Gå til innhold

Bleier og blårresept!


tesso

Anbefalte innlegg

Jeg har en jente på 14 som hel livet har vert sengeveter, vi har prøvd det meste når det gjelder behandling uten at det lykkes. Heldigvis har hun godtatt problemet og viser stort ansvar ved selv og bestemme hvordan vi i fellesskap skal løse problemet. Noe jeg er svært glad for siden dette må være er en psykisk belasting for henne.

I 8-9 års alderen prøvde vi etter en leges råd å ikke la henne bruke bleie om natten selv om hun ønsket det selv! Nå i etterkant når min datter er blitt så stor at hun selv kan sette ord på problemet sitt ser jeg at vi handlet feil. Hun hadde oppfattet det som straff og at vi mente at hun tisett seg ut med vilje hver natt!

Oppigjennom årene har hun prøvd mange forskjellige hjelpemidler/bleier og det virker nå som om hun har funnet en bleie hun liker og som hun stoler på. Problemet er at vi har fått beskjed på at denne bleien kan vi ikke få på blårresept, bleien det er snakk om heter Tena Slip Maxi! Da vi spurte om begrunnelse for dette hos legen fikk vi vite at dette ikke var et godkjent hjelpemidel hos rikstrygdeverket slik som Tena Slip Super er. Problemet er at hun ikke ønsker å bruke denne bleien siden hun da må ha en innleggsbleie i for at det ikke skal lekke. Bleien blir dermed tykkere og mer ubehagelig en Maxi bleien.

Jeg synes det er vanskelig å hindre min datter i å bruke det hjelpemidlet hun foretrekker bare for de lovverket skal være så firkantet, dette har medført at jeg selv dekker hele kostnadene på bleien. Noe som selvfølgelig blir kostbart i lengden, vi håper selvfølgelig at alderen hun nå er i vil medføre at hun vokser det av seg men man vet jo aldri!

Er det noen som kjenner til regelverket for hjelpemidler på blårresept og eventuelt har erfaringer med liknende problem?

Hilsen forståelsesfull mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til tesso Når det gjelder regler for refusjon på blåresept så er det helt rett at det er en liste på bl. a bleier som gis ut fra rikstrygdeverket. Jeg har jobbet med inkontinens hjelpemiddler i mange år, og det finnes masse forskjellige typer. Ta dere en tur til en bandagist å se utvalget der. Det skal ikke brukes bleie på bleie. Det finnes typer til de aller fleste barn. Jeg vil tro dere finner noe der.jeg har desverre ikke den listen foran meg i kveld, men jeg dersom den hun bruker heter tena slip så skal den være godkjent Det er jeg ganske sikker på. Kan evt. sjekke det til uken om du ønsker med info om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre helt korrekt at Tena Slip Maxi ikke gis på blå resept, til tross for at denne bleien produseres av samme tilverker som Tena Slip Super og som er godkjent.

Dette er bare nok et eksempel på firkanthet i trygdereglene. Tena Slip Maxi er en tykkere bleie enn Tena Slip Super og spesielt beregnet på sengeliggende pasienter til bla. nattbruk.

Hvorfor kan ikke barna våre og andre bleie trengende få bruke de bleiene de selv trives med og stoler på? *Sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattvæter

Hei

Sendte mail til promex24.no og fik dette svaret:

Produktet er ikke godkjent av RTV fordi leverandøren mener at produktet i hovedsak blir brukt på sykehus og offentlig og private behandlingsenter og ikke av private forbrukere som bruker blå resept. Vi har henvendt oss til leverandøren og bedt de om å få produktet RTV godkjent. Vi har et lite håp om det kan skje. Vi ønsker å følge opp saken overfor leverandøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still spørsmål til promex24.no

dette er en servise bedrift som kan dette

Takk for alle svarene jeg fikk!

Vi for bare håpa at dette ordner seg slik at brukere kan få produktet på blå resept!

Vi får se om vi kan finne en god løsning som er godkjent av RTV, er det noen som har gode erfaringer med noen produkter?

Mvh tesso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svarene jeg fikk!

Vi for bare håpa at dette ordner seg slik at brukere kan få produktet på blå resept!

Vi får se om vi kan finne en god løsning som er godkjent av RTV, er det noen som har gode erfaringer med noen produkter?

Mvh tesso

Er det rigtig at RTV skal avgjøre hvilke hjelpemidler en person trenger om du er på sykehus eller bor hjemme det kan vere like lenge og vente på hjelp om du bor borte eller hjemme så det er mest naturlig at brukeren får bruke det den enkelte føler seg tryggpå uten og blø økonomisk ruin pga at RTV har firkantede regeler på intustisjon eller om en bor privat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...