Gå til innhold

Når sluttet dere å hjelpe barnet på med bleien?


Gjest Usikker

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker

Je ghar en sønn på 6 år som er sengevæter og som fortsatt bruker nattbleie, noe han overhodet ikke har noe i mot selv.

Hos oss har vi gjort det til rutine at han får på bleie og pyjamas en stund etter barne-tv. Da tar vi oss god tid på badet under kveldstellet, tuller og tøyser litt, så han er klar for natten rundt 19.30. Sønnen min sier han ikke har noe i mot at jeg hjelper han så det er ikke noe stort problem enda, men jeg kan vel ikke gjøre det for all fremtid om problemet fortsetter.

Han bruker tape bleier og det er jo ikke så lett å feste ordentlig selv. Det jeg lurer på er når dere sluttet å ta på sengevæterene deres bleien, og lærte de til å gjøre det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, min sønn brukte Up&Go eller Pamphers, største typen i den alderen, og det klarte han jo fint å få til selv. Ellers ville jeg selvfølgelig hjulpet ham så lenge han trenger hjelp til dette. Det skal da ikke være noe "læring" i å ta på bleie? Han slutter nok ikke å tisse i sengen selv om han må lære å ta på bleie selv, hvis det er det du tenker på. Han er jo liten ennå, bare hjelp ham du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Usikker

Hei, min sønn brukte Up&Go eller Pamphers, største typen i den alderen, og det klarte han jo fint å få til selv. Ellers ville jeg selvfølgelig hjulpet ham så lenge han trenger hjelp til dette. Det skal da ikke være noe "læring" i å ta på bleie? Han slutter nok ikke å tisse i sengen selv om han må lære å ta på bleie selv, hvis det er det du tenker på. Han er jo liten ennå, bare hjelp ham du.

Hei. Nei jeg tenkte ikke på at han skulle slutte å tisse i sengen om han lærte å ta på bleien selv, det kan jo ikke noe for.

Tenkte mere på at gutten jo blir større med årene og at det kan bli flaut at mamma steller ham og setter på bleien.

Nå er det jo helt naturlig og ikke noen stor sak, men han kan jo bli flau etterhvert og synes det blir pinlig, mens jeg fortsetter med å ta på ham bleien og anser det som naturlig.

Lurte altså på hvor lenge vi som foreldre skal hjelpe dem eller gjøre alt for at de skal klare seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjer det du føler sjølv. Min datter som er snart 10 år ordner med bleia sjølv (up&go, dei størrste). Alle 5 jentene i klassen hennar har overnattet hos ho, og dei veit om at ho brukar bleia ennda pga. nattvætinga. Ikkje har ho blitt mobba for det heller, sjølv om dei er 17 stk. i klassen hennar. Difor, gjer det du føler for, det kjem til å gå seg til sjølv etter kvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til usikker.Jeg tror dette vil endre seg naturlig etterhvert. Gutten din tar gjerne imot hjelp nå, men den dagen kommer nok da han vil fikse dette selv.Det er vanskelig med noen fasit på dette. Noen mener at barna ikke skal ligge med bleie i det hele tatt, men heller ha spesiallaken,som fåes kjøpt på bandagistbutkk.De fleste velger å beholde bleia en stund.Vær litt påpasselig med at han venner seg til gode dovaner på dagtid. Det kan være med å påvirke natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...