Gå til innhold

Nattevæting, gutt 41/2 år


Gjest aase

Anbefalte innlegg

Hei. Vi har en sønn på 4 1/2 år som har vært tørr på dagtid siden 2 md før han fylte 3. Vi sluttet med nattbleie bare noen md etter det, og det gikk greit lenge. Han har hatt uhell jevnlig, 5-6 ganger pr. md, men nå siden i våres har han tisset nesten hver natt. Vi tar ham opp i 1-2 tiden om natten og lar ham tisse. Likevell kan han tisse i sengen i 5-tiden om morgenen. Vi er bevisste på drikking sent på kvelden, og da drikkes det som regel kun vann. Han drikker ikke i løpet av natten, men våkner han, er han ofte tørst.

Jeg har tatt kontakt med helsestasjonen vi tilhører, og der har jeg ikke fått så veldig god hjelp. Vi ble tilbudt en kalender med "premiering" m.klistremerker, men dette er noe vi har forsøkt på egenhånd før. Han vil jo så gjerne være tørr, og er kjempestolt de få nettene det har gått bra. Helsesøster nevnte også at han burde være med på å ta av det våte sengetøyet selv, men det lukter det STRAFF! av, så det vil jeg ikke. Min mann var sengevæter som liten, det samme var min søster. Er dette arvelig? Jeg hører flere teorier ettersom flere jeg snakker med. Noen sier at blæra ikke er utviklet nok, den blir ikke det før man når beg. av tenårenen. Andre nevner mangel på et hormon som reduserer urinproduksjon natterstid. Hvem skal jeg henvende meg til? Min vanlige lege? Helsesøster oppsøker jeg ikke igjen. Hun var litt nedlatende, og mente at dette ikke var noe problem. Ikke før han var 5. Så ifølge henne skal vi holde kun på med klistremerke-premiering et halvt år til...

Noen nevnte også at om du har barn som er sengevæter, har du mulighet for økonomisk støtte fra Trygdekontoret til utgifter man har i forbindelse med kjøp av madrass, sengetøy etc. Stemmer dette?

Er veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok slik at sengvæting er arvelig ja, så det er nok stor sannsynlig for at sønnen din vil bli sengevæter. Når jeg skriver vil bli er det fordi han fortsatt er for liten til å kunne kaldes det, det gjør man først etter at de har fylt 5 år. At din sønn har vært noenlunde tørr og så har begynt å tisse på seg igjen, er ikke unromalt og kalles for sekundær enurese.

Jeg tror det er feil å ta ham opp om natten, han lærer ikke å holde seg tørr, men blir heller vant til å tømme seg i løpet av natten. Drikkerestriksjoner skal man også være litt forsiktig med om gutten er tørst, men overdreven drikking sent på kvelden bør selvfølgelig unngås. Hos oss har vi også negativ erfaring med med slike klistrelapper-belønninger. Den største belønningen et barn kan få er å holde sengen/bleia tørr, og det er motivasjon nok for de små. Lager man et system som viser hvor ofte de har vært tørre, viser man samtidig for ofte de har misslykkes. Det er ingen god følelse.

Det er desverre slik at det ikke finnes noen fasit svar på hvorfor barn blir sengevætere, men det er ingen tvil om at det skyldes en modningsprosses. Noen blir modne tidlig, andre ikke før i tenårene, synd men sant.

Økonomisk tror jeg ikke dere kan få støtte for sengevæting før barnet er blitt en god del eldre. Praksisen varierer her og vi fikk dekket nattbleier av legen vår fra ungene har vært 6 år, men jeg tror 8 år er det vanlige.

Siden sønnen din ikke er så stor enda, og med tanke på muligheten for arvelighet i deres tilfelle er stor, ville jeg ha valgt å bruke nattbleie en stund til. Først når han har fått et år eller to til på baken, kan dere forsøke medisinering osv. om problemet fortsatt er til stede. Foreløpig er jo ikke sønnen din større enn at han kan bruke de største barnebleiene i butikken og de er jo langt rimeligere enn de litt større bleiene som dere kan få dekket på blå resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik at sengvæting er arvelig ja, så det er nok stor sannsynlig for at sønnen din vil bli sengevæter. Når jeg skriver vil bli er det fordi han fortsatt er for liten til å kunne kaldes det, det gjør man først etter at de har fylt 5 år. At din sønn har vært noenlunde tørr og så har begynt å tisse på seg igjen, er ikke unromalt og kalles for sekundær enurese.

Jeg tror det er feil å ta ham opp om natten, han lærer ikke å holde seg tørr, men blir heller vant til å tømme seg i løpet av natten. Drikkerestriksjoner skal man også være litt forsiktig med om gutten er tørst, men overdreven drikking sent på kvelden bør selvfølgelig unngås. Hos oss har vi også negativ erfaring med med slike klistrelapper-belønninger. Den største belønningen et barn kan få er å holde sengen/bleia tørr, og det er motivasjon nok for de små. Lager man et system som viser hvor ofte de har vært tørre, viser man samtidig for ofte de har misslykkes. Det er ingen god følelse.

