Gå til innhold

Tenårs depresjon (svar!)

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg er en gutt på 16, jeg har gode og snille foreldre og god og snill familie forøvrig, jeg snakker åpent om de aller fleste ting med mine foreldre og de støtter meg. Men jeg er deprimert, jeg har alt jeg kan ønske meg av materielle goder, jeg har venner. Jeg vet ikke hvorfor jeg er deprimert, er det hormoner? Er det vinteren? Er det månen? Hva er det? Ringvirkninger av noe som har skjedd for lenge siden? Jeg gikk en stund på videregående skole, men sluttet fordi et par stykker ikke hadde evnen til å la meg være i fred. Men jeg fikk jobb og er fri fra disse menneskene, jeg er 16år, har hele livet foran meg, men hva er dette? Hvorfor føler jeg med så nedfor? Det finnes ingen logisk grunn, jeg leter og leter, har forsøkt å endre deler av livsstil, andre typer musikk f.eks... Jeg er så deprimert at jeg får vondt i magen, bare ligger og er fortvilet, vet ikke hvorfor. Hva skal jeg gjøre??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40571-ten%C3%A5rs-depresjon-svar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei bmxman!

Forstår at du har det tøft! Har du noen å snakke med? Det kunne kanskje hjelpe å få sortert tankene litt. Helsesøster, legen, en lærer eller en annen du har et godt forhold til kunne være et sted å begynne.Om du ønsker kan legen din henvise deg til psykolog.

Jeg kan dessverre ikke si hvorfor du er deprimert, for det kan det jo være mange grunner til. Mørketiden er jo en mulighet, og da kan det hjelpe med lysbehandling. Om dette har vart lenge eller vedvarer, bør du absolutt snakke med fagfolk (lege).

*klem*

Nils Håvard Dahl, psykiater

Depresjon skyldes ikke bare vanskelige livsforhold. Vanligvis er det medfødte egenskaper som disponerer oss for depresjon.

Jeg synes du skal oppsøke fastlegen din for en samtale. Sammen vil dere bli enige om hvilken behandling du bør få. Når det ikke er iøyenfallende problemer som kan forklare depresjonen, må en ofte gi medisiner i behandlingen av sykdommen.

Depresjon skyldes ikke bare vanskelige livsforhold. Vanligvis er det medfødte egenskaper som disponerer oss for depresjon.

Jeg synes du skal oppsøke fastlegen din for en samtale. Sammen vil dere bli enige om hvilken behandling du bør få. Når det ikke er iøyenfallende problemer som kan forklare depresjonen, må en ofte gi medisiner i behandlingen av sykdommen.

Det Nils H. Dahl skrev som mulig behandlingsmåte for mitt problem fant jeg noe merkelig , ihvertfall til å komme fra en psykiater. Her om dagen så depresjonen bare plutselig ut til å gå over, nå føler jeg meg helt normal, håper den har gitt seg helt og at den ikke returnerer. Men å foreåslå medisinsk behandling til en 16åring i første omgang er litt drøyt synes jeg... Altså, ok nok svar, reagerte kun på det med medikamenter... Litt dårlig utfylt svar også... Men men... Jeg har det svært bra forleøpig:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...