Gå til innhold

Redigeringsprogram. Bildeformat

Anbefalte innlegg

Forstår at det er flere her som liker å ta bilder, og jeg synes det inspirerer å få litt råd. Når jeg fikk kamera for mange år siden var det spennende å finne ut hvordan det fungerte. Helt til jeg hadde valgt svart/hvitt bilder og ikke fikk det tilbake til farver. Da ble det slutt på utforskingen, helt til jeg fikk vite hvordan jeg kunne resette det. Nå ønsker jeg å lære mer.

I dag har jeg gått tur og valgt at kamera skal ta bilder både i raw og jpg. Når jeg nå ser på bildene så har flesteparten av bildene i jpg format varmere farger enn raw.

Jeg har også lastet ned gratisversjon av gimp, paint.net og Picasa3 Redigeringsprogram. Hva mer har jeg å hente på å kjøpe redigeringsprogram? Målet er å få redigert bildene til å bli finest mulig, samtidig som de skal se naturlige ut. Men jeg liker å leke meg litt også. Men leke kan jeg kanskje gjøre på gratisprogrammene, mens jeg konsentrerer meg om best mulig program til vanlig redigering.

Noen som har noen tips og informasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405357-redigeringsprogram-bildeformat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Raw er det beste du kan ta bilder i, for da lagrer du mye mer informasjon i bilde som gjør at du har større frihet til redigering i ettertid, i tilegg til at bildene ikke mister kvaliteten for hver gang du lagrer. og når det kommer til svart-hvitt bilder så er det bedre å ta i raw også redigere det svart hvitt etter på enn å ta bilder svart hvitt i jpg.

og du trenger ikke å ha betalings program for redigering i starten, om du føler du mangler noe så kan du se på redigerings programm som koster penger. og ett lett og veldig bra program jeg liker for rask redigering av bilder er Adobe lightroom. og adobe har jo lagd abbonent tjeneste hvor du kan betale rundt 90 kr i mnd for å ha tilgang til photoshop og lightroom så vis du skal betale for noe vil jeg annbefale den pakken der :) og med den pakken kan du både leke deg og gjøre bildene mye bedre.

også vil jeg annbefale deg å kjøpe noen fotobøker for da kan du lære mange nyttige og enkle tips som gjør bildene  mye bedre med en gang. og en ting jeg liker veldig godt er faktisk å bruke fysiske filter forann på objektive for å få til kule effekter

Anonymous poster hash: 01513...6ec

Jeg ønsker ikke å abbonere på redigeringsprogram. Da vil jeg heller investere i det.

Den største utfordringen for meg er ikke motivene. Men det å finne ut av innstillinger på kamera. Få rette farger og lysforhold. Jeg tok mye bilder før den digitale verden kom. Med det digitale kom det mye nytt, samtidig som jeg har glemt det meste jeg har lært om blender og lukkertid. Alt er tatt på automatisk de siste 30 årene. Men jeg har et kamera med mange muligheter som jeg ønsker å utforske litt.

Jeg skal se litt mer på filter. NHD anbefalte polarisasjonsfilter. Ellers er det lightroom jeg mest har vurdert å kjøpe. Men jeg har kommet frem til at jeg må tenke litt mer på det før jeg investerer i det.

Jeg ønsker ikke å abbonere på redigeringsprogram. Da vil jeg heller investere i det.

Det er synd du tenker slik. For RAW sammen med Lightroom er det beste alternativet du kan få. Og sammen med Photoshop har du alt en som redigerer bilder kan drømme om. :) Og Adobe har altså lagt om fra å kjøpe programmene til å lease dem. Fordelen for deg som sluttbruker er at du alltid har siste versjon av programvaren.

Det er synd du tenker slik. For RAW sammen med Lightroom er det beste alternativet du kan få. Og sammen med Photoshop har du alt en som redigerer bilder kan drømme om. :) Og Adobe har altså lagt om fra å kjøpe programmene til å lease dem. Fordelen for deg som sluttbruker er at du alltid har siste versjon av programvaren.

