Gå til innhold

Amming og store bryst


nordavind

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter hjemme 3. dag med mitt nyfødte vidunder. Vil han jo så gjerne alt mulig godt, men vi har litt startproblemer med amminga. Han strever sånn med å ta mine store bryst med flate vorter. Det er bare den ene puppen han klarer med, og ofte etter 1 times "kamp", men når han først tar den så suger han lenge og er fornøyd. Og så er neste problem at han spiser så sjelden. Det kan gå både 6 og 7 timer mellom hver gang vi klarer å få i han mat.

Så mine spørsmål er:

1. Finnes det noe informasjon om amming og store bryst/flate vorter - stillinger, teknikker osv. ? Jeg ser jo knapt hva som skjer under puppen hverken når vi sitter eller ligger så det er så vanskelig å hjelpe han. Fortvilende!

2. Er det farlig at det går så lenge mellom måltidene? Bør vi vekke han oftere og mate han? Ikke mer enn 4 timer sa de på barsel, men om vi vekker han så skriker han gjerne til det har gått nærmere 6 timer før han spiser.Gutten virker ellers fornøyd, han er stort sett rolig, men illskriker gjerne med kraft og temperament når vi har matseansene og fyller bleiene godt med lys urin og bæsj.

3. Jeg pumper foreløpig det andre brystet for å gjøre brystvorta mer markert. Og så har jeg albueskjell på. Er det noe mer jeg kan gjøre for å gjøre det lettere tilgjengelig for en liten munn?

Svar mottas med stor takk.

Hilsen ifra ho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pregnasaurus

Hei

Også jeg har store bryst og slet med flate brystvorter i begynnelsen. Det tar imidlertid ikke så mange dagene til før vortene kommer ut ( eller det gjorde det i hver fall ikke for meg). Jeg brukte et gummiskjold ( husker ikke hva det heter, men fikk kjøpt det både på barselsavd. og på apoteket). Det er myk gummi som lager et vakum og slutter tett om brystvorten. Brukes også ved ømme vorter. Det er en liten tut på, så barnet får en "vorte" å suge på. Det hjalp for meg, tror jeg sluttet å bruke det etter 14 dagers tid.

Har du en god ammepute? Det bør du ha!

Du må nok holde litt på brystet også så ikke småtten blir kvalt. ( Jeg bruker tommel og pekefinger). Godt er det også, da sikrer du en riktig sugeteknikk slik at ikke ungen "henger" i puppen.

Det var det jeg kunne komme på. Ikke vent for lenge hvis du ikke får det til. Ta kontakt med helsestasjonen for veiledning!

Lykke til!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Gratulerer med den lille.

Jeg har ikke så mye erfaring med akkurat dette, men jeg har også hatt det slik at jeg må "holde" brystet litt tilbake rett forran nesen til barnet.

Dette med flate brystvorter vet jeg ikke noe om, men jeg har hørt at disse melkeoppsamlerene, som fåes kjøpt på apoteket, skal være gode også i den sammenheng. Disse melkeoppsamlerene settes på brystet, inni BH`en, og da blir det ett lite trykk mot brystet slik at vorta kommer lengre frem.

Ellers vil jeg anbefale deg å kontakte ammehjelpen, for de kan helt sikkert hjelpe deg. De kan nok dette. Har funnet linken over siden der du får oversikt over ammehjelpere over hele landet. Dem kan du kontakte når som helst.

Lykke til!

http://www.ammehjelpen.no/kontakt.htm

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med den lille!

Alle babyer jeg har kjent har "borret" hodet/ansiktet inn i brystet når de drikker, jeg pleide å bruke en finger til å lage et lite "pusterom" rundt nesa til babyen men det er visstnok ikke nødvendig, babyene FÅR puste, det er en primitiv refleks å sørge for det. De liker å borre hodet/ansiktet inn i ting, et bryst, et teppe, veggen på senga.

Et fult bryst kan være vanskelig å gripe med munnen, du kan forsøke å håndmelke ut litt før du starter, trolig vil det også hjelpe hvis du ammer hyppigere så brystet ikke blir så fullt.

Vår datter var et skikkelig murmeldyr, hun sov 18-20 timer de første ukene, vi vekket henne ca hver fjerde time for at hun skulle få mat, men etter kort tid lot vi henne få lengre strekk på natta.

Kos deg.

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære nordavind. Dette kommer nok til å gå bra bare dere får trent litt siden han allerede tar brystet noen ganger. Ved store bryst er det ofte best å sitte å amme. Rull sammen et håndkle og legg det under brystene slik at de blir løftet opp. Stillingen hvor barnet ligger under armen slik som ved tvillingamming, fungerer ofte fint. Prøv å spiss brystet med hånden slik at brystet ikke blir for stort og utflytende. Det er også viktig at det ikke er sprengt. Håndmelk eller pump før du skal amme slik at barnet klarer å ta tak. Å amme hver 6-7 time høres skjeldent ut. Er det et bryst som er lettere å ta enn det andre så amm heller ofte på det og pump på det andre slik at det lykkes oftere. Da er det større sjanse for å få det til etter hvert på den siden som kanskje ikke går så lett. Brystskjold ble anbefalt av en annen , men om du klarer deg uten, så ta brystskjold som siste valg, da det ofte blir vannskelig å få barnet tilbake til brystet. Om barnet ikke klarer å ta brystet ofte nok så bør det eventuelt koppmates for å få i seg nok melk. Ta kontakt med helsestasjonen for å få mer konkret hjelp med stilling og eventuelt koppmating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...