Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja. 4 betyr at jeg har det bra og at det ikke er synd på meg. Det er sjelden jeg er ekstatisk og flyter på en rosa sky (de som er så fulle får uansett en baksmell etterpå...). Jeg er nok desillusjonert i forhold til hva jeg var for noen år siden. Det gjør at en blank femmer som isw definerer den ville vært litt uærlig.

Heldigvis har jeg også den egenskapen at humøret flyter opp som en kork hvis ingen ting holder meg nede. Jeg tror ikke jeg glemmer problemer fullt så fort som deg, hvis du kan legge livstruende sykdom bak deg på så kort tid.

Ok

Jeg har ikke glemt det siste, men jeg kan glede meg over at jeg ikke har smerter mer, bra blodårer:-) og er utenfor fare og får god oppfølging.

Å ha / eller få en sykdom det fins så mye kunnskap og bra behandling for, er i vertfall mye lettere tror jeg enn å ha feks kroniske smerter, eller mer vanskelige og komplekse sykdomsbilder av ulike slag, da er det nok ikke like lett å kjenne like stor livskvalitet.

Dessuten så jeg Brille, og høyest status av sykdommer blant leger har hjerterellaterte sykdommer,  man blir altså så godt møtt og ivaretatt. lavest på rangstigen var om jeg husker riktig fibromyalgi, ME og skrumplever og nevrose.

Så når livstruende sykdom er over, og man har et helt spesialistapparat der, da tror jeg de fleste kjenner seg mer enn fornøyde (4). Men ikke alle er så "heldige" å få en statussykdom. Likevel innebærer jo også mitt liv at jeg er på 2 iblant som jeg skrev, men jeg har sett av det er rallativt lite rent timemessig, så lever man på 5 og 6 er man heldig kanskje fremfor noe. Nå feks har jeg det kjempebra fordi jeg feks endelig får lov å gjøre noe i forhold til naboen som strever, det er en stor lettelse at jeg nå har fått klarsignal, da er et problem på vei til å bli løst. (men man må få fullmakt og kan ikke hejlpe ellers)

På morgenen gikk blodprøvene ikke bra, jeg fikk fullstendig indre skrekk og rygget ut da jeg så systemet for blodprøving, jeg het nr 25, der startet skrekken inni meg, og selv om dette varte kanskje totalt i 30 min, så har jeg hatt 5 fine timer i dag, håper du forstår hva jeg mener. (jeg tok altså ikke prøvene, så jeg må skrive til sykehuset og forklare senere at jeg ikke klarte det, når de satt klare med nåler og glass i små avlukker og jeg til og med bare het nr 25, det ropte de mange ganger, og jeg skjønte ikke hvem som ropte det før jeg tittet inn en døråpning og så en dame sitte der, hun smilte til meg og sa "er det nr 25", da følte jeg meg temmelig dårlig)

Fortsetter under...

Hvis jeg skulle laget en graf over hele livet mitt til nå ville det svingt litt opp og ned, men jevnt over har jeg vært fornøyd og optimistisk. Jeg har aldri vært på 1, men jeg har definitivt vært på 2'ern i lengre perioder - dog ikke uten lysglimt innimellom i en traurig tid. Akkurat nå er jeg EKSTREMT fornøyd, så jeg vil vel si at 6'ern føles veldig riktig akkurat nå. Jeg har jo både fått ny jobb (fint jobb, hyggelige kolleger osv) OG kjæreste i år og det er utrolig deilig å kjenne hvordan livet kan snu slik.

Ja. 4 betyr at jeg har det bra og at det ikke er synd på meg. Det er sjelden jeg er ekstatisk og flyter på en rosa sky (de som er så fulle får uansett en baksmell etterpå...). Jeg er nok desillusjonert i forhold til hva jeg var for noen år siden. Det gjør at en blank femmer som isw definerer den ville vært litt uærlig.

Heldigvis har jeg også den egenskapen at humøret flyter opp som en kork hvis ingen ting holder meg nede. Jeg tror ikke jeg glemmer problemer fullt så fort som deg, hvis du kan legge livstruende sykdom bak deg på så kort tid.