Jeg tror det fremdeles kan kjøpes. Men nå har jeg prøvd å laste ned prøveversjon, men fikk problemer med å laste det ned. Ser det er to error som jeg må prøve å finne ut av. Grunnen til at jeg ikke ønsker å lease er at det kun er periodevis hobby for meg og etter et år har du nesten betalt det det koster å investere, men må fortsatt betale det samme. Jeg ser fordelen med å lease men det er noe som må vurderes ut fra pris og bruk.

AnonymBruker

Jeg tror det fremdeles kan kjøpes. Men nå har jeg prøvd å laste ned prøveversjon, men fikk problemer med å laste det ned. Ser det er to error som jeg må prøve å finne ut av. Grunnen til at jeg ikke ønsker å lease er at det kun er periodevis hobby for meg og etter et år har du nesten betalt det det koster å investere, men må fortsatt betale det samme. Jeg ser fordelen med å lease men det er noe som må vurderes ut fra pris og bruk.

etter ett år har du det du hadde betalt for bare lightroom. photoshop koster mange tusen vis du skal ha standalone lisens.  og tror ikke dem selger det lenger. men skal ikke si noe garantert angående det

Annonse

etter ett år har du det du hadde betalt for bare lightroom. photoshop koster mange tusen vis du skal ha standalone lisens.  og tror ikke dem selger det lenger. men skal ikke si noe garantert angående det

Lightroom 6 koster 1025,- på adobe. Jeg vet jeg ikke får photoshop med å kjøpe, som jeg ville gjort med å lease.

Men klarer jeg å få på plass denne prøveversjonen så få jeg heller vurdere det etterpå.

Mulig du fortsatt kan kjøpe Lightroom 6, selv om jeg ikke fant noen nedlastingslink som fungerte på det - selv etter å ha prøvd linkene til NHD. Lastet ned Lightroom CC via Creative Cloud, og det fungerte som det skal.

Når det gjelder Photoshop, så tror jeg at jeg ikke tar feil når jeg sier det kun finnes i leaset versjon nå. CS6 var siste kjøpe-versjon, og som du sier kostet den skjorta. Nå vil jeg alltid ha siste versjon. :)

Og til trådstarter: Jeg holder på med bilder i rykk og napp, men for meg er Lightroom både et program der jeg arbeider med bilder OG det programmet jeg bruker for å ha oversikt over alle bildene på Macen. Det er rett og slett et program jeg ikke kan unnvære, og jeg har vel hatt alle versjonene fra Lightroom 2. 

Jeg kom så langt med å kjøpe lightroom 6, så stoppet jeg. Men her står prisen.

https://www.adobe.com/no/cart.html?marketSegment=COM&PID=3485381

Jada, prisen har jeg også funnet, men nedlasting som fungerte uten Creative Cloud var det verre med.

Når jeg går inn på linken din, så får jeg bare opp månedsprisen.

Endret av Mrs D

Jada, prisen har jeg også funnet, men nedlasting som fungerte uten Creative Cloud var det verre med.

Når jeg går inn på linken din, så får jeg bare opp månedsprisen.

Jeg kom videre til der jeg legger inn alle opplysninger og betalingsmåte. Det står fortsatt på fullversjon til 1025,-. Men nå har jeg innstallert prøveversjon og da ble creative cloud innstallert.

Men jeg sliter med å finne frem i programmet. Dårlig engelskforståelse gjør det ikke lettere. Når jeg har redigert bilde og vil lagre det et annet sted har jeg litt problemer med å finne ut av det. Lurer også på hvordan jeg kan gjøre det om til jpg.

AnonymBruker

Jeg kom videre til der jeg legger inn alle opplysninger og betalingsmåte. Det står fortsatt på fullversjon til 1025,-. Men nå har jeg innstallert prøveversjon og da ble creative cloud innstallert.

Men jeg sliter med å finne frem i programmet. Dårlig engelskforståelse gjør det ikke lettere. Når jeg har redigert bilde og vil lagre det et annet sted har jeg litt problemer med å finne ut av det. Lurer også på hvordan jeg kan gjøre det om til jpg.

