Gå til innhold

Jeg sier, walla


mxxmas

Anbefalte innlegg

Ja, mine besteforeldre sa nok også det, men de har vært døde i over 20 år. Når jeg tenker meg om er det ikke helt umulig min far kunne finne på å si det også.... men han er ganske gammel, da ;).

tantene og onklene mine er mellom 50 og 60 år, samt litt over, så ikke så gamle.

men nu og efter øker med alderen, det erfarer jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner hva du mener med den nasale lange vokallyden. Det er sånn vi gjør når vi hermer etter Oslo-folk :-)

Men sier du at alle barna deres skarrer, når dere bor i Oslo og  begge dere foreldre ruller? Merkelig.

Jeg synes det høres litt rart ut når folk snakker Oslo-dialekt med skarring og tilsvarende når folk snakker Kristiansands-dialekt med rulling på R'en :-D

Ville ikke logopeden gjøre noe med manglende rulling altså? Rart.

Jeg lespet litt da jeg var barn, men klarte å fjerne det ved hjelp av logopedtimer på barneskolen. Min far lesper litt, men han har nok aldri brydd seg om å gjøre noe med det.

 

;-) ok interessant,

jeg snakker ikke nasalt da, men siden jeg har absolutt gehør hører jeg det nok bedre enn andre.

Barna skarrer ikke veldig tydelig, men du vet sånn, der de sier r, men uten å si r ( mm ikke lett å forklare)

ja logopeden, som skajjet eller ikke kunne si j, sa de hadde da fin nok j (j skal være r :lol:)

Barna lesper ikke veldig tydelig, men ala mild versjon Fabian Stang, om du har hørt han, han høres lett beruset ut uten å være det, altså i mine ører)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-) ok interessant,

jeg snakker ikke nasalt da, men siden jeg har absolutt gehør hører jeg det nok bedre enn andre.

Barna skarrer ikke veldig tydelig, men du vet sånn, der de sier r, men uten å si r ( mm ikke lett å forklare)

ja logopeden, som skajjet eller ikke kunne si j, sa de hadde da fin nok j (j skal være r :lol:)

Barna lesper ikke veldig tydelig, men ala mild versjon Fabian Stang, om du har hørt han, han høres lett beruset ut uten å være det, altså i mine ører)

 

Er det virkelig sant - at logopeden sa det? Huff da...

Jeg forstår hva du mener med å si r uten å si r. Litt som Anniken Huitfeldt? Men hun har nok mer tydelig ikke-r/oslo-skarre-r.

Har ikke lagt merke til at Fabian Stang lesper, men skal lytte neste gang jeg hører ham.

Hos oss er det sj-lyden som omtrent har forsvunnet. Tradisjonelt har vi hatt en veldig skarp sj-lyd, der vi tydelig sier S'en før J'en, uten noen sh-lyd. Altså sjø, sjal, sjøl, sjakk, osv (der alle lydene sies). Ungene mine sier det nå bare innimellom for å være morsomme, eller for å herme etter meg, eller for å snakke skikkelig  breit kristiansandsk (jeg sier altså sjikkeli, de sier shikkeli) - men dessverre merker jeg at jeg også blir påvirket, og jeg tar meg selv i oftere og oftere at jeg har den "oslo-lyden" sch i disse ordene jeg og ;-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig sant - at logopeden sa det? Huff da...

Jeg forstår hva du mener med å si r uten å si r. Litt som Anniken Huitfeldt? Men hun har nok mer tydelig ikke-r/oslo-skarre-r.

Har ikke lagt merke til at Fabian Stang lesper, men skal lytte neste gang jeg hører ham.

