Gå til innhold

Enkel dose med propranolol kan kurere fobi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm, sånn er det ikke for meg.

Jeg har brukt benzo i årevis med ypperlig effekt, uten bivirkninger. Det er mer enn jeg kan si om SSRI.

Helt enig med deg :)  Jeg har brukt Sobril i 2 år og er langt fra avhengig, og fullstendig uten bivirkninger, kun god og umiddelbar virkning.  SSRI hadde kun bivirkninger for meg, ingen virkning.  Da gir svaret på min medisinering seg selv

Anonymkode: 817fd...a43

Skrevet

Er du like skeptisk til alkohol?

Ja, egentlig. 

Det vil si, jeg skiller mellom to ting. Drikke på fest / for å ha det gøy, og drikke for å roe ned, slappe av, koble av, dempe angst, med mer.

Det førstnevnte er jo litt selvbegrensende og derfor mener jeg skadepotensialet er lavt. Sistnevnte er mer skummelt. Det finnes alltid en eller annen grunn til å drikke, så det kan mye lettere føre til en uheldig uvane eller avhengighet. Trenger du en pils eller tre for å roe deg ned, så synes jeg det er et skritt i en skummel retning. Selv om mengden ikke er så stor.

Jeg skal ikke fordømme å ta et glass vin for å kose seg, men jeg gjør det aldri selv. Kun i godt selskap for min del. 

Skrevet

"Jeg har ingen direkte motstand mot benzo, men jeg har kjent så mange som har rotet seg inn i avhengighet at jeg er litt skeptisk.

Kan jeg spørre hvilken betablokker du brukte? Det er som jeg skriver bare propranolol som har virket på meg mot angst. Andre betablokkere senker bare pulsen (litt).

Vel, den skepsisen synes jeg du uttrykker litt ofte, samtidig som du virker helt ukritisk til mye annet som kan være potensielt langt mer "skadelig" eller ha langt mer bivirkning enn det faktisk benzo har. Benzo er en fantastisk medisin med god effekt på  en del ulike angstlidelser og den har langt færre bivirkninger enn annet som gis uten lignende effekt og med flere bivirkninger.

Det finnes alltid mennesker som roter seg inn i avhengighet. Dette betyr ikke at alle gjør det og at ikke mange fint kan ha det bedre med tilgang til benzo ved behov. For mange er denne medisinen også en trygghet kun å ha tilgjengelig. Det oppleves, for meg, som så merkelig at avhengighetsfaren er nesten det eneste som får fokus når man snakker om benzo. En velfungerende medisin med få bivirkninger. Jeg har opplevd psykiatere som helst ukritisk feks vil skrive ut både Truxal og Zyprexa til daglig bruk fremfor Vival ved behov. Det er i mine øyne helt høl i hue. Men nok om det, Jeg har takk og lov en fornuftig lege :)

Jeg har forsøkt følgende betablokkere: Inderal (verste bivirkning astmalignende følelse som gjorde at jeg knapt kom opp ei vanlig trapp uten 3 stopp). Selozok (som hadde noe av det samme og tillegg så jeg til slutt ut som en alvorlig hjertesyk med rødt hovent ansikt og hals). Metoprolol (samme greiene og flammete utslett). Brevibloc (da holdt jeg på å svime av hver gang jeg skulle være i aktivitet, så trolig noe blodtrykksgreier). Felles for de alle var i tillegg dårlig søvn og, tung pust, svimmelhet, tungsinn og at jeg ikke orket nesten noen ting. Svært redusert livskvalitet med andre ord og det på relativt lave doser. Jeg bruker i dag laveste dose av Emconcor og det er den jeg har hatt minst bivirkninger på. Det eneste jeg egentlig merker at jeg bremses litt i forhold til hva jeg kanskje kan klare å yte når ting blir veldig tungt ved trening. 

Anonymkode: facd4...f07

Beautiful_Creatures
Skrevet

Du skal være litt forsiktig med kombinasjonen av propranolol og stimulerende stoffer. Problemet er at propranolol også blokkerer reseptorer som får blodårene til å utvide seg når de kommer i kontakt med adrenalin. Det gjør at blodårene bare trekker seg sammen, og det kan føre til paradoksalt høyt blodtrykk.

Men det gjelder jo ikke alle, så det er jo igrunn bare å sjekke om blodtrykket blir høyt av kombinasjonen.

OK, det var greit å vite:-) Da kan jeg ihvertfall sjekke det opp nøye og være forsiktig om jeg skule føle for å forsøke en gang. 

