Gå til innhold

Hva gjør jeg??


Gjest Kata

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er egentlig ikke ett innlegg om problemer vedrørende amming, men heller hva jeg skal gjøre videre nå.

Jeg har nå ammet i 19 mnd. og stortrives med det. Jeg har den siste tiden redusert kraftig på ammingen pga at jeg skal snart inn til søsken-forsøk via IVF (prøverør).

Jeg skal starte opp med hormoner i feb./mars. Når jeg tar disse hormonene kan jeg ikke amme henne.

Spørsmålet mitt er da om jeg skal pumpe meg litt i denne perioden (og kaste melken)

slik at jeg kan amme henne etter innsetting av eventuelle befruktede egg hvis hun da er interessert? For jeg kunne jo også pumpet meg i forkant slik at jeg har et lite lager i fryseren slik at hun får en liten dose hver dag. Grunnen til dette er at jeg ser det hensiktsmessige i morsmelk hva sykdom angår.

Uff, jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre.

Hva ville dere gjordt.

Hadde også vært fint med en uttalelse fra helsesøster.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Kata.

Du bør ta opp med legen din om det at du eventuelt fortsetter å produsere melk kan ha noen påvirkning på prosessen med det å bli gravid. Om det er greit å pumpe, så bør du tenke over hvordan du eventuelt vil oppleve om barnet ikke vil ta brystet når du har klart å oppretholde melkeproduksjonen. Det kan vel dreie seg om noen måneder med pumping om du skal ha flere forsøk. Det høres ut som om du har hatt en lang og fin ammeperiode og du har allerede gjort en flott innsats. Bestemmer du deg for å ikke pumpe så tenk på at du allerede har ammet lengre enn det de fleste gjør i Norge. På den annen side forstår jeg godt at du fortsatt har lyst til å amme siden dere begge har glede av det og at dette kanskje blir ditt eneste barn. Lykke til og gled deg over det du allerede har fått til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Kata.

Du bør ta opp med legen din om det at du eventuelt fortsetter å produsere melk kan ha noen påvirkning på prosessen med det å bli gravid. Om det er greit å pumpe, så bør du tenke over hvordan du eventuelt vil oppleve om barnet ikke vil ta brystet når du har klart å oppretholde melkeproduksjonen. Det kan vel dreie seg om noen måneder med pumping om du skal ha flere forsøk. Det høres ut som om du har hatt en lang og fin ammeperiode og du har allerede gjort en flott innsats. Bestemmer du deg for å ikke pumpe så tenk på at du allerede har ammet lengre enn det de fleste gjør i Norge. På den annen side forstår jeg godt at du fortsatt har lyst til å amme siden dere begge har glede av det og at dette kanskje blir ditt eneste barn. Lykke til og gled deg over det du allerede har fått til.

Tusen takk for raskt og veiledende svar.

Ja jeg får forhøre meg med lege om det kan ha noen negativ innflytelse med melkeproduksjon under forsøket.

Ellers blir det tilbake setting av egg etter en mnd. så hun har vel mest sannsynlig ikke glemt puppen til den tid, men en vet jo ikke.

Det er som du påpeker, dette med det at det muligens blir det siste barnet jeg ammer, vil liksom ikke helt gi slipp på ammingen. Men, jeg er overbevist om at amming fører til mindre syke barn. En grunn det også.

Men igjen , takk for rådene!

PS. kanskje jeg blir ammende mor til tvillinger, for vi skal sette inn 2 egg.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sturla

Tusen takk for raskt og veiledende svar.

Ja jeg får forhøre meg med lege om det kan ha noen negativ innflytelse med melkeproduksjon under forsøket.

Ellers blir det tilbake setting av egg etter en mnd. så hun har vel mest sannsynlig ikke glemt puppen til den tid, men en vet jo ikke.

Det er som du påpeker, dette med det at det muligens blir det siste barnet jeg ammer, vil liksom ikke helt gi slipp på ammingen. Men, jeg er overbevist om at amming fører til mindre syke barn. En grunn det også.

Men igjen , takk for rådene!

PS. kanskje jeg blir ammende mor til tvillinger, for vi skal sette inn 2 egg.

Hilsen

Kjære deg!

Hadde jeg vært deg hadde jeg nå benyttet anledningen til å slutte og amme! For det første har du jo vært så flink så lenge- og har du stilt deg selv spørsmålet om hvor lenge det er bra for ditt barn å være anhengig av pupp? Ernæringsmessig er det ikke lenger noen grunn overhodet å amme. Sykdomsmessig tror jeg ditt barn ikke kan skjærmres med mer pupp. Hun skal jo gjennom endel sykdommer fremover og det må man tåle.

Det andre og kanskje mest viktig i forhold til IVF beh. er jo at du ikke kan amme mens hormonbeh. pågår. Skal du da styre og pumpe for å gi nesten et 2 års gammelt barn morsmelk? Det tredje som jeg synes helsesøster viser liten kunnskap om her er jo at det er en viss abortrisisko ved amming og graviditet. Skal du da utsette dine nyinnsatte egg for dette slik at helsesøster for rett i sin ellers svært dårlige hilsning om at dette kan bli bli ditt eneste barn??

Jeg skjønner hvordan du har det da jeg har vært i samme situasjon.

Slutt og amm, men kos deg med barnet ditt på andre måter. Gled deg over nytt IVF (tvi,tvi!) og la kroppen hvile litt mellom strabasene. Det er ikke farlig å slutte å amme. Barnet ditt vil sikkert bli mer selvstendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...