Gå til innhold

Jeg sier, walla


mxxmas

Anbefalte innlegg

Kjære vene som du maser om den magen da! Det er så sykt irriterende med alle avsporingene på Dol.

Nå var vel akkurat denne tråden mxxmas sin og handlet om magen hennes.  Det var vi andre som sporet den av ved å diskutere "walla"-ordet og andre ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Nå var vel akkurat denne tråden mxxmas sin og handlet om magen hennes.  Det var vi andre som sporet den av ved å diskutere "walla"-ordet og andre ting ;)

Det var åpenbart ironisk ment fra Tonies side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du "bydel" slik det brukes i Oslo (altså en av våre 15 bydeler), eller mener du et bestemt (lite) strøk?  Jeg tviler på at det finnes en hel bydel der dere ikke kan oppholde dere.  Men selvfølgelig finnes det enkelte områder der det ikke er så smart å gå alene sent om kvelden, slike finnes i de fleste storbyer.   

 

Hei!

Jeg vet ikke hva jeg mente, men det var jo et område i en bydel, faktisk Furuseth. Det hjalp ikke akkurat på fordommene våre å bli "jaget" av innvandrere. Dvs vi ble truet, men så kom to hyggelige nordmenn som snakket norsk, da følte vi oss tryggere, men aldri drar vi dit igjen. Selvsagt var dette bøller, araberbøller, kun gutter som burde vært hjemme og gjort lekser, men foreldrene har ikke kontroll ofte på sine muslimske gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er magen bittelitt tilbake etter at jeg var så dum å spise pizza igår. Ble så fysen pga lite mat og masse trening, running på elixia og lang gåtur til senteret fordi jeg brukte et senter jeg ikke pleier bruke.

Og så var jeg blakk og hadde besøk av en kompis som hadde penger å legge ut for peppes... Så spiste en halv stor peppes pizza.

 

Men det blir ikke noe mer peppes pizza altså. Nå blir det laks og torsk og jeg nærmer meg under 80 kg og i morgen er nok magen flatere igjen. Og onsdag er det time med PT igjen og på fredag også. Elsker PT. Blitt mye sterkere i beina. Før klarte jeg nesten ikke ta utfall (lårene), men nå klarer jeg det med vekter og uten masse pauser.

 

Walla har jeg fra en fest med kurdere og en jente fra kashmir, beklager :P

:-)

Så bra du greier holde deg til emne i din egen tråd:-)

og enda bedre at du ikke blir sur på alle oss avsporerne:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.  Da trenger man jo ikke legge noe mer og "dypere" i at norsklæreren slår ned på det, heller.  Så lenge det handler om bevisstgjøring rundt det språklige, kan det være helt på sin plass at ungdom får beskjed om å bruke andre ord enn "walla" eller "herregud" i omtrent hver eneste setning.  I min skoletid handlet det gjerne om at det fantes andre adjektiv enn "jævlig". 

sånn tenker jeg også,

Jeg har selv slått ned på ordet, herregud, her hjemme. Jeg hadde ikke gjort det om det ble sagt et par ganger, men vi har hatt barn her som sier herregud i hver setning. Da ga jeg barnet beskjed om at jeg mislikte ordet. Om det var banning ville jeg også sagt i fra, walla har jeg aldri hørt noen si. Mest har jo dette med at samtalene blir oppstykket og rare når man istedet for å finne gode ord, tyr til de samme ordene, muligens pga av dårlig ordforråd/uvane. Jeg har også sagt i fra til barn som setter på ordet, drit, forran alt de sier. Jeg har ikke trengt si i fra til voksne, de som banner, banner lite eller ikke i vårt hjem, da jeg hadde håndverkere her og de bannet i hver setning, selv om de faktisk var i godt humør, så sa jeg ikke noe, jeg holder ut en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er bra at du gjør det! Viktig å bli bevisst på hva slags ordforråd og uttale en har!

Hjemme hos oss er det ikke så mange besvergelser, men jeg gir meg ikke i kampen mot schirka, schole, schøtt osv :-P Det er heldigvis bare 1/3 av mine som fremdeles prøver seg. 2/3 har merkelig nok hørt på meg :-)

:-)

Jeg har korrigert barn på besøk jeg:-) ikke mine egne på akkurat det, men det er en merkelig ting, selv om de snakker korrekt, og med en -endelser og er nøye på å ta vare på sitt bokmål, et par av de er veldig konservative da, de snakker nærmere riksmål.

