Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste artikkelen, det var ingen dokumentar du linket til, kan evt se den om du linker til den. (men jeg tok poenget)

TV-programmet som artikkelen handler om, er sju år gammelt og ligger ikke på webTV lenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

TV-programmet som artikkelen handler om, er sju år gammelt og ligger ikke på webTV lenger.

ok, men jeg leste artikkelen, og tok poenget,

men apropo, hvorfor har du ikke mening om det viktige her, asylbarne?

Endret av Madelenemie
Skrevet

men apropo, hvorfor har du ikke mening om det viktige her, asylbarn?

Dette er i utgangspunktet en tråd om magen til mxxmas på Forum for Ernæring og vektmestring.  Jeg velger å ikke være med i alle tråder som vris over til debatt om muslimer, innvandring og asylregler.  Den diskusjonen går stort sett rundt i ring.  Jeg prøver å nyansere og korrigere når noen kommer med direkte feilinformasjon om ting jeg kjenner veldig godt i min egen by, men jeg har ikke tid eller overskudd til å krangle med folk store deler av dagen.

Dette handler ofte om veldig vanskelige saker.  Jeg synes f.eks. inderlig synd på Neda fra Voss og søsknene hennes og de sju søstrene som ble utvist fra Namsos.  Samtidig kan vi ikke la antall barn avgjøre om de som lyver om bakgrunnen sin, skal utvises eller premieres.  Da blir det bare enda flere uskyldige barn som må gjennom den samme forferdelige prosessen.      

Skrevet

Nå er magen bittelitt tilbake etter at jeg var så dum å spise pizza igår. Ble så fysen pga lite mat og masse trening, running på elixia og lang gåtur til senteret fordi jeg brukte et senter jeg ikke pleier bruke.

Og så var jeg blakk og hadde besøk av en kompis som hadde penger å legge ut for peppes... Så spiste en halv stor peppes pizza.

Men det blir ikke noe mer peppes pizza altså. Nå blir det laks og torsk og jeg nærmer meg under 80 kg og i morgen er nok magen flatere igjen. Og onsdag er det time med PT igjen og på fredag også. Elsker PT. Blitt mye sterkere i beina. Før klarte jeg nesten ikke ta utfall (lårene), men nå klarer jeg det med vekter og uten masse pauser.

Walla har jeg fra en fest med kurdere og en jente fra kashmir, beklager :P

Gjest Gargamel
Skrevet

Walla har jeg fra en fest med kurdere og en jente fra kashmir, beklager :P

Eg tykkjer du lyt skrive på nynorsk, av di bokmål inneheld fleire danske ord og vendingar. Det er noko styggedom.

Skrevet

Eg tykkjer du lyt skrive på nynorsk, av di bokmål inneheld fleire danske ord og vendingar. Det er noko styggedom.

seriøst?

Skrevet

Nå måtte jeg spørre guttungen som går i 2. gym her og han så ut som et spørsmålstegn. Jentungen er ikke hjemme, men jeg er temmelig sikker på at jeg vil få samme reaksjon når jeg spør henne. Kan det være et Oslo-fenomen? Begge mine har i alle skoleår hatt flere fremmedkulturelle i klassen sin så det skyldes ikke at de ikke har omgåttes muslimer i alle fall. 

Jeg tror ikke det er et Oslofenomen, men det er utvilsom et ord som hører hjemme under fanen kebabnorsk. Tror det er arabisk, det betyr ihvertfall "jeg sverger". Jeg jobber på en flerkulturell skole. Walla-uttrykket er en uting som mange av elevene sjøl ikke har noe forhold til at de sier i hytt og pine. Jeg er møkkalei det ordet. 

Skrevet

Jeg tror ikke det er et Oslofenomen, men det er utvilsom et ord som hører hjemme under fanen kebabnorsk. Tror det er arabisk, det betyr ihvertfall "jeg sverger". Jeg jobber på en flerkulturell skole. Walla-uttrykket er en uting som mange av elevene sjøl ikke har noe forhold til at de sier i hytt og pine. Jeg er møkkalei det ordet. 

Spurte jentungen nå, men hun kunne bare bekrefte at det ikke er et uttrykk som brukes på skolen her i alle fall.

Gjest Gargamel
Skrevet

I mine timer må elevene ned og gjøre ti push-ups hver gang de sier "walla". Jeg hater det ordet!