Hos oss er det sj-lyden som omtrent har forsvunnet. Tradisjonelt har vi hatt en veldig skarp sj-lyd, der vi tydelig sier S'en før J'en, uten noen sh-lyd. Altså sjø, sjal, sjøl, sjakk, osv (der alle lydene sies). Ungene mine sier det nå bare innimellom for å være morsomme, eller for å herme etter meg, eller for å snakke skikkelig  breit kristiansandsk (jeg sier altså sjikkeli, de sier shikkeli) - men dessverre merker jeg at jeg også blir påvirket, og jeg tar meg selv i oftere og oftere at jeg har den "oslo-lyden" sch i disse ordene jeg og ;-)

 

 

 

 

Ja det sa logopeden, og jeg ble sånn:o og i tillegg sa hun, "barna har jo så fin R", (ehh  den hører ikke jeg tenkte jeg)

Ja Anniken Huitfeldt, det var et bra eksempel, sånn snakker jo mange av de unge. 

Ja jeg/vi sier shjø for sjø og shjakk for sjakk :-) 

Har du en favorittdialekt i Norge? det har jeg:-) har du hørt ordet, oeintslig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det sa logopeden, og jeg ble sånn:o og i tillegg sa hun, "barna har jo så fin R", (ehh  den hører ikke jeg tenkte jeg)

Ja Anniken Huitfeldt, det var et bra eksempel, sånn snakker jo mange av de unge. 

Ja jeg/vi sier shjø for sjø og shjakk for sjakk :-) 

Har du en favorittdialekt i Norge? det har jeg:-) har du hørt ordet, oeintslig?

Har aldri hørt ordet oeintslig!

Det er mange fine dialekter - jeg er nok mest glad i sørlands- og vestlandsdialekter, som de fra

Kristiansand, Lillesand, Grimstad, Vennesla, Valle/Bykle, Jæren og Høy-Jæren (fra de små bygdene i Rogaland), Haugesund, Voss, Hardanger, Sunnfjord, Romsdalen (bygdene innenfor Molde) -

men også dialektene i Gudbrandsdalen (fra Øyer og nordover) er flotte :-)

Liker at det både er spesiell grammatikk, og også er en del uvante/gammeldagse ord som fremdeles er levende med i dialekten fremdeles.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt ordet oeintslig!

Det er mange fine dialekter - jeg er nok mest glad i sørlands- og vestlandsdialekter, som de fra

Kristiansand, Lillesand, Grimstad, Vennesla, Valle/Bykle, Jæren og Høy-Jæren (fra de små bygdene i Rogaland), Haugesund, Voss, Hardanger, Sunnfjord, Romsdalen (bygdene innenfor Molde) -

men også dialektene i Gudbrandsdalen (fra Øyer og nordover) er flotte :-)

Liker at det både er spesiell grammatikk, og også er en del uvante/gammeldagse ord som fremdeles er levende med i dialekten fremdeles.

 

Ok, Oeintslig kommer fra Brønnøysund, og er Norges aller vakreste dialekt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår nå, men sier du - om de gjør i Bergen - jenten og hytten? Det gir meg frysninger omtrent, det er så fryktelig!

Eneste a-endelser i Bergen er Hansa og Erna.

Anonymkode: d4ab7...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det sa logopeden, og jeg ble sånn:o og i tillegg sa hun, "barna har jo så fin R", (ehh  den hører ikke jeg tenkte jeg)

Ja Anniken Huitfeldt, det var et bra eksempel, sånn snakker jo mange av de unge. 

Ja jeg/vi sier shjø for sjø og shjakk for sjakk :-) 

Har du en favorittdialekt i Norge? det har jeg:-) har du hørt ordet, oeintslig?

Og hva betyr det?

Anonymkode: d4ab7...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg har ingen problemer med noen dialekter, men jeg liker ikke tilgjort språk:

-Trøndere som prøver å snakke østlending for å virke "fine". "Jei", "mei" etc

-Intellektuelle og politikere som prøver å ape etter "grasrota" ved å si "Faaagforening", "Klassekampa" og bruke slitne uttrykk fra sjøfart og landbruk.

-Feminister som vil vise at de er like tøffe som "mannfolka" ved å bruke mest mulig vulgært språk. F.eks Tusvik: "Eias briller har flekker av sæd". Tips: Menn over pubertetsalder snakker faktisk ikke så vulgært, selv når vi drikker øl uten damer til stede.

