Gå til innhold

Motstand mot ECT ?

Anbefalte innlegg

Gjest hvorfor?
Skrevet

Mannen min har i mange år slitt med depresjon, og de siste 7-8 mnd. har vært helt forferdelige, men han har nå kommet inn på poliklinisk for samtale.

Mannen min ønsker selv å benytte ECT, da medisiner ikke tidligere har hatt noen god effekt.

Men han ble møtt med skepsis og doktoren lurte på hvorfor i all verden han ikke ville prøve medisiner istedenfor.

Han måtte først diskutere med en kollega om dette var mulig å gjennomføre.

Det jeg lurer på er hvorfor motstanden er så stor?

Av det jeg har funnet av stoff om dette, så er det bare positivt, rask virkning, lite/ingen bivirkninger.

Er ikke det bedre enn å drive å prøve ut medisiner, forandre doser etc. ?

En må jo bruke disse en god stund før man merker effekt.

Hvorfor denne motstanden, og hvorfor er det så lite utbredt ?

Skrevet

Kanskje fordi det ikke er noen farmasøytiske firma som tjener penger på en slik behandling?

Gjest svinging
Skrevet

Kjære deg

Jeg har selv fått ECT, etter å ha prøvd all verdens medikamenter en periode. Jeg hadde en nogenlunde, men ikke oppløftende effekt av det. Jeg ble også tiltagende preget og sløv i den perioden;kognitive funksjoner var helt elendige...

Men jeg er enig med deg at det er for mye skepsis til denne metoden. Den kan jo gis poliklinisk også. Jeg forstår at det er en stor belastning å gi kroppen anestesi flere ganger pr. uke, men det må jo bli en avveiing mellom fordeler og ulemper. ECT brukes jo bl.a. til mennesker som ikke tåler medikamentell behandling.

Lykke til.

Skrevet

Det er et drastisk inngrep - og medfører midlertidig hukommelsestap, og påkjenning i form av anestesi. Dere skal vite hva dere begir dere ut på - og heller ikke alle får hjelp av denne typen behandling. Har dere diskutert dette med en psykiater?

Da jeg fikk forespørsel fra det psykiatriske sykehuset jeg var innlagt på om jeg ville ha ECT, siden medisiner ikke hjelper, snakket jeg med psykiateren min. Han har gitt ECT før, men mente at jeg ikke ville ha nytte av det p.g.a. depresjonens karakter. Så hans spesielle tilfelle før utredes godt før dere kaster dere ut i noe som kan gi langvarige svekkelser eller skader. Men på den annen side, er ikke medisiner heller ufarlige, og de har mange bivirkninger. Det viktigste er at dere skaffer dere så mye informasjon som mulig før dere tar en avgjørelse, og den bør ikke bare komme fra reklamebrosjyrer for ECT.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Gamle fordommer henger igjen også hos helsepersonell.

På den annen side er det bra at han ville settet seg grundig inn i saken og drøfte med en mer erfaren kollega. Ikke alle har like stor erfaring med ECT selv om de har arbeidet lenge i psykiatrien.

Jeg håper din mann får god hjelp og at dere får et bedre liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...