Men egentlig om du vet/skjønner hva jeg mener/evt hva dette kommer av, så er jeg glad for å vite det. Du skjønner, selv om jeg har tydelig artikulering, verken far eller jeg snakker nasalt, så er det som om alle barna, snakker ørlite nasalt, og som om ordene er litt lenger, som om de drar mikrolite, men lenger enn meg på enkeltvokaler, så får man en annerledes klang i øret, hva kan det dreie seg om?

Feks et ord som pent, jeg sier pent, tydelig artikulering, kort e, tydelig t, men barna, litt lenger e, som om eee, også selv om de sier t, så er den mye bløtere enn min t. Jeg spurte datteren min, og hun hadde ikke tenkt på det, men jeg ser hun lager en t lyd ved å sette tungen et annet sted enn meg. (det ser ut som hun må si t, men helst vil unngå det, om du skjønner)

Ja ja, ikke så viktig, men syns bare rart at jeg hører noe annerledes, men jeg greier ikke å helt sette fingeren på hva det er.  feks Fabian Stang, han snakker tydelig nasalt og drar på ordene, men selv om han har dette veldig tydelig, så klarer jeg ikke å forklare hva det er, vi snakker samma dialekt, men jeg syns det der nasale er merkelig, og den der summelyden, som om man ikke kan avslutte noe ord tydelig, er merkelig. Både jeg og far har rulle-R, men ingen av barna, så det er litt rart.

Jeg sendte alle barna til logoped:-) men neida, logopeden syns de snakket utmerket:omen logopeden rullet ikke selv på R, så det er muligens en lyd som forsvinner:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, jeg spiste litt av kompisen min sin pasta og kjøttsaus...håper jeg ikke har lagt på meg i morgen.

Hei!

 

neida, det er ikke hva man gjør en sjelden gang som betyr noe, men det du greier på de fleste hverdagene, :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BrukerErHeltAnonym

:-)

Jeg har korrigert barn på besøk jeg:-) ikke mine egne på akkurat det, men det er en merkelig ting, selv om de snakker korrekt, og med en -endelser

Hvorfor er a-endelser "galt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er a-endelser "galt"?

Det er ikke grammatikalsk galt med a-endelser i bokmål, 

Men jeg liker ikke måten bokmål, tidligere riksmål, blir snik-nynorsket, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke grammatikalsk galt med a-endelser i bokmål, 

Men jeg liker ikke måten bokmål, tidligere riksmål, blir snik-nynorsket, 

Mulig jeg misforstår nå, men sier du - om de gjør i Bergen - jenten og hytten? Det gir meg frysninger omtrent, det er så fryktelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår nå, men sier du - om de gjør i Bergen - jenten og hytten? Det gir meg frysninger omtrent, det er så fryktelig!

:-)

da vil jeg ikke svare deg:-) jeg vil ikke gi deg frysninger Lillemus.

(men jeg sier etter og nå og Grunerløkka :lol:) (av og til tøffer jeg meg opp og forsøker meg på humor på dol, det er noen ganger jeg tenker wow, om jeg snakket så løssluppent i RL som jeg av og til har skrevet:-) jeg øver meg litt bort fra prinsippene mine:-)(men det er ikke lett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Hvorfor er a-endelser "galt"?

De tyske hanseatene i Norge snakket et slags kebebnorsk/kraut-norsk med mange tyske låneord og forenklet grammatikk. Blant annet skilte de ikke mellom han- og hunkjønn (i språket, altså). Det er er forklaringen på at man nesten bare har hankjønn i bergensdialekt. Jeg tuller ikke. Dette er noe de tok opp i "Språkteigen".

Siden de utgjorde en overklasse ble nok bruk -en endringer regnet som ekstra fin og dannet tale etter en stund.( Dette siste er min personlige teori.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden de utgjorde en overklasse ble nok bruk -en endringer regnet som ekstra fin og dannet tale etter en stund.( Dette siste er min personlige teori.)

De må da vite at de eneste ord med a-endelser en sier på vestkanten er "villa", "pappa" og "VISA"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår nå, men sier du - om de gjør i Bergen - jenten og hytten? Det gir meg frysninger omtrent, det er så fryktelig!

Jeg sier hytta og jenta, men kan finne på å si både solen og damen, på samme måte som mange jeg kjenner.

 

Og jeg bruker aldri ordet "ei" - sier ulogisk nok "én jente - jenta". Det er vel en slags sosiolekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må da vite at de eneste ord med a-endelser en sier på vestkanten er "villa", "pappa" og "VISA"?