Sånn jeg selv ser på skalaen der så er 4 et normalt "standby"-nivå. Så kan det svinge opp på 5 når man opplever noe fint og ned på 3 når man opplever noe tungt. Spesielle kriser kan nok dra selv den sterkeste ned på 2 til tider.

Det er en god egenskap å ha! Jeg har det nok også litt sånn, men min kork flyter ikke høyere enn 3. Jeg var nok på 4 for noen måneder siden da jeg fikk mye støtte og hjelp fra folk rundt meg som jeg ikke hadde ventet, men ellers har jeg et plagsomt stabilt 3'er-humør; jeg er sjelden over, sjelden under, og jeg har egentlig ingen grunn til å ha det tungt på noen måte.

Ok

Jeg har ikke glemt det siste, men jeg kan glede meg over at jeg ikke har smerter mer, bra blodårer:-) og er utenfor fare og får god oppfølging.

Å ha / eller få en sykdom det fins så mye kunnskap og bra behandling for, er i vertfall mye lettere tror jeg enn å ha feks kroniske smerter, eller mer vanskelige og komplekse sykdomsbilder av ulike slag, da er det nok ikke like lett å kjenne like stor livskvalitet.

Dessuten så jeg Brille, og høyest status av sykdommer blant leger har hjerterellaterte sykdommer,  man blir altså så godt møtt og ivaretatt. lavest på rangstigen var om jeg husker riktig fibromyalgi, ME og skrumplever og nevrose.

Det er så hærlig at du klarer å fokusere på det positive i det. :) Faren min opplevde også det at når de mistenker hjerterelatert sykdom blir man virkelig ivaretatt og man får hjelp veldig fort. Det er nok ganske enkelt fordi det er sykdommer som haster å gjøre noe med samt at man kan gjøre ganske mye om man oppdager det tidsnok. Det er med andre ord både viktig og fornuftig at det blir delvis prioritert, også gir det legene mer mestringsfølelse. At andre sykdommer som fibromyalgi, ME o.l. har lav status henger nok sammen med at det er lite behandling som gir noe særlig virkning, og da må man isåfall sette igang et veldig stort apparat om man skal finne noe som hjelper. Jeg sier ikke at det er riktig at det er sånn, men jeg forstår det.

Endret av Momo

Annonse

Det meste er på stell, men noe plager deg går jeg ut ifra.

Du har rett i det. For å utdype litt:

Jeg har penger i banken, mat på bordet og tak over hodet, og en jobb å gå til (selv om jeg hater den). Det i seg selv utelukker terningkast 1 og 2 for meg.

Jeg har gode venner og venninner, en familie jeg er glad i og som er glade i meg, interesser jeg liker og forsåvidt en samboer. Har både utdannelse og trygghet. Dette burde få meg opp på 5.

Men så er det at jeg føler meg totalt feilplassert i forbindelse med jobb og er usikker på fremtiden min. Jeg er meget usikker på forholdet mitt. Jeg har ikke barn, og er usikker på om det er lurt i dagens forhold. I tillegg er det psykisk lidelse og disse medisinene som jeg er meget ambivalent til. Slanker meg om dagen fordi jeg har lagt på meg alt for mye. Det er også noe dritt.

Så det er ikke 5, og heller ikke 2. Da står det mellom 3 og 4. Om jeg måtte velge, så tror jeg det blir 4. 

Endret av issomethingwrong
Gjest Gargamel

Jeg har penger i banken, mat på bordet og tak over hodet, og en jobb å gå til (selv om jeg hater den). Det i seg selv utelukker terningkast 1 og 2 for meg.

Jeg har gode venner og venninner, en familie jeg er glad i og som er glade i meg, interesser jeg liker og forsåvidt en samboer. Har både utdannelse og trygghet. Dette burde få meg opp på 5.