Den aller fineste dialekten er ålesundsdialekt hvis det er en søt dame. Den verste dialekten er også ålesundsdialekt hvis en mann snakker den gjennom nesa som "Leif-Per".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Fordi jeg ikke vil ha kebabnorsk i mine norsktimer.

Som jeg sa er elevene fullstendig bevisstløse mtp. at de bruker det hele tida. En del av dem har et ekstremt fattig ordforråd, dette til tross for at de er både 2. og 3. generasjons innvandrere. Jeg synes det er viktig å bevisstgjøre dem på meningsløse ord som de bruker i hytt og pine, og jeg er opptatt av at de skal lære seg korrekt norsk. Det er ingen andre som pirker på norsken deres, så hvorfor skal ikke jeg gjøre det? Hvis ingen gjør det, blir de jo aldri noe bedre.

OK. Lykke til med å få ungdom til å slutte å bruke moteord. Jeg skal prøve å slå hjul opp trappa imens....

Neida, jeg er enig i at det er en fordel i livet å kunne godt norsk. Jeg reagerte bare når du skrev at du avkrevde 10 push-ups hver gang noen brukte et harmløst ord som "walla", selv om det neppe var bokstavelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK. Lykke til med å få ungdom til å slutte å bruke moteord. Jeg skal prøve å slå hjul opp trappa imens....

Neida, jeg er enig i at det er en fordel i livet å kunne godt norsk. Jeg reagerte bare når du skrev at du avkrevde 10 push-ups hver gang noen brukte et harmløst ord som "walla", selv om det neppe var bokstavelig.

Det er helt bokstavelig. Walla = 10 push-ups. Det er regelen.

Det handler ikke om å få ungdommen til å slutte å bruke moteord, den handler om å øke deres egen mottakerbevissthet. Vi jobba mye med dette i fjor, i retorikken også. Rett språk til rett tid. 

Som jeg sa: Hvis ikke jeg peser dem på korrekt språkbruk, er det ingen andre som gjør det. Og gudene skal vite at de trenger det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt bokstavelig. Walla = 10 push-ups. Det er regelen.

Det handler ikke om å få ungdommen til å slutte å bruke moteord, den handler om å øke deres egen mottakerbevissthet. Vi jobba mye med dette i fjor, i retorikken også. Rett språk til rett tid. 

Som jeg sa: Hvis ikke jeg peser dem på korrekt språkbruk, er det ingen andre som gjør det. Og gudene skal vite at de trenger det.

 

 

Hei!

Er enig i det, men jeg håper du følger opp med andre minst like irriterende ord, spesielt ordet drit, som en del setter på i nesten hver setning, og herregud. (ordet liksom syns jeg også er forvirrende brukt, når noen mener noe, men så setter de ordet liksom inni setningen. Eller "holdt jeg på å si" ja så har de sagt det,:huh:) eller ordet "særr", betyr seriøst, og settes også på i det jeg vil kalle hytt og pine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BrukerErHeltAnonym

Hei!

Jeg leste artikkelen, det var ingen dokumentar du linket til, kan evt se den om du linker til den. (men jeg tok poenget)

 

 

Dokumentaren lå på NRK Web-TV, men den er visst fjernet nå (lurer på hvorfor!). Den ligger dog på YouTube (i to deler):

https://www.youtube.com/watch?v=jr2LnsmO9HU 

En slik omvendt stigmatisering og slike konflikter er noe man vil se mer av fremover med ghettofiseringen i Oslo.

Er dette noe en bør utsette barna sine for?

Endret av BrukerErHeltAnonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentaren lå på NRK Web-TV, men den er visst fjernet nå (lurer på hvorfor!).

Det er ingen av Spekter-dokumentarene som ligger ute lenger (bortsett fra det som ble sendt i 2013).  Disse programmene er jo fra 2007 - 2008, så det er ikke noe rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var da en ekstremt lang tråd. Jeg har ikke lest alle innleggene, det klarer jeg ikke. Så om noen allerede har skrevet det så beklager jeg. Jeg tror ikke mxxmas mener walla som i "sverger ved allah" ,men voila som uttales nesten walla. Utrolig hvordan man kan få en tråd om mxxmas sin lekre mage til å handle om innvandrere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BrukerErHeltAnonym

Hei!

