumping) stimulere produksjonen.

Hvis det sprenger kan du håndpumpe (ev pumpe) bare litt,nok til at det ikke sprenger.Da vil du ikke stimulere til økt produksjon.

Melken vil stabilisere seg gradvis fremover.

Bruk ullinnlegg innerst og engangsinnlegg ytterst.Bytt gjerne engangsinnleggene i løpet av natta.

Hver 1-2 time høres helt normalt ut :-) Vesla spiste ikke av begge bryst før hun var 6-7 mnd gammel. Men du kan jo prøve å stryke ham over kinnene,kile ham i hendene etc for å holde ham våken lengre.

Det kommer seg etterhvert!

De 3 første mnd er det i bunn og grunn bare å gå med puppene ute,synes jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære lilium.

Pumping stimulerer til økt melkeproduksjon og mere lekasje. Noen barn blir mette og fornøyde etter å ha forsynt seg av et bryst. La barnet ligge til brystet til det slipper taket selv, da får de med seg den gode ettermelken som er rik på fett og ekstra mettende. Har det lett for å sovne, ha lite klær på og ikke pakk det inn i tepper. Det er normalt at barnet tar seg små pauser i måltidet for så å begynne aktivt å suge igjenn. Noen barn suger aktivt selv om de har øynene lukket. Ikke unormalt at et måltid varer i 30 min. fra et bryst. Avføringen endrer seg iløpet av de første måndene fra å være flytende til å bli tykkere til salveaktig rundt 2 mnd.alder. Det er et godt tegn på god ernæring at barnet har rikelig med avføring hver dag de første 2 mnd, til så å avta med dager eller uker imellom fra 2 mnd.alder. La barnet bestemme hvor ofte og hvor mye mat det vil ha, da vil det etter hvert finne sin egen rytme. Det er vanlig at så små barn spiser fra 8-12 ganger i døgnet. Prøv å finn tid til hvile når barnet sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...