Det er desverre slik at det ikke finnes noen fasit svar på hvorfor barn blir sengevætere, men det er ingen tvil om at det skyldes en modningsprosses. Noen blir modne tidlig, andre ikke før i tenårene, synd men sant.

Økonomisk tror jeg ikke dere kan få støtte for sengevæting før barnet er blitt en god del eldre. Praksisen varierer her og vi fikk dekket nattbleier av legen vår fra ungene har vært 6 år, men jeg tror 8 år er det vanlige.

Siden sønnen din ikke er så stor enda, og med tanke på muligheten for arvelighet i deres tilfelle er stor, ville jeg ha valgt å bruke nattbleie en stund til. Først når han har fått et år eller to til på baken, kan dere forsøke medisinering osv. om problemet fortsatt er til stede. Foreløpig er jo ikke sønnen din større enn at han kan bruke de største barnebleiene i butikken og de er jo langt rimeligere enn de litt større bleiene som dere kan få dekket på blå resept.

Hei EvaL, og tusen takk for svar. Det hjelper å få litt konstruktiv tilbakemelding. De jeg har spurt til nå, kommer med masse rare råd. "Hvorfor bruker du ikke den pipe-matten" osv. men sønnen vår er jo ikke så stor enda. Bleie har vi forsøkt å ta på igjen, men det ser han på som en trussel og nedverdighet. Da blir han så utrolig lei seg og tror han har gjort noe galt. Nå har vi ikke tatt ham opp om natten de tre siste nettene. Han har våknet av seg selv og vil inn til oss og ligge i midten. Da har jeg sagt han må gå på do først, og det har han gjort uten protester. Da har det gått bra nå i 3 netter på rad!!!! Han er jo så stolt selv også.

Helsesøster mente han kunne læres til ikke å bli sengevæter siden han var så liten enda. Det var da hun kom med disse klistremerkene sine. Vi får krysse fingrene og kjøpe flere urinduker til å ha under laken.

Takk for fint svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til aase. Din sønn er bare 41/2år. Sengevæting defineres først fra 5 års alder. Men allikevel så er det slitsom som det er. Sengevæting er arvelig.Hos ca. 75% av barna som tisser på seg om natten er det sengevætere i slektenSengevæting er sjelden av psykisk årsak.De fleste sengevætere sover tungt og er vanskeligere å vekke enn andre barn.

Det er sjelden at det gjøres noe behandlig før 5 års alderBehandling består av et medikament som heter Minirin som skal redusere urinproduksjonen på natten. Gjerne kombinert med sengealarm.

Når det gjelder å la barna selv ta del i skift på sengen, så er det ulike oppfatninger om det. Der tror jeg det er viktig å gjøre det hver enkelt føler er rett. Når det gjelder dekning fra trygdekontoret så dekkes bleier til sengevætere fra 8 års alder. Tabletter dekkes fra 5 års alder.Det dere ellers kan være litt bevisste på er at han har regelmessige dobesøk om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til aase. Din sønn er bare 41/2år. Sengevæting defineres først fra 5 års alder. Men allikevel så er det slitsom som det er. Sengevæting er arvelig.Hos ca. 75% av barna som tisser på seg om natten er det sengevætere i slektenSengevæting er sjelden av psykisk årsak.De fleste sengevætere sover tungt og er vanskeligere å vekke enn andre barn.

Det er sjelden at det gjøres noe behandlig før 5 års alderBehandling består av et medikament som heter Minirin som skal redusere urinproduksjonen på natten. Gjerne kombinert med sengealarm.

Når det gjelder å la barna selv ta del i skift på sengen, så er det ulike oppfatninger om det. Der tror jeg det er viktig å gjøre det hver enkelt føler er rett. Når det gjelder dekning fra trygdekontoret så dekkes bleier til sengevætere fra 8 års alder. Tabletter dekkes fra 5 års alder.Det dere ellers kan være litt bevisste på er at han har regelmessige dobesøk om dagen.

Hei Siri.

Tusen takk for svar.

Når det gjelder dobesøk på dagtid, så er det stort sett ganske regelmessig. Han kan holde seg ganske lenge. Jeg ser han må tisse, men han har ikke tid til å gå før det nesten renner over noen ganger (sånn var jeg selv som liten...) Han mestrer det med å holde seg, han er ikke en sånn "små-skvetter".

Han blir 5 i beg. av juli, så dersom dette vedvarer, bør vi da kontakte lege eller helsestasjon?

Det jeg også synes er rart, er at om han tisser i sengen i 2-tiden om natten, så hender det at han tisser i 5-tiden igjen... og ikke drukket noe siden han la seg. Hvor i all verden lagrer de så mye urin??? Det er ikke skvetter som kommer heller, det er skikkelig vått! Jeg har lurt litt på om han da mangler det hormonet som gjør at man får nedsatt produksjon om natten. Er det tester man tar etter fylte 5 for å stadfeste om det er det som er problemet?

Hilsen Aase M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...