Jeg leste artikkelen, det var ingen dokumentar du linket til, kan evt se den om du linker til den. (men jeg tok poenget)

Men uavhengig av det, er jeg enig med deg i mye.

I områder av Oslo, hvor det er så lite nordmenn ville jeg ikke hatt barnet mitt på den lokale skolen, rett og slett fordi jeg har erfart, via en venn , som fikk ranselpost, (og mine egne tanker også egentlig basert på fakta) om at alle barna skulle pynte seg til fredag pga av Id, at det ikke er enkelt å være de få norske på skolen.

Jeg sa til min venn at de burde ta barna ut av den lokale skolen og sende dem til privatskoler, ikke fordi jeg ikke liker innvandrere, men fordi det blir galt med ghettoer, jeg har aldri vært tilhenger av ghettoer og ensrettinger! I tillegg ble min venns barn mobbet fordi de var kristne, ikke bare av de muslimske elevene, men også av enkelte muslimske lærere.

Jeg er såpass nære at jeg er mer av tante enn venn, og jeg la derfor et sterkt press på familien, men mor og far var kompromissløse. 

Nettopp. Men denne ghettofiseringen er et direkte resultat av den politikken du støtter. Men det er det sikkert greit å gjøre når du ikke føler problemene den skaper på kroppen i det daglige. Det er neppe tilfeldig at de som er mest positive til innvandringen (har "akademisk" kunnskap om det, for å sitere moren i dokumentaren) er de som ikke lever i ghettoene på østkanten, men som oftest er bosatt i de hvite enklavene på vestkanten.

Her er en liten liste over hvordan koranen omtaler de vantro:

- De bryr seg ikke om sannheten. (sure 2:6)
- De er løgnere. (2:8)
- De vil lure Gud og de troende. (2:9)
- De har en sykdom i sine hjerter. (2:10)
- De er ufredsskapere. (2:12)
- De bedrar. (2:14)
- De er døve, stumme og blinde. (2:18)
- De er så dumme at de bare registrerer lyden når man roper til dem, uten å forstå. (2:171)
- De er materialistiske. (2:212)
- De er uretferdige. (2:254)
- De stjeler andres eiendom. (4:161)
- De misleder folk. (3:149)
- De konspirerer for å drepe og skade. (8:30)
- De forfølger en pga tro. (14:13)
- De er uoppmerksomme/ignorante/hensynsløse. (21:97)
- De er arrogante. (29:47-55)
- De følger innbilninger. (54:3)
- De forfølger. (54:9)
- De lurer mennesker. (59:16)
- De har gitt fra seg evnen til å forstå. (63:3)

Finnes det noen som tror at det hatet koranen sprer om de vantro ikke får konsekvenser i det virkelige liv? 

Men uavhengig av dette, er flyktningebarne et helt annet avsnitt, de er de få som har vært her lenge, som ofte ikke kjenner annet enn norsk kultur, de er godt integrert som oftest, og ser man alle de hundervis av videoer av dem, ser man fortvilte familier av typen to-tre barn, mor uten hijab, norske venner, mor på vei inn i arbeidslivet, far i arbeide, det er dette, akkurat dette, at det er disse familiene, som er så godt integrert, så takknemlige, så ydmyke, at de skal bli sendt ut som vekker et enormt engasjement hos mange nordmenn.

 

De er i mindretall blandt muslimene i Norge. Du må ikke la deg lure av propagandaen vi til vanlig får servert i media.

Endret av BrukerErHeltAnonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BrukerErHeltAnonym

Dette var da en ekstremt lang tråd. Jeg har ikke lest alle innleggene, det klarer jeg ikke. Så om noen allerede har skrevet det så beklager jeg. Jeg tror ikke mxxmas mener walla som i "sverger ved allah" ,men voila som uttales nesten walla. Utrolig hvordan man kan få en tråd om mxxmas sin lekre mage til å handle om innvandrere :P

"walla" betyr kun én ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...