Gå til innhold

Brystvorter


Gjest ach24

Anbefalte innlegg

Jeg har flate brystvorter, og klarer ikke å amme, uansett hva jeg prøver, hva skal jeg gjøre? Jeg vil virkelig amme. Dessuten er det mye finere med utstående brystvorter enn flate, dette sliter psykisk.

Hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære ach24.

Det viktigste er ikke å ha utstående brystknopper, men at areola(det brune området) er mykt slikt at barnet klarer å gape over dette. Bak areola ligger melkesjøene som barnet skal melke med kjeven. Om man har flate brystknopper er det da viktig å melke ut litt melk før barnet legges til, slik at det klarer å ta tak. Ammestillingen hvor barnet ligger under armen slik som man ofte gjør når man ammer tvillinger, er en gunstig stilling. Ta kontakt med helsestasjonen for å få konkrete råd eller om det er en ammepoliklinikk der du bor, før du begynner med brystskjold. Om brystskjold skal brukes så er det viktig å følge tett opp på helsestasjonen med vektkontroll inntill man vet om barnet suger effektivt og får i seg nok melk. Det kan også være gunstig å pumpe brystene med brystpumpe eller håndmelke for å stimulere melkeproduksjonen ekstra. Bruk av brystskjold kan føre til nedsatt melke produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...