Nei man sier,

villaen, pappaen min, visaen min ;)( eller visaen til pappaen min bedre)

Selv er jeg selveste rølpe-frua på vetskanten, sier GrünerløkkA :-) snakker ikke nasalt, og sier ikke peeeendth.(pent) (dette vet jeg ikke om skyldes lesping eller nasal genmutasjon eller kroniske bihuleforstoppelse, jeg aner ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man sier,

villaen, pappaen min, visaen min ;)( eller visaen til pappaen min bedre)

Selv er jeg selveste rølpe-frua på vetskanten, sier GrünerløkkA :-) snakker ikke nasalt, og sier ikke peeeendth.(pent) (dette vet jeg ikke om skyldes lesping eller nasal genmutasjon eller kroniske bihuleforstoppelse, jeg aner ikke)

Grünerløkken tror jeg ingen "innfødte" på vestkanten vil si, om noen overhodet sier det må det være "wannabes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grünerløkken tror jeg ingen "innfødte" på vestkanten vil si, om noen overhodet sier det må det være "wannabes".

ok,

jeg har innfødte, og ikke så veldig gamle heller tanter og onkler på vestkanten, de sier grunerløkken:-) og da smiler vi, barna og jeg:-) noe de ser, og de ler. Det er sånne ting man bare må smile til, nytter ikke si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok,

jeg har innfødte, og ikke så veldig gamle heller tanter og onkler på vestkanten, de sier grunerløkken:-) og da smiler vi, barna og jeg:-) noe de ser, og de ler. Det er sånne ting man bare må smile til, nytter ikke si noe.

Ja, mine besteforeldre sa nok også det, men de har vært døde i over 20 år. Når jeg tenker meg om er det ikke helt umulig min far kunne finne på å si det også.... men han er ganske gammel, da ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Jeg har korrigert barn på besøk jeg:-) ikke mine egne på akkurat det, men det er en merkelig ting, selv om de snakker korrekt, og med en -endelser og er nøye på å ta vare på sitt bokmål, et par av de er veldig konservative da, de snakker nærmere riksmål.

Men egentlig om du vet/skjønner hva jeg mener/evt hva dette kommer av, så er jeg glad for å vite det. Du skjønner, selv om jeg har tydelig artikulering, verken far eller jeg snakker nasalt, så er det som om alle barna, snakker ørlite nasalt, og som om ordene er litt lenger, som om de drar mikrolite, men lenger enn meg på enkeltvokaler, så får man en annerledes klang i øret, hva kan det dreie seg om?

Feks et ord som pent, jeg sier pent, tydelig artikulering, kort e, tydelig t, men barna, litt lenger e, som om eee, også selv om de sier t, så er den mye bløtere enn min t. Jeg spurte datteren min, og hun hadde ikke tenkt på det, men jeg ser hun lager en t lyd ved å sette tungen et annet sted enn meg. (det ser ut som hun må si t, men helst vil unngå det, om du skjønner)

Ja ja, ikke så viktig, men syns bare rart at jeg hører noe annerledes, men jeg greier ikke å helt sette fingeren på hva det er.  feks Fabian Stang, han snakker tydelig nasalt og drar på ordene, men selv om han har dette veldig tydelig, så klarer jeg ikke å forklare hva det er, vi snakker samma dialekt, men jeg syns det der nasale er merkelig, og den der summelyden, som om man ikke kan avslutte noe ord tydelig, er merkelig. Både jeg og far har rulle-R, men ingen av barna, så det er litt rart.

Jeg sendte alle barna til logoped:-) men neida, logopeden syns de snakket utmerket:omen logopeden rullet ikke selv på R, så det er muligens en lyd som forsvinner:-)

 

Skjønner hva du mener med den nasale lange vokallyden. Det er sånn vi gjør når vi hermer etter Oslo-folk :-)

Men sier du at alle barna deres skarrer, når dere bor i Oslo og  begge dere foreldre ruller? Merkelig.

Jeg synes det høres litt rart ut når folk snakker Oslo-dialekt med skarring og tilsvarende når folk snakker Kristiansands-dialekt med rulling på R'en :-D

Ville ikke logopeden gjøre noe med manglende rulling altså? Rart.

Jeg lespet litt da jeg var barn, men klarte å fjerne det ved hjelp av logopedtimer på barneskolen. Min far lesper litt, men han har nok aldri brydd seg om å gjøre noe med det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...