Du kan prøve dette gratisprogrammet: http://rawtherapee.com/ 

Anonymous poster hash: c861e...0cf

Annonse

Kanskje du kan forandre språket til svensk etter installasjonen?

Kanskje du kan forandre språket til svensk etter installasjonen?

Jeg har ikke funnet noe sted jeg kan gjøre det ennå.

Men her står det at det er to versjoner av programmet. Et til leasing og et du kjøper. Bare litt merkelig at adobe har gjort det så komplisert på siden sin.

http://www.dataporten.net/lightroom-6-er-lansert/

Bare litt merkelig at adobe har gjort det så komplisert på siden sin.

De vil sikkert helst at folk skal lease. I alle fall virker det jo sånn.

Lightroom => Preferences => General.

Da skal språkvalg stå øverst.

Nå har jeg CC og Mac-versjon, men erfaringsmessig er det ikke store forskjeller på de to variantene for Mac og Windows.

De vil sikkert helst at folk skal lease. I alle fall virker det jo sånn.

Lightroom => Preferences => General.

Da skal språkvalg stå øverst.

Nå har jeg CC og Mac-versjon, men erfaringsmessig er det ikke store forskjeller på de to variantene for Mac og Windows.

Takk for det. Nå blir det kjekkere. Det ble noe leting for det er nok ikke helt likt, men fant det til slutt. :)

Selvfølgelig vil de det. Det er den mest effektive måte å få støvsugd lommeboka til kunden.

Anonymous poster hash: 59d1c...842

Det er nå ikke sånn at det bare er negativt. For litt over 90 kroner i måneden får man Lightroom som i nyeste versjon koster 1025 kroner. I tillegg får man Photoshop som i kjøpeversjon kostet godt over 10 000 (Jeg hadde studentversjon, så min var jo nesten gratis i forhold...). På et år blir leasingen ca en hundrings mer enn enn om du kjøper Lightroom. Så første året får du altså Photoshop for en hundrelapp. Så du kan lease i mange år før du har brukt det Photoshop ville koste deg i tillegg.

Og du vil til enhver tid ha siste versjon. Med tanke på at Adobe tidligere hadde et fornyingstempo (helt ny versjon) ca. hver 18. mnd, så er faktisk ikke leasingavtalen så dum som enkelte vil ha det til. De fleste proffe jeg kjenner fornyet ca hvert tredje år, altså annen hver versjon, da oppgradering til 5-7000 (husker ikke helt prisen siden jeg ikke er proff og ikke oppgraderte).

Det er nå ikke sånn at det bare er negativt. For litt over 90 kroner i måneden får man Lightroom som i nyeste versjon koster 1025 kroner. I tillegg får man Photoshop som i kjøpeversjon kostet godt over 10 000 (Jeg hadde studentversjon, så min var jo nesten gratis i forhold...). På et år blir leasingen ca en hundrings mer enn enn om du kjøper Lightroom. Så første året får du altså Photoshop for en hundrelapp. Så du kan lease i mange år før du har brukt det Photoshop ville koste deg i tillegg.

Og du vil til enhver tid ha siste versjon. Med tanke på at Adobe tidligere hadde et fornyingstempo (helt ny versjon) ca. hver 18. mnd, så er faktisk ikke leasingavtalen så dum som enkelte vil ha det til. De fleste proffe jeg kjenner fornyet ca hvert tredje år, altså annen hver versjon, da oppgradering til 5-7000 (husker ikke helt prisen siden jeg ikke er proff og ikke oppgraderte).

Jeg har ikke tenkt å kjøpe photoshop. Tror nok den også er kjekk å ha, men jeg kan ikke kjøpe alt jeg synes er kjekt å ha. Som jeg skrev tidligere så blir det en vurdering av pris og bruk. Men i de tilfeller du skriver om så kan nok leasing versjon svare seg. Men ikke for meg som ikke er nødt til å ha siste versjon. Men nå får vi se hva jeg kommer frem til etter en måned med prøveversjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...