Men så er det at jeg føler meg totalt feilplassert i forbindelse med jobb og er usikker på fremtiden min. Jeg er meget usikker på forholdet mitt. Jeg har ikke barn, og er usikker på om det er lurt i dagens forhold. I tillegg er det psykisk lidelse og disse medisinene som jeg er meget ambivalent til. Slanker meg om dagen fordi jeg har lagt på meg alt for mye. Det er også noe dritt.

Så det er ikke 5, og heller ikke 2. Da står det mellom 3 og 4. Om jeg måtte velge, så tror jeg det blir 4. 

Ok, så ståa er verre enn jeg trodde. Er det den forrige dama som er tilbake eller ei ny? Jeg trodde du var singel. Visste ikke at du var så missfornøyd med jobben.

Selv om en har alt kan en ikke utelukke 1 og 2.  Jeg vil heller være fattig og lykkelig, enn rik og deprimert.

Anonymkode: fe6a3...be9

• 8 måneder senere...
AnonymBruker
On 11/7/2015 at 10:41 PM, issomethingwrong said:

1 = Jeg ønsker jeg var død

2 = Livet kjennes ikke bra, men jeg ønsker likevel ikke jeg var død

3 = Livet er greit nok, men ikke veldig bra

4 = Livet er egentlig ganske bra

5 = Livet er veldig bra

6 = Livet er ekstremt bra. Jeg svever på en rosa sky og alt er fantastisk

I dag blir det terningkast 2.

Anonymkode: ac94a...97b

AnonymBruker
4 minutes ago, AnonymBruker said:

2+ når jeg 'koser meg' i hula mi, også 2- når jeg blir tvunget ut i den virkelige verden

Sånn er det med den saken

Anonymkode: d206d...8dd

For et liv, må man nesten kunne si.

Så sånn er det.

Anonymkode: ac94a...97b

Annonse

Nicklusheletida
Den 08.11.2015 at 15.40, Nicklusheletida skrev:

Jeg er aldri på 1 og jeg er aldri på 6, men jeg har et bra liv ved å veksle mellom 2,3,4 og 5.

Det svaret jeg kom med der, det kan jeg forandre litt på nå. Vil si jeg ligger jevnt på 5. Det svinger ikke så mye lenger. Har lyst til å si 6, men det tør jeg nesten ikke ;)

AnonymBruker
6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det svaret jeg kom med der, det kan jeg forandre litt på nå. Vil si jeg ligger jevnt på 5. Det svinger ikke så mye lenger. Har lyst til å si 6, men det tør jeg nesten ikke ;)

Må være fantastisk å ha det sånn!

Anonymkode: 390a7...988

Nicklusheletida
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må være fantastisk å ha det sånn!

Anonymkode: 390a7...988

Det er det, men jeg tror  dette kommer av at mye har vært tungt å trist de siste årene med vanskelig ekteskap og skilsmisse, hjertesyk forelder,  et av barna som ikke hadde det så bra osv. Derfor setter jeg veldig stor pris på livet når alt går bra, at tingene faller på plass, både for meg selv og de rundt meg som jeg er glade i. Jeg tar ikke noe for gitt. Og så har jeg en fantastisk kjæreste . Jeg har vunnet i Lotto :D

Ser at denne gamle tråden er dratt opp igjen.

Er vel nærmere 5 enn 3-4 om dagen. En del i mitt opprinnelige innlegg oppleves litt bedre nå for tiden. Jobben er litt mer akseptabel og føler meg i det minste litt forelsket.

Endret av issomethingwrong
påskelilje
Den ‎08‎.‎11‎.‎2015 at 8.55, påskelilje skrev:

Jeg klarer ikke å gi et samlet terningskast for hele meg. På noen områder er det 5 og 6, på andre områder 2, 3 og 4. En samlet poengsum kommer an på hvordan en vekter de ulike delene.

Det var blitt liv i denne gamle tråden igjen!

Det jeg trodde ville komme til å bli et vanvittig tungt mørkt år, har ikke blitt det likevel. Så det som i november hadde terningkast 2 og 3, ligger nå på hhv 4-5 og 3-4. Så jeg har det definitivt mye bedre nå enn i november :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...