Skrevet

Vel, den skepsisen synes jeg du uttrykker litt ofte, samtidig som du virker helt ukritisk til mye annet som kan være potensielt langt mer "skadelig" eller ha langt mer bivirkning enn det faktisk benzo har. Benzo er en fantastisk medisin med god effekt på  en del ulike angstlidelser og den har langt færre bivirkninger enn annet som gis uten lignende effekt og med flere bivirkninger.

Det finnes alltid mennesker som roter seg inn i avhengighet. Dette betyr ikke at alle gjør det og at ikke mange fint kan ha det bedre med tilgang til benzo ved behov. For mange er denne medisinen også en trygghet kun å ha tilgjengelig. Det oppleves, for meg, som så merkelig at avhengighetsfaren er nesten det eneste som får fokus når man snakker om benzo. En velfungerende medisin med få bivirkninger. Jeg har opplevd psykiatere som helst ukritisk feks vil skrive ut både Truxal og Zyprexa til daglig bruk fremfor Vival ved behov. Det er i mine øyne helt høl i hue. Men nok om det, Jeg har takk og lov en fornuftig lege :)

Jeg har forsøkt følgende betablokkere: Inderal (verste bivirkning astmalignende følelse som gjorde at jeg knapt kom opp ei vanlig trapp uten 3 stopp). Selozok (som hadde noe av det samme og tillegg så jeg til slutt ut som en alvorlig hjertesyk med rødt hovent ansikt og hals). Metoprolol (samme greiene og flammete utslett). Brevibloc (da holdt jeg på å svime av hver gang jeg skulle være i aktivitet, så trolig noe blodtrykksgreier). Felles for de alle var i tillegg dårlig søvn og, tung pust, svimmelhet, tungsinn og at jeg ikke orket nesten noen ting. Svært redusert livskvalitet med andre ord og det på relativt lave doser. Jeg bruker i dag laveste dose av Emconcor og det er den jeg har hatt minst bivirkninger på. Det eneste jeg egentlig merker at jeg bremses litt i forhold til hva jeg kanskje kan klare å yte når ting blir veldig tungt ved trening. 

Vel, jeg er (stort sett) enig med deg i at det er bedre å ta benzo ved behov enn å ta Zyprexa fast mot angst. Når jeg sier stort sett så mener jeg at alle jo er ulike. Noen får overhode ikke bivirkninger av Zyprexa og da er det kanskje greit. Nå er jo dosene av AP som brukes mot angst relativt små i forhold til hva som brukes mot mani og schizofreni (Zyprexa kjenner jeg ingenting til, men om man tar f.eks 1 mg Risperdal, 40 mg Zeldox, 100 mg Seroquel eller litt Truxal (kjenner ikke dosene i detalj her men du skjønner sikkert hva jeg mener)) så er ikke det gitt at man får "tunge" bivirkninger som AP kan gi. 

Jeg bruker jo egentlig nå Zeldox mest ved behov mot angst. Jeg er vel sånn sett litt heldig som faktisk har effekt av det, uten å få så mye sløvende bivirkninger lengre. Men til det du sier, kan være det hadde vært bedre å ta benzo ved behov i stedet for hele problemstillingen rundt SSRI, AP, med mer. Hvem vet. Jeg har aldri tatt en eneste pille med benzo (selv om jeg har en pakke Sobril liggende - men jeg har aldri rørt den, har vurdert å teste en Sobril, men har ikke gjort det i frykt for at jeg skal bli glad i å ta det.)

Av de betablokkerene du har tatt så er det Inderal som er propranolol. Du har helt rett, det er noen som ikke tåler den og får astmasymptomer. Da har du i alle fall prøvd og vet at det ikke kan brukes av deg. De andre betablokkerne er selektive betablokkere og har ikke effekt på angst. Jeg tar Selozok selv, ikke mot angst men mot en uskyldig hjerterytmeforstyrrelse. Den har absolutt ikke den samme effekten som propranolol hadde. 

PS: Virker litt rart at du har prøvd Brevibloc og holdt på å svime av når du var i aktivitet. Den gis kun på sykehus intravenøst og har en halveringstid på 9 minutter.

Skrevet

Hva er greia med all trollingen her for tiden? Hadde vært fint om en mod kunne slette alle tullesvarene som forstyrrer saklige diskusjoner.

Gjest Admin Doktoronline
Skrevet

Hva er greia med all trollingen her for tiden? Hadde vært fint om en mod kunne slette alle tullesvarene som forstyrrer saklige diskusjoner.

