Gå til innhold

tabelletter ved borderline-Nhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet du hvilke tabeletter som er bra å bruke for en person med borderline?

Har gått i terapi i flere år uten å ta tabelletter, nå føler jeg ikke fremgang kommer, og stanger hodet mot veggen.

kan noen tabelletter hjelpe meg med denne fasen? Føler det er så vanskelig å forandre seg, og jeg er så opptatt av kontroll at når jeg tar feks en sovetabelett, så blir jeg ikke opptatt av kontroll lenger. Da blir jeg en god person, og et normalt menneske som er i kontakt med følelsene sine.

Hva med disse pillene mot sosialangst?

Eller finnes det noen andre piller som hjelper, men som ikke legger lokk på følelsene?

Skrevet

Jeg har borderline og har gått på ulike tabletter i flere år,også før jeg fikk den diagnosen.Det siste året har jeg gått på Efexor,og hatt stor nytte av de.Det er tabletter som tar bort det verste av depresjonen.I tillegg bruker jeg Tegretol mot humørsvigninger,som er vanlig å ha når man lider av borderline.

Det er viktig å vite at tablettene ikke i seg selv helbreder lidelsen,men kan være med på å gjøre livet lettere for deg.

Jeg går også ukentlig til terapi og til lege.

Skrevet

Tror det kommer mye ann på hvilke symptomer du har. Jeg ble anbefalt av en psykiater å bruke 1 mg Risperdal. Det var visst gjort noen undersøkelser på det som viste at denne medisinen skulle være bra for folk med BPF. Har nok med at den demper tankekaos og virker litt stabiliserende. Jeg nektet å begynne med den, men hadde ingen logisk grunn, hadde bare bestemt meg for ikke å gjøre som han sa:-) Så kanskje den er effektiv... Jeg har tidligere brukt Seroxat, som var veldig effektiv mot sosialangst. Den medisinen gjorde underverker for meg. Nå bruker jeg Cipramil (antidepressiva som fungerer ganske likt som Seroxat) og Orfiril (epilepsimedisin som kan brukes mot humørsvingninger f.eks. når lithium ikke hjelper). Jeg har lest at endel mennesker med BPF sliter med store humørsvingninger, og derfor kan ha nytte av en slik epilepsimedisin. Jeg er litt usikker på hva som egentlig feiler meg.. Fikk først diagnosen bipolar lidelsen, men så ombestemte de seg og ga meg borderline personlighetsforstyrrelse- diagnosen. Samma kan det være...Har aldri følt meg så bra som etter at jeg begynte med kombinasjonen Cipramil og Orfiril:-D

Vennlig hilsen

Skrevet

Heisann kari, jeg kan bare svare for meg selv... har borderline diagnose, er plaget av sosial angst, og har fått tilbake anorexien igjen. Jeg står på Cipramil 20 mg..siden mai. De virker meget bra mot depresjon, og særlig mot sosial fobi. Jeg har prøvd mye rart oppigjennom av tabletter, men Cipramilen har blitt "redningen" for meg. Nå føler jeg meg nesten som et "normalt" menneske igjen. Så SSRI kan anbefales, men du må selv prøve deg fram til hvilken type som passer for deg. Jeg prøvde både Fontex og Zoloft først. Disse gav meg voldsom angst så jeg måtte slutte med dem. Fikk Cipramil etpar år senere og disse virker altså slik de skal.

Lykke til : )

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes ingen medisin som virker spesielt på borderline.

Derimot finnes det mange typer medisiner som kan virke alt etter hvilke symptomer du har:

SSRI kan hjelpe godt dersom en har sterke følelsesmessige svingninger. De hjelper også godt mot brått sinne som kommer uten god grunn.

Sovetabletter kan hjelpe i perioder med søvnproblemer.

Dersom en til tider har problemer med for ustrukturete tanker/tankekaos, kan medisner som Zyprexa og Risperdal være til god hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...