Hvorfor skal du bruke tid og energi på å slå ned på et helt harmløst uttrykk? Det kommer jo nye ord inn i språket hele tiden. Ord som "kult" og "kjipt" var også moteord blant ungdom for 40 år siden, men nå er de helt innarbeidet. Det var sikkert noen lærere som irriterte seg grønne over det og prøvde å stoppe det.

Skrevet

Hvorfor skal du bruke tid og energi på å slå ned på et helt harmløst uttrykk? Det kommer jo nye ord inn i språket hele tiden. Ord som "kult" og "kjipt" var også moteord blant ungdom for 40 år siden, men nå er de helt innarbeidet. Det var sikkert noen lærere som irriterte seg grønne over det og prøvde å stoppe det.

Jeg synes ikke ordet er så harmløst, jeg sverger til Allah og ordet ære gjør meg direkte uvel.  Ingen hadde fått brukt de ordene inne i mitt hus.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg synes ikke ordet er så harmløst, jeg sverger til Allah og ordet ære gjør meg direkte uvel.  Ingen hadde fått brukt de ordene inne i mitt hus.

Tenk et øyeblikk over at dette sannsynligvis er dagligtale for mange, på samme måte som vi sier "Herregud" uten å legge noe religiøst i det.

Jeg synes det tyder på fremmedfrykt hvis man blir uvel bare fordi ordet opprinnelig er avledet av Allah. Man kan ikke forvente at innvandrere og norske ungdommer skal føle den samme frykten for ordet. Dermed  virker det urimelig å slå ned på det. Det er tross alt ikke et skjellsord eller banneord. 

Enda verre: Man befester inntrykket av at innvandrere, deres språk og religion er noe skummelt. Bøllene synes sikkert det er helt supert at ordene får en sånn kraft. Andre innvandrere blir fremmedgjort.

Nicklusheletida
Skrevet

Spurte jentungen nå, men hun kunne bare bekrefte at det ikke er et uttrykk som brukes på skolen her i alle fall.

Den yngste her hadde hørt det. Hun sa : Det har noe med koranen å gjøre, men det er bare et tulleord som noen bruker.

Jeg har aldri hørt det.

Skrevet

Den yngste her hadde hørt det. Hun sa : Det har noe med koranen å gjøre, men det er bare et tulleord som noen bruker.

Jeg har aldri hørt det.

:-)

det er fordi vi er litt like det :-)

Nicklusheletida
Skrevet

Ordet brukes vel,ikke på vestkanten.

Anonymkode: d4ab7...c29

Nei, det kan hende, men på den skolen hun går så brukes det.

Nicklusheletida
Skrevet

:-)

det er fordi vi er litt like det :-)

Åja, er dere det :-)

Skrevet

Fordi jeg ikke vil ha kebabnorsk i mine norsktimer.

Som jeg sa er elevene fullstendig bevisstløse mtp. at de bruker det hele tida. En del av dem har et ekstremt fattig ordforråd, dette til tross for at de er både 2. og 3. generasjons innvandrere. Jeg synes det er viktig å bevisstgjøre dem på meningsløse ord som de bruker i hytt og pine, og jeg er opptatt av at de skal lære seg korrekt norsk. Det er ingen andre som pirker på norsken deres, så hvorfor skal ikke jeg gjøre det? Hvis ingen gjør det, blir de jo aldri noe bedre.

Skrevet

Jeg har aldri hørt det.

Det brukes på skolen her jeg bor, men kun av ungdom med minoritetsbakgrunn, i følge Guttungen. Datra kjente også til uttrykket.

Nicklusheletida
Skrevet

Det brukes på skolen her jeg bor, men kun av ungdom med minoritetsbakgrunn, i følge Guttungen. Datra kjente også til uttrykket.

Etter at hun begynte på ungdomskolen er det flere på skolen med minoritetsbakgrunn.

Skrevet

Å nei, jeg spiste litt av kompisen min sin pasta og kjøttsaus...håper jeg ikke har lagt på meg i morgen.

Skrevet

Tenk et øyeblikk over at dette sannsynligvis er dagligtale for mange, på samme måte som vi sier "Herregud" uten å legge noe religiøst i det.

Nettopp.  Da trenger man jo ikke legge noe mer og "dypere" i at norsklæreren slår ned på det, heller.  Så lenge det handler om bevisstgjøring rundt det språklige, kan det være helt på sin plass at ungdom får beskjed om å bruke andre ord enn "walla" eller "herregud" i omtrent hver eneste setning.  I min skoletid handlet det gjerne om at det fantes andre adjektiv enn "jævlig". 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...