Vi vil sette pris på om flere bruker muligheten til å rapportere innlegg til oss når de ser noe de mener bør slettes.

Skrevet

Finner ikke så mye trolling akkurat i denne diskusjonen, men generelt enig med deg :)

Skrevet

Vel, jeg er (stort sett) enig med deg i at det er bedre å ta benzo ved behov enn å ta Zyprexa fast mot angst. Når jeg sier stort sett så mener jeg at alle jo er ulike. Noen får overhode ikke bivirkninger av Zyprexa og da er det kanskje greit. Nå er jo dosene av AP som brukes mot angst relativt små i forhold til hva som brukes mot mani og schizofreni (Zyprexa kjenner jeg ingenting til, men om man tar f.eks 1 mg Risperdal, 40 mg Zeldox, 100 mg Seroquel eller litt Truxal (kjenner ikke dosene i detalj her men du skjønner sikkert hva jeg mener)) så er ikke det gitt at man får "tunge" bivirkninger som AP kan gi. 

Jeg bruker jo egentlig nå Zeldox mest ved behov mot angst. Jeg er vel sånn sett litt heldig som faktisk har effekt av det, uten å få så mye sløvende bivirkninger lengre. Men til det du sier, kan være det hadde vært bedre å ta benzo ved behov i stedet for hele problemstillingen rundt SSRI, AP, med mer. Hvem vet. Jeg har aldri tatt en eneste pille med benzo (selv om jeg har en pakke Sobril liggende - men jeg har aldri rørt den, har vurdert å teste en Sobril, men har ikke gjort det i frykt for at jeg skal bli glad i å ta det.)

Av de betablokkerene du har tatt så er det Inderal som er propranolol. Du har helt rett, det er noen som ikke tåler den og får astmasymptomer. Da har du i alle fall prøvd og vet at det ikke kan brukes av deg. De andre betablokkerne er selektive betablokkere og har ikke effekt på angst. Jeg tar Selozok selv, ikke mot angst men mot en uskyldig hjerterytmeforstyrrelse. Den har absolutt ikke den samme effekten som propranolol hadde. 

PS: Virker litt rart at du har prøvd Brevibloc og holdt på å svime av når du var i aktivitet. Den gis kun på sykehus intravenøst og har en halveringstid på 9 minutter.

Jeg har i grunnen, aldri som deg, fryktet at jeg skulle bli for glad i benzo. Av den enkle grunn at jeg har en lege som har gjort meg trygg på at dette ikke er avhengighetsskapende når det brukes som det skal. For meg, har den i vanskelige år, vært mer ei krykke og bruken derfor sporadisk. Og for meg har den derfor heller aldri skapt noen problemer. Jeg har god erfaring med hjelpen den gir bare ved å være der og synes det er synd at ikke flere kan bli gitt den for den type bruk uten at det skrikes opp om avhengighetsfare. For det er en virkelig god angstmedisin i så måte. 

Jeg fikk en periode Zyprexa, i lav dose, for angst og det var behagelig det på en del måter når kaoset (tankekjør) i hodet tok av etter at jeg var gitt Zoloft for angst og den ga uønskede bivirkninger. Det var vel egentlig først når jeg sluttet på det etter et par måneder at jeg forstod hvor "borte" jeg hadde vært på en del områder. Når verden ble "klar" igjen :). Også hadde jeg en ulvehunger som var helt hinsidis. Merkeligste jeg har opplevd, for kroppen skrek etter mat absolutt hele tiden. Så ja takk til benzo ved behov :)

Veldig mange av betablokkerne jeg nevner for deg ble gitt over en periode på 1 1/2 år med hyppige innleggelser på sykehus pga takykardier utløst av forhøyet stoffskifte. Aktivitet den gangen var å forsøke seg ut av sengen og noen turer i sykehuskorridorer, ikke joggeturer :). Mulig jeg forveksler Breviloc med en annen da det takk og lov er lenge siden dette nå og livet er vendt tilbake :)

Vel, det er nå slik at  det som er riktig for en ikke behøver å være det for andre. Og derfor er det godt at det finnes flere behandlingsalternativer og ulike medikamenter som kan prøves ut. Jeg er vel i grunnen bare litt lei av denne ekstreme skepsisen mange har til en svært velfungerende medisin på enkelte angstlidelser og derfor ble det en prat med deg om det :) Og det var jo bare hyggelig!

Beklager avsporing. Det er helt fantastisk om det som skrives om i hovedinnlegget kan vise seg å fjerne fobier. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...